طراحی تمرینات رده 8 تا 10 سال
در رده 8 تا 10 سال مدارس فوتبال، یک مربی میبایست 65% تا 75% زمان تمرین را به بازی اختصاص داده و مواردی همچون : شرایط خطای هند، نحوه تعویض ها، پنالتی انتهای بازی در صورت کسب نتیجه تساوی، شیوه صحیح پرتاب اوت و… را تدریجا برای بازیکنان توضیح دهد .
حتی در صورت مشاهده خطا و تخلفاتی از جانب آنان، می تواند با حالت شوخی/خنده و طوری که متوجه اشتباه خود شده که به چه علت کارت گرفته اند، با موبایل یا 1 تکه کاغذ A4 تا شده زرد یا قرمز رنگ یا حتی مقوای بریده شده که از قبل در جیب خود قرار داده، به آنان کارت بدهد تا متوجه جدیت کار شده و قانونمندی در ذهنشان نهادینه شود . حتی میبایست به آنان آموخت که به هیچ وجه حق اعتراض به نظر داور را ندارند .
اولویت ها و نحوه طراحی تمرینات
1 . در ازای هر 2 جلسه حضورشان که هر جلسه نیز حاوی 25% تا 35% تمرین است، میبایست 1 جلسه کامل فقط به بازی یا مسابقه با 1 تیم هم رده از همان مدرسه فوتبال اختصاص دهید. ( جلسه سوم )
2 . در ازای هر 6 جلسه تمرین، 1 جلسه مسابقه با بازیکنان ریز جثه رده 10 تا 12 سال اختصاص دهید. ( جلسه نهم )
3 . در ازای سپری شدن هر 1 ماه از حضورشان، میبایست 1 مسابقه با بازیکنان هم رده خود از سایر مدارس فوتبال برگزار نمایید .
جلسات تمرین باید شامل چه آیتم هایی باشد
1 . طی چند جلسه اول، تمرینات لمس توپ به صورت خیلی محدود. بطوریکه فقط موقع گرم کردن از آنها استفاده شده و تبدیل به قسمت اصلی تمرین نشوند .
2 . میبایست جهت آشنایی هر چه بیشتر تمام قسمتهای پا با تمام قسمتهای توپ و در راستای تسلط بر توپ، اشکال مختلف حمل توپ در اکثر جلسات گنجانده شود .
3 . افزایش تمرینات کوردینیشن از نوع ساده و در قالب اشکال متفاوت، خصوصا موقع گرم کردن. این تمرینات میتواند شامل 2 تمرین کوردینیشن 3 دقیقهای یا 3 تمرین کوردینیشن 2 دقیقهای در هر جلسه باشد. به علت ضیق وقت، میبایست تمرینات کوردینیشنی انتخاب شوند که در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تغییر در سازماندهی تمرین صورت پذیرند.
4 . برخلاف رده 6 تا 8 سال که بنا به محدودیتهای سنی، تمرینات کششی در اولویت بالایی قرار نداشت، میبایست در این رده پس از گرم کردن توسط تمرینات کوردینیشن، کششیها ( ولو محدود و در حد 3 تمرین ) انجام شوند.
5 . در ازای هر 3 جلسهای که جهت گرم کردن از تمرینات کوردینیشن استفاده میشود، میبایست یکی از جلسات گرم کردن، با انواع مختلف بازیهای غیر فوتبالی توپی یا غیر توپی انجام شود . ( جلسه چهارم ) در ازای هر 8 جلسه ای که برای گرم کردن از کوردینیشن ها استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن توسط کار با توپ و مرور تمرینات جلسات 2 هفته قبل صورت پذیرد . ( جلسه یازدهم )
6 . اولویتهای تکنیکی در این سن، سه تکنیک مهم پاس، کنترل و دریبلینگ به اشکال مختلف میباشد .
7 . میبایست در هر جلسه تمرینی، بیش از 3 تمرین انجام نشود. یک تمرین حمل توپ، یک تمرین پاس و یک تمرین کنترل یا دریبلینگ. البته این اولویتها پس از 2 یا 3 ماه از شروع به فعالیت بازیکن، ( ترم دوم به بعد ) میتواند تغییر نموده و شامل یک تمرین حمل توپ، یک تمرین کنترل و یک تمرین پاس یا دریبلینگ شود. ولی در ازای هر 15 جلسه، میبایست دریبلینگ در دو جلسه پشت سر هم دومین تمرین بوده و پاس یا کنترل به عنوان سومین تمرین لحاظ شود.
8 . میبایست بازیها و مسابقات بصورت نیمه نهایی، فینال و رده بندی برگزار شده تا برای بازیکنان جذاب تر شود.
کلام آخر
طراحی اصولی تمرین فوتبال میتواند به تقویت مهارت بازیکنان و گرفتن نتیجه بهتر در زمان مسابقه کمک کند. در دوره حرفهای طراحی تمرین فوتبال به شما آموزشهای لازم جهت طراحی یک تمرین حرفهای داده میشود؛ و شما با دریافت یک مدرک معتبر میتوانید به عنوان یک طراح تمرین حرفهای در این حوزه فعالیت کنید.
برگرفته از : فرتاک ورزشی