اقتصاد خرد چیست ؟

پردیس فناوری کیش – طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت – گروه اقتصاد  

( تعریف علم اقتصاد خرد micro economic )

شاخه‌ای از اقتصاد که رفتار بازار و مصرف‌کننده‌ها و شرکت‌های را تحلیل می‌نماید تا فرآیند تصمیم‌گیری‌شان را شناسایی کند، اقتصاد خرد گفته می‌شود. این مفهوم با تعامل بین خریداران و فروشندگان شخصی و عواملی که بر انتخاب‌های آن‌ها اثر دارند، سروکار دارد. به طور خاص، اقتصاد خرد بر الگوهای عرضه و تقاضا و تعیین قیمت و میزان کالاهای خروجی در بازارهای کوچک تمرکز دارد (مثل صنعت قهوه).

( توضیحات مدیر مالی در مورد اقتصاد خرد )

زمینه اقتصاد به دو حوزه متفاوت تقسیم شده است: 1- اقتصاد خرد   2- اقتصاد کلان

اقتصاد خرد : اقتصاد خرد به تصویر کوچک‌تری نگاه می‌کند و بر نظریه‌های پایه‌ای‌تری از عرضه و تقاضا و نحوه تصمیم‌گیری در میزان تولید و قیمت گذاری تمرکز دارد. افرادی که علاقه‌ای به شروع کسب‌وکار خود دارند یا می‌خواهند منطق پشت قیمت گذاری محصولات و خدمات خاص را دریابند، به این رشته نیاز دارند.

اقتصاد کلان : اقتصاد کلان، از طرف دیگر، به تصویر بزرگ (به همین دلیل کلان) نگاه می‌کند و بر اقتصاد ملی به‌عنوان یک کل تمرکز داشته و درک پایه‌ای از اینکه در دنیای تجارت چگونه همه با هم کار می‌کنند ارائه می‌نماید. به طور مثال، افرادی که این شاخه از اقتصاد را مطالعه می‌کنند قادر خواهند بود تا اعداد و ارقام جدیدترین تولید ناخالص داخلی را تفسیر کرده یا توضیح دهند که چرا نرخ ۶ درصدی بیکاری ضرورتاً چیز بدی نیست. 

 

 

در نتیحه : از یک منظر کلی از اینکه اقتصاد چگونه کار می‌کند ، شما نیاز خواهید داشت تا درکی از اقتصاد در دو بخش خرد و کلان داشته باشید.

 

( هدف اقتصاد خرد )

یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) می‌پردازد و تئوری‌هایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح می‌دهد.

در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. در معادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

 

( سه سوال اساسی در اقتصاد خرد ) 

 

1- چه كالاها و خدماتي توليد و عرضه ميشوند؟

2- چگونه توليد ميشوند؟

3- چگونه کالاهای تولید شده توزیع می گردد؟

( قانون تقاضا و عرضه )

بازار رقابتی کامل، بازاری است که در آن تعداد زیادی فروشنده، کالاهای مشابه را به تعداد زیادی از خریداران، عرضه می‌کنند. قیمت در بازار به وسیله عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. آلفرد مارشال ، عرضه و تقاضا را به دو لبه قیچی تشبیه می‌کند که برای بریدن پارچه لازم است. او معتقد است که عرضه و تقاضا مانند دو تیغ قیچی، به یکدیگر کمک کرده، قیمت کالاها در بازار را تعیین می‌کنند. عرضه منعکس‌کننده شرایط کمیابی و تقاضا بیان‌کننده خواسته‌ها و نیاز افراد می‌باشد. اگر کالایی کمیاب باشد ولی کسی تمایلی برای خرید آن نداشته باشد، واضح است که آن کالا نمی‌تواند قیمتی داشته باشد .