سئو چیست؟

احتمالاً هدف شما از مطالعۀ این مقاله، کسب مهارت‌هایی درزمینۀ بازاریابی و افزایش فروش است. علی‌رغم پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی و افزایش روزافزون ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان، هنوز بسیاری از فروشندگان و یا صاحبان کسب‌وکار برای افزایش فروش خود به دنبال روش‌های سنتی و بعضاً منسوخ‌شده هستند؛ در این روش‌ها معمولاً با بیشترین هزینه، کمترین نتیجه حاصل خواهد شد و ممکن است درنهایت موجب کاهش شدید یا قطع بودجۀ بازاریابی و تبلیغات آن‌ها شود.

همان‌طور که از عنوان مقاله مشخص است، من قصد دارم روشی را به شما معرفی کنم که با استفاده از آن می‌توانید بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای، درآمدتان را تا چند برابر افزایش دهید. کافی‌ست با گوگل دوست شوید!

سئو چیست؟

بیش از ۱۴ سال قبل یعنی در سال ۲۰۰۴، علمی به نام سئو (SEO) که مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization به معنی «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» یا به عبارت بهتر«بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو» است در جهان شکل گرفت و مدیران وب‌سایت‌ها متوجه شدند که می‌توانند با رعایت یک سری اصول و قوانین مشخص، وب‌سایت خود را در کلمات کلیدی مختلف به رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل برسانند.

پس‌ازآن بود که دنیای بازاریابی دیجیتال دچار تحول عظیمی شده و کسب‌وکارهایی که از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کردند موفق به افزایش سریع فروش و کسب سودهای بسیار زیادی شدند.

در کشور ما نیز از حدود ۱۰ سال قبل، رفته‌رفته برخی وبمسترهای باهوش پی به این موضوع برده و شروع به کسب درآمد از این روش کردند. امروزه شغلی با عنوان «مهندس سئو» یا «متخصص سئو» و یا به‌طور عامیانه‌تر «سئوکار» به وجود آمده است که این افراد به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وب‌سایتتان را در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان به رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل برسانید.

طبق اعلام رسمی گوگل، بیش از ۲۰۰ پارامتر مختلف هنگام رتبه‌بندی نتایج جستجو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنهایت مشخص می‌شود که کدام وب‌سایت‌ها در چه کلمات کلیدی در چه رتبه‌ای از نتایج گوگل نمایش داده شوند.

سال‌های قبل شاهد آن بودیم که بسیاری از نتایج جستجو ارتباطی به عبارت جستجو شده نداشتند؛ زیرا با گذر زمان و آزمون‌وخطا، روش‌های تقلب برای رسیدن به رتبه‌های اول گوگل توسط کاربران کشف شد و وب‌سایت‌های اسپم و تبلیغاتی توانسته بودند با استفاده از این روش‌ها در بسیاری از کلمات کلیدی غیر مرتبط در رتبه‌های اول گوگل نمایش داده شوند. گوگل برای مقابله با این مشکل، به‌صورت مداوم الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی کرده و از هوش مصنوعی قدرتمندی برای شناسایی و نمایش بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران استفاده می‌کند.

اما ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که سئو چگونه می‌تواند به بازاریابی و افزایش فروش وب‌سایت شما کمک کند؟

روزانه میلیون‌ها نفر از کاربران اینترنت مشغول جستجوی محصولات/خدمات موردنیاز خود در گوگل هستند. می‌دانید اگر وب‌سایت شما در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان در رتبۀ اول نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ کاملاً مشخص است: افزایش فروش باورنکردنی بدون حتی یک ریال هزینه برای تبلیغات!

یک مثال از معجزۀ سئو!

تصور کنید شما در یکی از بهترین مناطق بازار بزرگ تهران، یک فروشگاه بزرگ کفش دارید و زمینۀ فروش کفش فعالیت می‌کنید. با در نظر گرفتن این شرایط، لطفاً به سؤالات زیر توجه کنید:

  • روزانه چند نفر از مقابل فروشگاه شما عبور می‌کنند؟
  • چند نفر از آن‌ها وارد فروشگاه شما خواهند شد؟
  • چند نفر در ایران هستند که به محصولات شما نیاز دارند اما شانس اینکه با فروشگاه شما آشنا شده و یا از مقابل آن عبور کنند را ندارند؟
  • ساعت کار فروشگاه شما چند ساعت در روز است؟
  • ساعت‌های غیر کاری و روزهای تعطیل مشتریانتان چگونه می‌توانند از شما خرید کنند؟

باکمی تفکر به سؤالات بالا متوجه خواهید شد که بازار شما محدود به مشتریانی است که از مقابل فروشگاه شما عبور کرده یا به‌نوعی از قبل شما و کسب‌وکارتان را می‌شناسند؛ اما اگر وب‌سایتی داشته باشید که تمامی محصولاتتان را در آن معرفی کرده‌اید، این شانس را دارید که مشتریان از سراسر جهان با شما آشنا شده و از محصولاتتان استفاده کنند؛ اما صرفاً داشتن یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی کافی است؟ قطعاً خیر.

شما اگر صاحب بهترین، زیباترین و مدرن‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران نیز باشید، بدون ورود بازدیدکنندۀ هدفمند به وب‌سایتتان تقریباً هیچ فروشی نخواهید داشت! بهترین راه جذب بازدیدکنندگان هدفمند به وب‌سایتتان، کار بر روی سئو و بهینه‌سازی سایت است.

با قرارگیری وب‌سایتتان در رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل، روزانه هزاران نفر که به دنبال خرید کفش بوده و درواقع مشتریان بالقوۀ شما هستند، وارد وب‌سایتتان شده و این احتمال وجود دارد که از محصولات شما خرید کنند؛

اجازه دهید این‌طور نگاه کنیم که داشتن یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خوب و حضور در رتبه‌های اول نتایج گوگل، مانند آن است که در هر استان، شهر، خیابان و کوچه، یک شعبه از فروشگاه شما وجود دارد و تمامی افرادی که به دنبال خرید کفش هستند می‌توانند هرلحظه که اراده کنند وارد فروشگاه شما شده و خریدشان را انجام دهند.

افراد و شرکت‌های مختلفی در ایران به ارائۀ خدمات سئو می‌پردازند اما توصیۀ من این است که خودتان کار بر روی سئو را آغاز کنید. یادگیری سئو نیاز به کمی صبر و حوصله دارد اما نتایج آن می‌تواند کسب‌وکارتان را برای همیشه متحول کند.

محکم بنشینید؛ سئو آغاز می‌شود!

در ادامه وارد بحث اصلی سئو خواهیم شد؛ قرار است کمی سئو بیاموزیم و رفته‌رفته خودمان گلیمِمان را از آب بیرون بکشیم و وب‌سایتمان را بهینه سازی کنیم!

اما پیش از آن لازم است ابتدا یک یادآوری کوچک از بخش‌هایی که تا الآن آموخته‌ایم داشته باشیم و بعد به ادامۀ موضوع بپردازیم؛ از اینجا به بعد بحث کاملاً جدی است 🙂

یادآوری: سئو چیست؟

اگر مدیر یک وب‌سایت هستید قطعاً به دنبال راه‌هایی برای افزایش بازدید وب‌سایتتان هستید. یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌های افزایش بازدید سایت، رسیدن به رتبه‌های اول گوگل در کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت وب‌سایتتان از طریق کار بر روی سئو و بهینه‌سازی سایتاست.

سئو مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization است که به‌صورت خلاصه به شکلSEO نوشته می‌شود. اگر بخواهیم این سه کلمه را به‌صورت دقیق ترجمه کنیم باید بگوییم «بهینه‌سازی موتور جستجو» اما ترجمۀ بهتر و رایج‌تر می‌تواند عبارت «بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو» باشد.

سئو مجموعه اقداماتی است که برای رسیدن به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو انجام می‌دهیم. بخشی از این اقدامات بر روی وب‌سایت و برخی دیگر نیز بیرون از وب‌سایت انجام می‌شوند تا درنهایت موجب رسیدن به رتبه‌های برتر در کلمات کلیدی هدف و افزایش بازدیدکننده از موتورهای جستجو شود. در ادامه با دو بخش اصلی فرایند سئو آشنا خواهیم شد.

سئوی داخلی و سئوی خارجی

سئوی داخلی (On-page SEO)

استانداردهای مشخصی از سوی گوگل برای وب‌سایت‌ها تعریف شده است و تمامی وب‌سایت‌ها ملزم به رعایت این استانداردها هستند. در سئوی داخلی سعی می‌کنیم وب‌سایتمان را بر اساس استانداردهای تعریف‌شده از سوی گوگل، بهینه‌سازی کنیم. منظور از کلمۀ سئوی داخلی این است که در این بخش تمامی تغییرات بهینه‌سازی در داخل وب‌سایت انجام می‌شوند.

اولین گام در جهت رسیدن به رتبه اول گوگل، کار بر روی سئوی داخلی وب‌سایت است.

پارامترهای مختلفی در سئوی داخلی موردتوجه گوگل هستند که می‌توانیم با بهینه‌سازی این پارامترها امتیازات مثبتی از گوگل دریافت کنیم و شانسمان را برای رسیدن به رتبه‌های اول افزایش دهیم. در ادامۀ مقاله با این پارامترها آشنا خواهید شد:

  • تعیین عنوان مناسب برای صفحات سایت

عنوان صفحه مهم‌ترین پارامتری است که گوگل توجه ویژه‌ای به آن دارد و در رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت نقش مهمی را ایفا می‌کند. یکی از دلایل توجه ویژۀ گوگل به‌عنوان صفحات، نمایش عنوان در نتایج جستجو است؛ زیرا کاربران با مشاهدۀ عنوان صفحات تصمیم می‌گیرند که بر روی آن وب‌سایت کلیک کنند یا خیر.

منظور از عنوان صفحات همان عبارتی است که هنگام مشاهدۀ یک وب‌سایت، در تب مرورگرها به نمایش درمی‌آید. به این عبارت Title گفته می‌شود که در این مقاله برای سهولت نوشتاری ما از کلمۀ «عنوان» به‌جای آن استفاده کرده‌ایم. درواقع عنوان صفحات می‌توانند بیشترین اطلاعات را در مورد موضوع متن در اختیار گوگل قرار دهند. به همین دلیل لازم است در انتخاب عنوان دقت بسیار زیادی داشته باشید تا بتوانید بهترین بازدهی را از این بخش کسب کنید.

توجه کنید که مهم‌ترین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی، عنوان صفحات هستند.

  • تولید محتوای استاندارد و بهینه

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهایی که گوگل هنگام رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به آن توجه دارد، محتوای صفحات هستند. متن‌های موجود در صفحات مختلف وب‌سایت درواقع مواد خامی هستند که ما قصد داریم با استفاده از ترفندهای سئو، در معرض دید کاربران قرار دهیم. به فرایند تهیۀ این متن‌ها، تولید محتوا گفته می‌شود. تولید محتوا که می‌تواند با فرمت‌های مختلفی انجام شود، اصلی‌ترین بخش از فرایند سئوی داخلی است.

اگر می‌خواهید رتبۀ خوبی در کلمات کلیدی موردنظرتان کسب کنید بهتر است برنامۀ ویژه‌ای برای تولید محتوا داشته باشید. محتوای شما باید به‌منظور جلب رضایت کاربران نوشته شود تا بتواند رتبۀ خوبی در گوگل کسب کند.

گوگل بارها بر این موضوع تأکید کرده است که محتوا را صرفاً برای کاربرانتان تولید کنید نه برای کسب رتبه در موتورهای جستجو.

  • بهینه‌سازی چگالی کلمات کلیدی

در گذشته‌ای نه‌چندان دور و در اوایل ورود اینترنت به ایران، چگالی کلمات کلیدی نقش مهم و پررنگی را در رتبه‌بندی نتایج گوگل ایفا می‌کردند. به همین دلیل کاربران برای اینکه بتوانند در گوگل به رتبۀ خوبی برسند، از کلمات کلیدی به‌دفعات و به تعداد زیاد در متن خود استفاده می‌کردند و اتفاقاً در بسیاری از موارد نیز می‌توانستند رتبه‌های خوبی کسب کنند؛ اما در حال حاضر شرایط کاملاً متفاوت است و الگوریتم‌های گوگل به حدی هوشمندانه عمل می‌کنند که نمی‌توان آن‌ها را فریب داد.

گوگل به‌طور پیوسته در حال بهبود عملکرد الگوریتم‌های خود برای نمایش بهترین نتایج به کاربران است و در حال حاضر با دور شدن از تمرکز بر روی کلمات کلیدی، به ارتباط معنایی کلمات و عبارات مختلف می‌پردازد که به آن «Semantic Search» یا «جستجوی معنایی» گفته می‌شود. حال تصور می‌کنید باوجود چنین الگوریتم‌های هوشمندی می‌توان صرفاً با استفادۀ مکرر از کلمات کلیدی به نتایج اول گوگل دست پیدا کرد؟ به این کار Keyword Stuffing گفته می‌شود.

کافی است به‌طور مکرر و پی‌درپی از کلمات کلیدی در متن صفحه استفاده کنید تا ببینید چگونه از سوی گوگل جریمه خواهید شد. با استفاده از درصد چگالی کلمه کلیدی می‌توان تشخیص داد که آیا به تعداد استاندارد و صحیح از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کرده‌اید یا با Keyword Stuffing در حال آسیب رساندن به وضعیت فعلی وب‌سایتتان هستید.

منظور از چگالی کلمه کلیدی، نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی به تعداد کلمات کل متن است.

  • استفادۀ مناسب از لینک‌های داخلی در صفحات سایت

اگر می‌خواهید یک خوراک خوشمزه و جذاب برای ربات‌های گوگل آماده کنید، از هر مقاله‌ای که تهیه می‌کنید، به صفحات مرتبط و مقالات دیگرتان لینک بدهید. این کار به ربات‌ها کمک می‌کند که به‌راحتی به صفحات دیگر وب‌سایتتان نیز دسترسی داشته باشند. علاوه بر آن، لینک‌های داخلی این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید از قدرت صفحات مهم وب‌سایتتان برای رشد صفحات دیگر استفاده کنید.

لینک‌های داخلی بیش از آنچه تصور می‌کنید می‌توانند به بهبود رتبۀ صفحات مختلف وب‌سایتتان کمک کنند.

  • استفادۀ مناسب از تگ‌های Heading

تگ‌های هدینگ برای مشخص کردن تیترهای موجود در متن صفحات ایجادشده‌اند و سایز آن‌ها به ترتیب از H1 تا H6 کوچک‌تر شده و به همین نسبت از اهمیت آن‌ها نیز کاسته می‌شود. ما باید از تگ‌های هدینگ به‌طور مناسب و بهینه در صفحات مختلف وب‌سایتمان استفاده کنیم تا ازنظر سئو وب‌سایتی استاندارد و بهینه داشته باشیم.

بهتر است یک عبارت شامل کلمات کلیدی اصلی هر صفحه را در تگ H1 قرار دهیم تا موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشند. تگ‌های H2 و H3 نیز برای زیر تیترها مورداستفاده قرار می‌گیرند. ازنظر سئو، تگ H2 تأثیر بیشتری نسبت به تگ H3 دارد و می‌توانید برای زیر تیترهای مهمتان از H2 و برای زیر تیترهایی که اهمیت کمتری دارند از H3 استفاده کنید. تگ‌های H4 تا H6 تأثیری در فرایند سئو ندارند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

تگ H1 مهم‌ترین تگ هدینگ است که عنوان اصلی صفحه در آن قرار می‌گیرد و بهتر است در هر صفحه از وب‌سایت فقط یک‌بار استفاده شود.

  • استفادۀ مناسب از متا تگ دیسکریپشن (توضیحات)

متا تگ دیسکریپشن از اهمیت بالایی در فرایند سئو و بهینه‌سازی سایت برخوردار است. دیسکریپشن می‌تواند از دو جهت دارای اهمیت باشد:

  1. قرار دادن کلمات کلیدی
  2. جلب‌توجه کاربران هنگام جستجو

درصورتی‌که در دیسکریپشن هر صفحه به شکل صحیح و اصولی از کلمات کلیدی همان صفحه استفاده کنید، سیگنالی به گوگل ارسال می‌کنید که بتواند درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشد. بسیاری از کاربران به شکل نادرستی از دیسکریپشن استفاده می‌کنند که نه‌تنها کمکی به رشد وب‌سایت آن‌ها نمی‌کند، بلکه منجر به افت رتبۀ صفحات مختلف وب‌سایتشان خواهد شد. بهترین روش این است که به‌جای استفاده از کلمات کلیدی به‌صورت پشت سر هم و بدون معنی و مفهوم، از این کلمات در یک جملۀ صحیح و با مفهوم استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید دیسکریپشن مناسب و بهینه‌ای برای صفحات مختلف وب‌سایتتان بنویسید توصیه می‌کنم حتماً مقالۀ نوشتن بهترین Meta Description را مطالعه کنید.

  • استفاده از تصاویر کم‌حجم و بهینه

بهینه‌سازی تصاویر به معنی حداکثر کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت محسوس است. به بیانی دیگر، بهتر است حجم تصاویر را تا جایی کاهش دهیم که تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت تصاویر نداشته باشد. با این کار، حجم صفحات وب‌سایت به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیداکرده و درنتیجه سرعت لود وب‌سایت افزایش می‌یابد.

برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارند که یکی از ساده‌ترین این ابزارها استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ است. کافی است تصویر موردنظرتان را در فتوشاپ بازکرده و از منوی File روی گزینۀ Save For Web کلیک کنید و تصویر را باحالت JPEG High ذخیره کنید. پس‌ازاین کار مشاهده خواهید کرد که حجم تصویر نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است درحالی‌که تغییر محسوسی در کیفیت تصویر ایجاد نشده است.

  • بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت

هنگام بارگذاری وب‌سایت، هرچه تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور کمتر باشد، سرعت لود سایت افزایش می‌یابد. یکی از راهکارهای کاهش تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور، استفاده از حافظۀ نهان یا کَش است. در این روش، فایل‌های استاتیک وب‌سایت مانند فایل‌های CSS/JS، فونت‌ها، تصاویر و… که معمولاً در هر بار مراجعه به وب‌سایت تغییری نمی‌کنند، به‌صورت فشرده‌شده در مرورگر کاربر ذخیره‌شده و هنگام مراجعۀ بعدی کاربر، به‌جای فراخوانی این فایل‌ها از روی سرور، از سیستم خود کاربر فراخوانی می‌شوند.

روش دیگر این است که نسخه‌ای از وب‌سایت به‌طور آماده در سرور ذخیره‌شده و با هر بار مراجعه به کاربر نمایش داده شود. درواقع به‌جای اینکه هر بار درخواست‌های متعدد به فایل‌ها و دیتابیس ارسال شود، نسخه‌ای از سایت را که قبلاً ذخیره شده است به کاربر نمایش می‌دهیم. شما می‌توانید تنظیم کنید که در بازۀ زمانی مشخص مثلاً هر ۴ ساعت، کَش وب‌سایت خالی‌شده و نسخۀ تازه‌ای از وب‌سایت در حافظۀ کَش قرار گیرد. یا می‌توانید تنظیم کنید که پس از هر بار به‌روزرسانی سایت، ویرایش یک صفحه، انتشار پست جدید و… حافظۀ کَش خالی‌شده و نسخۀ جدیدی ذخیره شود.

سئوی خارجی (Off-page SEO)

سئوی خارجی، مجموعه اقداماتی است که در خارج از وب‌سایت انجام می‌دهیم تا وب‌سایتمان را در کلمات کلیدی هدف به رتبه‌های برتر برسانیم. برای کار بر روی سئوی خارجی نیازی به دسترسی به پنل مدیریتی وب‌سایت و کنترل پنل هاست وجود ندارد؛ زیرا تمامی اقدامات در بیرون از وب‌سایت انجام خواهد شد.

کار بر روی سئوی خارجی بسیار حساس و پیچیده‌تر از سئوی داخلی است؛ زیرا ممکن است با کوچک‌ترین اشتباهی از سوی گوگل جریمه شوید و رتبۀ فعلی وب‌سایتتان را نیز از دست بدهید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم ابتدا به‌طور کامل در این زمینه به مطالعه بپردازید و سپس اقدام به پیاده‌سازی آموخته‌های خود کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را از فرایند سئو و بهینه‌سازی وب‌سایتتان داشته باشید.

از مواردی که در سئوی خارجی به بررسی و بهینه‌سازی آن‌ها خواهیم پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک سازی (Link Building)

در بحث سئوی خارجی، لینک سازی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و تقریباً تمامی فعالیت‌هایی که در سئوی خارجی انجام می‌شود در راستای لینک سازی صحیح، اصولی و منطقی است. در فرایند لینک سازی، لینک‌ها باید در وب‌سایت‌های مرتبط و باکیفیت ایجاد شوند. در غیر این صورت الگوریتم پنگوئن دست‌به‌کار شده و وب‌سایت متخلف را پنالتی می‌کند.

پنالتی پنگوئن به‌گونه‌ای است که وب‌سایتی که تا روز قبل در صفحه اول نتایج گوگل قرار داشته است، به‌یک‌باره به صفحات آخر پرتاب خواهد شد. در این حالت، وب‌سایت توسط الگوریتم پنگوئن پنالتی شده است و نمودار سرچ کنسول مانند تصویر زیر با شیب زیادی نزولی خواهد شد.

پنالتی گوگل الگوریتم پنگوئن

اهمیت لینک سازی تا حدی است که می‌توان گفت حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از فرایند سئوی یک وب‌سایت به لینک سازی اختصاص دارد اما منظور این نیست که سئوی داخلی اهمیت کمتری دارد و می‌توان از آن صرف‌نظر کرد یا انجام آن را به بعد موکول کرد!

  • ایجاد لینک با انکرتکست مناسب

متن لنگر یا همان انکرتکست (Anchor Text) به کلمه یا متنی گفته می‌شود که به آدرس دیگری لینک شده است. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که شما در منوی اصلی وب‌سایتتان لینکی به نام «صفحه اصلی» قرار داده‌اید، درواقع با انکرتکست «صفحه اصلی» به آدرس وب‌سایتتان لینک داده‌اید.

انکرتکست مهم‌ترین موضوعی است که هنگام لینک سازی باید به آن توجه کنید. بسیاری از کاربران به‌اشتباه از انکرتکست‌های یکسان هنگام لینک سازی استفاده می‌کنند. مثلاً بسیاری از شرکت‌های طراحی سایت فقط از کلمۀ «طراحی سایت» به صفحه اصلی وب‌سایتشان لینک می‌دهند. درصورتی‌که از انکرتکست‌های یکسان هنگام لینک سازی استفاده کنید قطعاً خیلی زود توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهید شد. جریمه‌ای که در برخی موارد شاید هیچ راه بازگشتی نداشته باشد!

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

تقریباً تمامی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و… لینک‌های خروجی خود را Nofollow کرده‌اند و به همین دلیل لینک‌های به اشتراک گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی معمولاً توسط ربات‌های گوگل نادیده گرفته‌شده و دنبال نمی‌شوند اما این به معنی بی‌تأثیر بودن لینک‌های نوفالو نیست.

کاربرانی که کمی با مباحث مرتبط با سئو آشنایی دارند، از میان شبکه‌های اجتماعی مختلف ترجیح می‌دهند در گوگل پلاس فعالیت کنند. گوگل پلاس، شبکه اجتماعی متعلق به شرکت گوگل است و به همین دلیل، بسیاری از کاربران معتقدند که فعالیت در گوگل پلاس تأثیر مستقیمی بر افزایش رتبۀ سایت در گوگل خواهد داشت.


در این مقاله سعی شد ضمن آشنایی کامل با مباحث سئو و بهینه‌سازی سایت، به سرفصل‌های جزئی‌تر مانند سئوی داخلی و سئوی خارجی همراه با توضیحات نسبتاً کاملی در مورد آن‌ها پرداخته شود. امیدواریم این مقاله توانسته باشد ضمن آشنایی با سئو، آموزشی کوتاه و کاربردی در مورد بخش‌های مختلف فرایند سئو برای شما فراهم کرده باشد.

اگر توضیحات این یادداشت توانست شما را متقاعد کند که کار بر روی سئوی وب‌سایتتان را جدی بگیرید، از همین امروز آغاز کنید. شک نکنید که رقیبان شما در حال برنامه‌ریزی برای حضور قدرتمند در دنیای وب و استفاده از این بازار بکر در جهت افزایش فروش محصولات/خدمات خود هستند.