بنگاههای اقتصادی کوچک، موتور محرک اقتصاد ژاپن
به نقل ازپردیس فناوری کیش, بنگاههای کوچک و متوسط یکی از عوامل موفقیت اقتصاد ژاپن هستند. در واقع این بنگاهها ۷۹ درصد از کل مشاغل خصوصی را تشکیل میدهند و بسیاری از قطعات مورد نیاز کارخانجات این کشور را نیز تامین میکند.
در این مطلب نگاهی میاندازیم به چند نمونه از این بنگاههای متوسط و کوچک که در ژاپن بسیار موفق عمل کردهاند:
کمپانی شناخته شده هیلتوپ (Hilltop) در شهر کیوتو، پایتخت سابق ژاپن در سال ۱۹۶۰ با در اختیار داشتن چهار کارمند ساخت بولبرینگ را آغاز کرد. حال این شرکت با ۱۵۰ کارمند شهرتی جهانی پیدا کرده است. هیلتوپ در اروپا و آمریکا قطعات و یا ماشینآلات کامل را برای صنعت خودروسازی، هوافضا و صنعت پزشکی تولید میکند.
یوکی یاماموتو، نوه بنیانگذار کمپانی می گوید که رمز موفقیت کسب و کار این مجموعه پیوستگی است و نقطه قوت این شرکت این است که میتواند ظرف پنج روز نمونه اولیه کار خود را برای سفارشهای ویژه آماده کند.
آقای یاماموتو میافزاید: «ما از طریق اتوماسیون (خودکارسازی) میتوانیم در پنج روز نمونه اولیه را تولید کنیم. برای مثال کار کردن ۲۴ ساعته کارخانه کاری پیچیده است. بسیاری از کمپانیها تولید انبوه را به صورت شبانه روز انجام میدهند اما تعداد کمی این کار را برای تولید در اندازه محدود میکنند.»
کارخانه هیلتوپ برای تولید محصولات خاص از ماشینهای دقیق و پایگاه داده استفاده میکند. مدیرعامل این کمپانی میگوید: «یکی از راهکارهای ما جمعآوری دانش فنی از متخصصان و قرار دادن آن در پایگاه داده برای استفاده همگان است.»
آنتونی آندریو، مهندس فرانسوی در مرکز توسعه و تحقیقات هیلتوپ در یک تیم بین المللی بروی دستگاههای انتقالدهنده هوشمند کار می کنند. او خلاقیت و چند صدایی را باعث موفقیت این کمپانی می داند. وی میگوید: «ما مسائل را به صورت معمولی یاد نمیگیریم و به امور به صورت مشابه نگاه نمیکنیم و همین موضوع روحی تازه به کالبد شرکت میدمد.»
یک مرکز خرید در شهر اوساکا بخشی از فضای خود را به استارتآپها و شرکتهای دیگر اختصاص داده است تا آنها بتوانند ایدههایشان را در فضای عمومی آزمایش کنند. به اینجا «پایتخت دانش» گفته میشود.
پاسخ دهید
برای ارسال دیدکاه باید وارد شوید .. برای ورود اینجا را کلیک کنید