آشنایی با نحوه عملکرد جارو برقی
پردیس فناوری کیش_طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی
جارو برقی شامل یک موتور است که توسط برق روشن می شود
نحوه عملکرد جاروبرقی
جاروبرقی یکی از وسایل با ارزش محسوب می شود مخصوصا زمانی که داخل خانه کثیف و پر از گرد و خاک است.
اگر از نحوه کار جاروبرقی اطلاع داشته باشیم زمانی که دچار مشکل می شود به راحتی می توانیم عیب آن را برطرف کنیم.
جارو برقی شامل یک موتور است که توسط برق روشن می شود و شروع به کار می کند، موتور یک فن را به حرکت در می آورد که فشار هوا داخل جاروبرقی را کم می کند و در این حالت یک خلاء جزئی ایجاد می شود. در نتیجه فشار هوای خارج به هوای داخل نیرو وارد می کند تا از طریق لوله به داخل جاروبرقی حرکت کند.
وقتی هوا به داخل جاروبرقی می رسد گرد و غبار و آشغال ها توسط فیلتر از هوا جدا می شوند. جاروبرقی ها دارای انواع مختلفی از فیلتر می باشند. در بیشتر جارو برقی ها یک کیسه مخصوص پارچه ای یا کاغذی وجود دارد که هوا می تواند از آن عبور کند ولی بیشتر گرد و غبار و آشغال ها نمی توانند عبور کنند و در نتیجه داخل آن جمع می شوند.
در بعضی جاروبرقی از یک محفظه ی مخصوص به نام کانیستر استفاده می شود که هوای مکیده شده به همراه آشغال ها داخل آن با سرعت می چرخد و وقتی گرد و غبار به دیواره برخورد می کنند به پایین افتاده و ته کانیستر جمع می شوند. هوای تقریبا تمیز از بالای آن به بیرون هدایت می شود.
در برخی دیگر از جاروبرقی از آب برای تمیزکاری و شستشو استفاده می شود، در این حالت گرد و غبار داخل ذرات آب گیر می افتند. چون ذرات آب از هوا سنگین تر هستند، وقتی آن ها به داخل جاروبرقی می رسند در مخزن می افتند.
در موتور وکیوم استاندارد در قسمت زیرین فن قرار دارد که مکش هوا را ایجاد می کند. وقتی هوا داخل می شود به سمت موتور هدایت نمی شود و از طریق روزنه های کنار به بیرون منتقل می گردد. بنابراین در این مدل ها از یک فن دیگر برای خنک کردن موتور استفاد ه می شود.
جارو برقی از شش اجزای اصلی تشکیل شده است
جاروبرقی ممکن است به مانند يک ماشين پيچيده باشد اما يک جاروبرقی متداول واقعا فقط از شش جز اصلی است:
پورت مکش که ممکن است شامل لوازم متفاوتی برای تميز کاری باشند
پورت خروجی
موتور الکتريکی
فن
کيسه متخلخل
مکانی که همه اجزاي گفته شده در آن قرار گرفته است.
جاروبرقی چگونه کار می کند؟
هنگامی که جاروبرقی را به پريز برق وصل می کنيد و آن را روشن کنيد:
1. الکتريسيته موتور را به کار می اندازد. موتور به فن وصل شده است که دارای پره های زوايه دار (مانند پروانه هواپيما) است.
2. همانطور که پره های فن می چرخد آنها هوا را به سمت پورت خروجی می برند.
3. هنگامی که ذرات هوا رو به جلو حرکت می کنند تراکم ذرات (و بنابراين فشار هوا) در جلوی فن افزايش می يابد و در پشت فن کاهش می يابد.
افت فشار پشت فن مانند همان افت فشاری است که در پشت نی هنگامی که نوشيدنی را مزه مزه می کنيد رخ می دهد. سطح فشار در سطح پشت فن نسبت به هوای خارج از جاروبرقی (محيط فشار هوا) کاهش می يابد. اين باعث مکش و خلا جزيی درون جاروبرقی می شود. هوای محيط خودش را به طرف جاروبرقی از طريق پورت ورودی هل می دهد چون فشار هوای درون جاروبرقی کمتر از فشار خارج است.
همانطور که فن دارد حرکت می کند محل عبور جاروبرقی باز باقی می ماند و جريان ثابتی از هوا از طريق پورت ورودی حرکت وارد شده و از پورت خروجی خارج می شود. اما چگونه جريان هوا کثيفی و بقايا را از روی موکت و فرش جمع آوری می کند؟ مبنای کليدی اصطکاک است.
اين آلودگی ها و کثيفی ها به کيسه جاروبرقی منتقل می شود ( ممکن است اين کيسه، يک کيسه پارچه ای باشد و يا يک کيسه کاغذی يکبار مصرف که درون يک کيسه پارچه ای قرار دارد).
هوای نسبتاً تميز هم از پشت دستگاه خارج می شود. توجه داشته باشيد که هوايی که خارج می شود بسيار گرمتر از هوايی است که داخل می شود زيرا گرمای زائد را از موتور الکتريکی جذب می کند.