راهنمای جامع شبکه‌سازی در کسب‌وکار

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره تخصصی صنعت_گروه فناوری:

شبکه‌سازی موفق، بر اساس منافع متقابل ساخته می‌شود، با گفتمان سازنده ادامه پیدا می‌کند و با ارتباطات منظم حفظ می‌شود.

در دنیای کسب‌وکار، ساخت ارتباطات قوی یک هنر محسوب می‌شود. اگر به‌عنوان یک کارآفرین یا مدیر یا فعال دنیای کسب‌وکار، می‌خواهید اطرافتان را با افراد فوق‌العاده‌ای پرکنید، باید با ذهنی باز شبکه‌سازی را شروع کنید. اما ابتدا باید با عواملی که در این مسیر به شما کمک می‌کنند آشنا شوید؛ زیرا بسیاری از گام‌هایی که در این زمینه برمی‌دارید، ممکن است درنهایت به اتلاف زمان و انرژی شما منتهی شوند. در این مطلب، ما تلاش می‌کنیم مهم‌ترین نکاتی را که در زمینه‌ی شبکه‌سازی کسب‌وکار باید بدانید، به‌صورت یک فهرست کاربردی در اختیار شما قرار دهیم. 

شبکه‌سازی چیست؟

در دنیای کسب‌وکار، شبکه‌سازی به مفهوم ایجاد ارتباط متقابل و سودمند با دیگر فعالان تجاری، مخاطبان بالقوه و مشتریان است. اولین و مهم‌ترین هدف شبکه‌سازی، این است که دیگران را از وجود کسب‌وکار خود مطلع کنید و امیدوار باشید که آن‌ها، به مشتریان محصولات یا خدمات شما تبدیل شوند.

مزایای شبکه‌سازی در کسب‌وکار

مخاطبان و ارجاعات جدید: آشکارترین مزیت شبکه‌سازی، ملاقات با مشتریان بالقوه یا ایجاد ارجاعات جدیدی است که احتمالاً مشتریان آینده‌ی شما خواهند بود. به‌علاوه، شبکه‌سازی می‌تواند فرصت‌های جدید همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک یا حوزه‌های جدیدی را که امکان توسعه‌ی کسب‌وکار در آن‌ها وجود دارد، به شما نشان دهد.

قابلیت دیده شدن: شما به‌منظور حفظ روابط تجاری و حرفه‌ای خود، باید دائماً با مشتریان و شرکای بالقوه ملاقات کنید. شرکت در جلسات برون‌سازمانی و سایر رویدادهای کسب‌وکار، پروفایل شخصی شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود افراد مناسب و مرتبط، برند یا حتی خود شما را پیش ذهن داشته باشند.

به‌روز ماندن: وقتی در بازارهای امروزی فعالیت می‌کنید که دائماً در حال تغییر هستند، ضرورتاً باید کسب‌وکار خود را با شرایط لحظه‌ای بازار و همچنین روند کلی صنعت، سازگار نگه‌دارید. شناخت بازار کلید اصلی توسعه‌ی بازاریابیاست. حضور در سمینارها و شبکه‌سازی با سایر همکاران (در یک روال منظم) به شما کمک می‌کند شرکت خود را به‌روز نگه‌دارید.

حل مسئله: شبکه‌سازی نه‌تنها ظرفیت رشد کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات و نیازها بیابید. به‌عنوان‌مثال اگر شرکت شما به یک حسابدار یا یک وکیل نیاز داشته باشد، به‌احتمال بیشتری ازطریق شبکه‌ی مخاطبین، نامزد مطلوب خود را پیدا می‌کنید. یا اگر استارتاپ شما به جمع‌آوری سرمایه نیاز دارد، به کمک این مخاطبان می‌توانید با سرمایه‌گذاران فرشته یا خطرپذیر، ارتباط برقرار کنید.

به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه: شبکه‌سازی، تکنیک ایده آلی برای ارتقای دانش کسب‌وکار شما است، زیرا از این طریق از دیدگاه و تجارب قبلی همکاران و سایر فعالین صنعت باخبر می‌شوید. به‌عنوان‌مثال اگر قصد دارید وارد حوزه‌ی صادرات و واردات شوید، دیدگاه افرادی که یک کسب‌وکار بین‌المللی را اداره می‌کنند، اطلاعات ارزشمندی برای شما محسوب می‌شود.

کسب اطمینان و روحیه‌ی مثبت: اغلب کارآفرینان، باروحیه و پرانرژی وارد دنیای کسب‌وکار می‌شوند. معاشرت با چنین افرادی، شما را در فضای مثبت قرار می‌دهد؛ مخصوصا اگر شما هم در ابتدای مسیر کسب‌وکار خود هستید. اگر از گروه مردمی هستید که به‌طور طبیعی، معاشرت‌های زیادی را در اطراف خود پرورش نمی‌دهید، شبکه‌سازی اعتمادبه‌نفس شما را بهبود می‌دهد. ضمن آنکه به‌احتمال زیاد، با افرادی که ذهن و فکر مشابهی با شما دارند نیز آشنا می‌شوید.

می‌توان گفت که هدف نهایی شبکه‌سازی، افزایش درآمد کسب‌وکار است. ازآنجاکه به کمک شبکه‌سازی، روابط بیشتری با مشتریان برقرار می‌کنید و در طول زمان، مهارت‌های خود را توسعه می‌دهید، بسیار زود نزدیک شدن کسب‌وکار خود را به این هدف نهایی مشاهده می‌کنید.

عوامل مؤثر در بهبود شبکه ارتباطات کسب‌وکار

کارشناسان کسب‌وکار، برقراری ارتباطات قدرتمند را یک مهارت توأم با هنر می‌دانند. نکته‌ی قابل‌توجه اینجا است که اگرچه مدیران و کارآفرینان ما، ‌به اهمیت روابط متقابل حرفه‌ای واقف‌اند، اما متأسفانه ضرورتی برای پیشرفت در این هنر قائل نیستند. بسیاری از آن‌ها، شبکه‌سازی را صرفاً حضور در رویدادهای بزرگ و معرفی استارتاپ یا شرکت خود به دیگران می‌دانند. برخی از آن‌ها حتی پخش کارت ویزیت تجاری را تنها استراتژی معرفی کسب‌وکار خود می‌شناسند. خلاصه‌ی آن‌ها عبارت‌اند از:

یک ارتباط عالی، بهتر از ارتباطات متعدد اما فراموش‌شدنی است. اگر دفتر و تقویم کاری شما، پر از اسامی و شماره تماس یا ایمیل افرادی است که در بازار و صنعت شما فعالیت می‌کنند، اما هرگز با ابن افراد صحبت نمی‌کنید، درواقع هیچ ارزشی را به کسب‌وکار خود اضافه نمی‌کنید. شما باید با افرادی در ارتباط باشید که از آن‌ها راهنمایی و مشاوره بگیرید، یا در زمینه‌ی ارجاعات مشتری و معرفی کسب‌وکار شما به دیگران، روی آن‌ها حساب کنید.

در ارتباطات حرفه‌ای، عملکرد افراد مهم است نه وعده‌هایی که می‌دهند. هیچ‌کس به فردی که فقط وعده می‌دهد و به حرف خود مقید نیست، اعتماد نمی‌کند. اعتمادسازی زمانی رخ می‌دهد که دو نفر باهم به توافق می‌رسند و سپس به وعده‌های خود عمل می‌کنند.

روابط مثبت، به حفاظت و پرورش نیاز دارند: شبکه‌سازی مؤثر، به زمان و مراقبت نیاز دارد. شما باید به افرادی که آن‌ها را به شبکه‌ی کسب‌وکار خود افزوده‌اید، توجه کنید، برای برنامه‌های آن‌ها ارزش و اهمیت قائل شوید و این اهمیت را به آن‌ها نشان دهید. به همین ترتیب، باید به آن‌ها در زمینه‌های موردنیاز، پیشنهاد کمک بدهید.

بخشش شما باید بیشتر از چیزی باشد که دریافت می‌کنید. در دنیای کسب‌وکار، کمک کردن به دیگران بازدهی فوق‌العاده‌ای دارد. حتی اگر مخاطبان به کمک شما نیاز ویژه‌ای ندارند، با پیشنهاد کمک به آن‌ها نشان می‌دهید که برای این رابطه ارزش قائلید. نکته‌ی مهم‌تر اینکه به یاد داشته باشید حتماً به قول‌هایی که می‌دهید عمل کنید. در این صورت مخاطبان، خوش‌قولی و رفتار مثبت شما را به ذهن می‌سپارند.

ارزش‌ها را در اولویت اول و بازدهی را در اولویت دوم قرار دهید. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان، بلافاصله پس از برقراری ارتباط، محاسبه‌گر می‌شوند و به این موضوع فکر می‌کنند که هر مخاطب، تا چه حد برای آن‌ها بازدهی دارد. به‌تبع پیامی که این افراد به مخاطبان خود ارسال می‌کنند، این است که به منافع شخصی خود فکر می‌کنند نه به یک رابطه‌ی سازنده و متقابل.