کیش تک پیشرو در مشاوره و آموزش فناورانه


 

مواردی که باید در طراحی و پشتیبانی سایت و اپلیکیشن در نظر بگیرید ، با کیش تک همراه باشید ؛

  • دامنه سایت
    • آدرس کسب و کار در دنیای اینترنت
    • نام دامنه چیست ؟!
    • اجزای دامنه
    • انواع پسوند دامنه
    • انواع دامنه ملی ایران
  • هاست

 

دامنه (Domain) چیست ؟

به زبان ساده همان آدرسی هست که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید مثلا: www.google.com اجازه دهید دامنه را به زبان ساده تر توضیح دهیم .

تصور کنید شما قصد دارید یک کسب و کار راه اندازی کنید، برای اینکه کسب و کار شما درآمد مناسبی داشته باشد باید آن را در یک منطقه مناسب و یک آدرس سر راست که مشتری شما آن را به خاطر بسپارد راه اندازی کنید.

یک آدرس که ویژگی اصلی آن این باشد که کاربر شما بدون دردسر بتواند آن را بیابد، و ترجیح دهد به جای اینکه به محل کسب و کار رقیب شما برود، پیش شما بیاید چون شما یک آدرس راحت دارید که مشتری شما آن را به خاطر سپرده و احتیاجی نیست خودش را به دردسر بیندازد و همان طور که میدانید این آدرس تنها منحصر به فرد برای کسب و کار شما می باشد مثلا: بازار، خیابان ۱، پلاک ۱ این آدرس فقط و فقط برای شما می باشد.

آدرس کسب و کار در دنیای اینترنت

همان گونه که تا این قسمت برخی توضیحات در مورد دامنه یا دامین داده شده است، میزان اهمیت آنرا در کسب و کار اینترنتی متوجه شده اید. بطور کلی انتخاب نام دامنه مناسب، اولین قدمی است که شما باید برای آغاز و شروع کسب و کار اینترنتی خود انجام دهید و بعد از انجام این اقدام، شما به این نام در دنیای وب شناخته خواهید شد. از این رو برای ثبت نام دامنه از طریق کیش تک اقدام نمائید.

از این رو در حین انتخاب نام دامنه مناسب باید دقت کافی کنید و جای نگرانی هم نیست چرا که تغییر نام دامنه ممکن خواهد بود. بنابراین بهترین نام دامنه می تواند در محبوبیت و حتی کسب و کار شما بسیار موثر واقع شود که در ادامه این مطلب از سایت کیش تک اصول انتخاب نام دامنه مناسب را به شما آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.

نام دامنه چیست ؟!

دامین، دومین اسم هایی هستند که در ایران بجای واژه (Domain) از آن استفاده میکنند اما این واژه در فرهنگ لغت فارسی “گسترده” ترجمه شده است ولی در دنیای وب قضیه فرق میکند و شرکت های میزبانی ابری مانند کیش تک از آن برای حفظ و نگهداری وب سایت شما استفاده میکند البته نام دامنه در واقعه یک ip است که توسط پروتکل DNS که کار اصلی آن تبدیل IP به اسم است به یک آدرس تبدیل شده است .

 

ip چیست ؟

همان طور که در ابتدای مقاله راجب آدرس کسب و کار صحبت کردیم و گفتیم که باید آدرس شما منحصر به فرد باشد، شما یک کد پستی اختصاصی هم دارید، که دنیای اینترنت به کد پستی IP میگویند که توسط پروتکل DNS به اسم تبدیل شده است مثلا اگر این ای پی را 172.217.18.142 در مرور گر وارد کنید گوگل نمایش داده میشود

اجزای دامنه

دامین به طور کلی از ۲ بخش اسم و پسوند تشکیل شده است که خروجی آن میشود آدرس سایت شما

نام دامنه:

نام منحصر به فرد و یکتا شما، با قابلیت به یاد سپاری، جذاب با قابلیت برند شدن و کلی ویژگی های …

پسوند دامنه

پسوند های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ویژگی های خاص خود را دارند پسوند ها مثل .ir، .comو…

انواع پسوند دامنه

پسوند ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند، اما همه آن ها ملزم به دریافت مجوز از شرکت ICANN می باشند، به پسوند هایی که مجوز رسمی دارند TLD یا (Top Level Domain) می گویند

پسوند های عمومی

پسوند های شامل com. به معنی commercials که مناسب فعالیت تجاری می باشد، دامنه net. که به معنی network مناسب برای شبکه و در نهایت org. به معنی organization که مخصوص ارگان هاست اما نکته حائز اهمیت این است که محدودیت برای ثبت این دامین وجود ندارد و هر کسی میتواند این دامین ها را رجیستر کند

پسوند های اختصاصی

این دامنه همان طور که از نامشان مشخص است به طوری کاملا اختصاصی برای سازمان ها یا حتی افراد با فعالیت های مشخص در قوانین و چارچوب مشخص می باشد، از این نوع دامین میتوان به biz. اشاره کرد که مخفف Business برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص می باشد، مثال بعدی میتواند دامین محبوب pro. به معنی Professional که حتما نیاز به دریافت مجوز میباشد و برای افرادی در هر زمینه فعالیت به صورت حرفه ای میباشد

پسوند های دامنه ملی

شاید شما هم پسوند های کشوری را به صورت دو حرفی بشناسید دامنه هایی ماندد ir. که متعلق به وسط خودمان ایران بوده و دامنه هایی مانند tr. که مربوط به کشور ترکیه بوده است، اما شاید سوال برای شما پیش بیاید که برخی از دامنه ها هم هستند که دو حرفی هستند و مربوط به کسب و کار ها می باشد مانند tv. که مربوط به تلوزیون می باشد یا co. که مربوط به کمپانی ها می باشد! پس تکلیف این ها چیست ؟

نکته اینجاست که اشتباه فکر میکنید در واقع دامنه tv. مربوط به کشور (تووالو) “Tuvalu” می باشد و دومین co. مطعلق به کشور كلمبيا میباشد که به علت شبیه بودن پسوند این دامنه به کسب و کار ها باعث شده است، این کشور از این فرصت استفاده کنند و از این طریق اقدام به فروش دامنه ملی خود کنند، البته گفتنی است که این قبیل دامنه تنها به این کشور های خلاصه نمی شود و میتوان it ، cc و…. اشاره کرد.

اما دامین ملی به اینجا خلاصه نمیشود برخی از کشور ها مانند ایران، تقسیم بندی های مختلفی و اختصاصی نیز ایجاد کرده اند مانند id. یا ac. که آن ها را ادامه کامل توضیح میدهیم

ir :

همان طور که گفتیم این دامنه مطلعق به کشور خودمان است اما نکته ای که میخواهیم به آن اشاره کنیم این است که مسئول ثبت دامنه‌های با این پسوند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران است و رئیس این ساز و کار علیرضا صالح می باشد طبق امار رسمی این ایران نیک تا سال 2019 بیش از 1 میلیون دامنه فارسی ثبت شده است در ادامه جدول فروش کامل دامنه فارسی را آماده کرده ایم

انواع دامنه ملی ایران

  • co.ir: برای شرکت هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی که در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی می باشد
  • ایران: این نوع پسوند برای دامنه های کاملا فارسی مانند پارس پک.ایران میباشد، البته با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارند
  • ac.ir: این دامنه برای موسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت می باشند اماده شده است
  • id.ir: این یک نوع دومین پرسنلی می باشد که فقط و فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند میباشد و پیش شرط ثبت آن ارائه کد پستی 10 رقمی و کارت ملی میباشد
  • org.ir: این پسوند برای شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت میباشند فراهم شده است
  • sch.ir: پسوند اختصاصی برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش می باشند
  • gov.ir: این پسوند فقط و فقط مراکز و سازمان های دولتی می باشد که مدارک احراض آن میتواند به نام عضویت هیئت رئیسه یا نماینده شرکت باشد
  • net.ir: فقط برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت رسمی در ایران

هاست (HOST) چیست ؟

سؤالی که بسیاری از دوستان حین طراحی وب‌سایت با آن روبه‌رو می‌شوند. پردیس فناوری کیش (کیش تک) سعی کر‌ده‌ به زبان ساده مفاهیم هاست و دامنه ، طراحی سایت که باید چه ویژیگی هایی داشته باشد را برای شما عزیزان تعریف کنیم ، با کیش تک همراه باشید .


هاست (HOST) ، به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود.

یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای خود باشید.

با توجه به نیاز وب‌سایت خود (میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار ram و..) یک هاست با ویژگی‌های مشخصی می توانید از شرکت‌ کیش تک اجاره ‌کنید.

این‌گونه بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق می‌گیرد و می‌توانید تمام اطلاعات و فایل‌های سایت خود را در آنجا قرار دهید.

 

در ادامه به بررسی مهم‌ترین انواع میزبانی وب (هاست HOST) می‌پردازیم.

میزبانی اشتراکی

در این نوع میزبانی، یک سرور به بخش‌های زیادی تقسیم می‌شود و هر بخش به سایتی تعلق می‌گیرد. با این روش در یک سرور ممکن است هزاران سایت میزبانی شود.
هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه است و شما بابت همان مقدار از منابعی که احتیاج دارید هزینه پرداخت می‌کنید. معمولاً وب‌سایت‌ها در ابتدای کار و تا زمانی که اطلاعات و بازدید بسیار زیادی ندارند، در هاست اشتراکی ‌میزبانی ‌می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که در این نوع از سرویس میزبانی ممکن است ایجاد شود، مشکلات امنیتی است. نفوذ به یک سایت می‌تواند راهی برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وب‌سایت‌ها باشد.
همچنین وجود حجم بالای درخواست‌ها روی سرور می‌تواند منجر به افت سرعت سایر وب‌سایت‌ها شود. بنابراین استفاده از سرور‌های ایمن شده و معتبر برای حفظ امنیت و کارایی سایت ضروری است.

سرور نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی (vps hosting یا سرور مجازی) یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب است که در آن یک سرور به کمک نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز مثل vmware به چند بخش مجزا تقسیم می‌شود و هر بخش مثل یک سرور مجزا به‌ کار گرفته می‌شود. در این حالت مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی در اختیار دارد.

سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی، یک سرور به مشتری اختصاص می‌یابد و وب‌سایت او تنها استفاده‌کننده از منابع آن سرور است. از آنجا که سرور فقط از سایت شما میزبانی می‌‌کند، بنابراین نگرانی‌ کاهش امنیت و سرعت از طرف سایر وب‌سایت‌ها وجود ندارد.
این نوع هاست‌ هزینه‌های بالایی دارد و برای وب‌سایت‌های بزرگ مناسب است.

میزبانی ابری

در میزبانی ابری (cloud Hosting) همواره چندین سرور به‌صورت شبکه در حال کار کردن هستند. وب‌سایت شما می‌تواند از تمام منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم‌ها استفاده نماید. یعنی وب‌سایت محدود به یک سرور با منابع محدود نخواهد شد و در شرایطی که احتیاج به استفاده‌ی بیشتر از منابع دارد، می‌تواند از سایر سرورها در فضای ابری استفاده کند.

با این روش وب‌سایت شما همیشه در دسترس است و به اصطلاح up-time‌ آن بسیار بالا خواهد بود. در هاست ابری بک‌آپ‌ گرفتن و حفظ امنیت به علت پراکندگی داده‌ها کار دشوارتری است.

هاست وردپرس

هاست وردپرس، یک هاست لینوکس با قدرت و تنظیمات مشخص جهت میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی است. در حالت کلی یک وب‌سایت وردپرسی در سرور‌های لینوکسی و ویندوزی قابل میزبانی است. اما از آنجا که وب‌سایت‌های وردپرسی استفاده‌ی زیادی از منابع سرور دارند، باید از سرورهایی برای میزبانی آنها استفاده شود که منابع و سخت‌افزارهای قدرتمندتری داشته باشند.

شرکت‌های هاستینگ، سرور‌هایی با قدرت مشخص را به میزبانی از وب‌سایت‌های وردپرسی اختصاص داده‌اند که به آن هاست وردپرسی می‌گویند. قیمت این نوع هاست از قیمت هاست‌های اشتراکی بالاتر است.

هاست ایران

مرکز داده (data center) به مجموعه‌ی سرورها، زیرساخت‌های ارتباطی و امنیتی به منظور پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه گفته می‌شود. به هاستی که مرکز داده‌ی آن در ایران قرار داشته باشد، اصطلاحاً هاست ایران گفته ‌می‌شود. استفاده از هاست ایران مزیت‌هایی مثل افزایش سرعت لود وب‌سایت، از دست نرفتن داده در تحریم، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از خروج ارز و..‌ دارد.


سوالات متداول :

چرا از سیستم‌های خودمان به عنوان هاست استفاده نمی‌کنیم؟
همان‌طور که در ابتدای بخش “هاست (HOST) چیست” گفته شد، هاست بخشی از یک سیستم همیشه روشن و متصل به اینترنت است. اگر لحظه‌ای برای این سیستم اتفاقی بیفتد یا اتصال به اینترنت قطع شود، سایت شما از دسترس کاربران خارج می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند سایت شما را ببیند.
شرکت‌ کیش تک حداقل یک تیم کاردان، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، آماده هستند تا مشکلات احتمالی را رفع نمایند. نرم‌افزارهایی در سرورها فعال هستند که از کارکرد تمام بخش‌های سیستم، گزارش‌هایی ارسال می‌کنند تا در صورت بروز خطایی فوراً ایرادات شناسایی شوند.
اگر از سیستم خودتان استفاده کنید با بروز هرگونه مشکلی مثل قطع شدن برق، مشکل اینترنت، خرابی سخت‌افزار و… سایت شما از دسترس خارج می‌شود و برای رفع آن زمان زیادی از شما گرفته می‌شود.
چرا داشتن یک هاست با کیفیت مهم است؟
هاست فضایی برای نگه‌داری اطلاعات وب‌سایت شماست. به جهت حفظ امنیت اطلاعات سایت، افزایش سرعت بارگذاری و همچنین در دسترس بودن بیشتر سایت باید از هاست با کیفیت استفاده کرد.