سرانه مطالعه
پردیس فناوری کیش_گروه مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مهندسی صنایع
عامترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمانهای مطالعه یک نفر در یک شبانهروز است.اما لزوماً همیشه این تعریف صادق نیست و میتوان به جای مدت زمان از تعداد کتابهای خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه بهره برد.
بر اساس آمارهای اعلام شده در خبرگزاریهای ایران سرانه مطالعه کشورهای جهان به صورت زیر است.
- ژاپن:۹۰ دقیقه، انگلستان:۵۵ دقیقه، آمریکا:۲۰ دقیقه
- ژاپن:۹۰ دقیقه، ترکیه و مالزی:۵۵ دقیقه
اما با پیگیری استنادهای این دقایق به منبع موثق و متکی بر پژوهی نمیتوان رسید. در واقع این آمار و ارقام اعلام شده در خبرگزاریهای مختلف بیشتر جنبهٔ ژورنالیستی داشته و از پایه علمی محکمی برخوردار نیستند. یکی از منابع موثقی که میتوان دربارهٔ شیوه گذران وقت مردم از آن استفاده کرد و میزان زمان اختصاص داده شده برای مطالعه را استخراج کرد، مرکز بینالمللی مطالعات گذران وقت است.بر اساس تحقیقی که این مرکز در سال ۲۰۱۰ در ۲۲ کشور انجام دادهاستبیشترین زمان اختصاص داده شده برای مطالعه در بین مردمان جهان مربوط به کشور کوچک فنلاند است و ۴۴ دقیقه در روز است.
در ایران آمارهای متعددی گفته میشود و اندازههای اعلام شده از ۲ دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه متغیر است.
زمانههای اعلام شده برای مطالعه هر ایرانی:
- ۲ دقیقه (بدون زمان خواندن قرآن، مفاتیح و روزنامه) و اگر زمان درس خواندن را هم به آن اضافه کنیم 10 دقیقه
- ۷ دقیقه (در سال ۸۱)
- ۱۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه (سال ۱۳۸۸ برای یک جامعه آماری با افراد ۱۲ سال به بالا)
- ۹۵ دقیقه
- ۱۲۰ دقیقه
عوامل موثر بر سرانه مطالعه ایران
- یکی از عوامل کاهش مطالعه در ایران سانسور و سیاستهای فرهنگی دولت عنوان میشود،سانسور کتاب در موارد سیاسی، مذهبی و جنسی صورت میپذیرد.
همچنین عدم احساس نیاز به مطالعه در ایران از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه عنوان میشود.
یکی از علتهای دیگر آن عادت تاریخی ایرانیان به ادبیات شفاهی بوده است.و در آخر هزینهٔ بالای کتابهای منتشر شده در سالهای اخیر برای دانشجویان، دانش آموزان و علاقهمندان به کتاب بوده است.
ژاپنی ها دردنیا رتبه نخست را از نظر عادت به کتابخوانی دارند
بر اساس گزارش یونسکو ، ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان را دارد و 91 درصد از مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله میخوانند . برای مثال یک ژاپنی در سال بین 46 تا 47 کتاب میخواند و 65 درصد مردم کره جنوبی نیز عادت به مطالعه دارند.
بر اساس آمارهای انجمن ملی تعلیم و تربیت ایالات متحده، 57 درصد از جمعیت این کشور عادت به کتابخوانی دارند و این آمار در بین جمعیت لاتین ساکن در این کشور 26 درصد است.
گزارش مشترک وزارتخانههای آموزش و پرورش و کار آمریکا در سال دو هزار حاکی از آن بود که بیش از یک سوم جمعیت ایالات متحده آمریکا از بیسوادی عملی رنج میبرند یعنی این که اگر چه این افراد به ظاهر با سوادند ولی در برخورد با مسایل اجتماعی و کار قادر به انجام دادن درست امور و فهم آنچه که میخوانند، نیستند.