گردشگری فرهنگی

پردیس فناوری کیش -طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت -گروه گردشگری

گردشگری فرهنگی با فرهنگ یک کشور یا منطقه خاصی درگیر است. مفهوم گردشگری فرهنگی از مواردی مانند تاریخچه یک منطقه خاص، شیوه زندگی افراد در یک مکان خاص جغرافیایی، معماری، سنت ها، ادیان، جشنواره ها، غذاها و غیره نشأت می گیرد. فعالیت های گردشگری فرهنگی در مناطق شهری ممکن است شامل بازدید از موزه ها، تئاتر ها، گالری های هنری و غیره باشد. بازدید از مناطق روستایی مانند جوامع فرهنگی بومی و تجربه سنت ها، شیوه زندگی و ارزش های یک جامعه نیز جزو این دسته هستند. همچنین گردشگری فرهنگی پاپ نیز یکی از زیرمجموعه های اصلی آن است که شامل سفر به مکان ها و مشاهده آثار ادبی، سریال تلویزیونی و سینما می شود

بسياری از مردم برای ديدن زيبايی های طبيعت و محيط های طبيعی به گردشگری می پردازند، بايد پذيرفت امروزه اغلب گردشگران به قصد تفريح و سرگرمی سفر نمی کنند، بلکه قصد دارند به آن سوی مرزهای فرهنگی خود بروند و ناشناخته ها را شناسايی کنند و با فرهنگ های ديگر آشنا شوند.

گردشگری فرهنگی یکی از اشکال قدیمی جهانگردی است که در کنار شاخه­ های متنوع این صنعت مانند اکوتوریسم، توریسم مذهبی، توریسم ورزشی و … به رشد و توسعه خویش ادامه می­ دهد.

گردشگری فرهنگی، بخش مهمی از تقاضای جهانی گردشگری را تشکیل می ­دهد

 

توریسم فرهنگی به گروه­ های گوناگونی از مردم مربوط می­ شود که

به دور دنیا، کشورهای گوناگون و جوامع محلی

برای بازدید از رخدادهای (رویدادها) گوناگون سفر کرده

و به دنبال کسب کردن تجربه از میراث، مذهب و هنر

به منظور افزایش آگاهی از کشورهای مختلف و روش ­های زندگی آن­ها می باشند

که همگی در برگیرنده طیف وسیعی از تجربه توریست فرهنگی می­ باشد.

توریسم فرهنگی به عنوان نمونه می­ تواند در برگیرنده

اجرای هنرهای نمایشی

بازدیدهای فستیوالی از آثار تاریخی و یادبودها

تورهای آموزشی

موزه ­ها

میراث­ های طبیعی

و فسیوال­ های مذهبی باشد.

در این گونه از گردشگری عوامل متعددی می ­تواند زمینه­ ساز جذب گردشگران باشد که بازدید از جاذبه ­های فرهنگی سنتی مانند موزه ­ها و گالری ­ها یکی از عوامل رونق دهنده­ آن می ­باشد

 

گردشگری فرهنگی تنها مصرف محصولات فرهنگی گذشته نیست، بلکه به فرهنگ امروز و سبک زندگی امروزی نیز مرتبط است.

به همین دلیل گردشگری فرهنگی هم «گردشگری میراثی» (مرتبط با هنر­ها و فرهنگ گذشته) و هم «گردشگری هنری» (مرتبط با محصولات فرهنگی امروزی) را در بر می­ گیرد.

مشخص است که آگاهی در مورد گذشته و حال نشان می­ دهد که گردشگری فرهنگی هم بر مبنای تاریخ و میراث یک مکان و مردم آن و هم بر مبنای زندگی امروزی آن­ها قرار دارد.

گردشگری فرهنگی را می­ توان نوعی جهانگردی برای آشنایی با میراث فرهنگی و هنری، آداب و رسوم، بناها و آثار تاریخی با هدف ­های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی دانست.

اثرات گردشگری فرهنگی

 

گردشگری به طور همزمان پدیده­ای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و سیاسی است.

انتقال سرمایه­ ها بین مردم و مکان ­ها را ممکن ساخته، بر سازمان اجتماعی مقاصد (گردشگری) اثر می­ گذارد، امکان تجدید حیات، حفظ و هم­چنین تخریب پدیده­ های فرهنگی و ایجاد چشم اندازهای جدید را فراهم می ­سازد (گیبسون و کانل، 2003 :3).

گردشگري در حيطه فرهنگی نيز عامل تحول و تغيير شناخته شده است.

حتي اگر مردم از حس کنجکاوی يا حساسيت فرهنگی کمی برخوردار باشند، باز هم مسافرت به اين دليل که امکان تماس با محيط های ديگر را فراهم می کند، گردشگران را تحت تأثير قرار می دهد. به عبارتی، «سليقه ها، تجربيات و درکشان جهانی تر می شود».

گردشگری به مثابه پدیده­ ای فرهنگی – اجتماعی دارای اثرات اجتماعی – فرهنگی گوناگونی نیز می ­باشد.

 

در جهان سنتی،‌ فرهنگ در قالب‌ اندیشه و رفتارهایی شکل می‌گیرد که در هر جامعه‌ای بنیاد زندگی جمعی را تشکیل داده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. هنجارهای فرهنگ سنتی برگرفته از میراثی بوده که به نسل امروز رسیده است. این فرهنگ سنتی با توجه به تقاضای موجود در صنعت گردشگری در عصر حاضر می‌تواند جاذب گردشگرانی باشد که خواهان یافتن مکان‌هایی با فرهنگ سنتی هستند تا اصالت واقعی را در آن تجربه کنند.

در واقع فرهنگ سنتی به خصوص نشات گرفته از گذشته‌های دور در مناطق مختلف که هنوز دارای اصالتی فرهنگی هستند، می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. از این رو است که در چارچوب گردشگری، تقاضاهای گوناگون فرهنگی در روندی از شناخت دیگر فرهنگ‌ها از راه بازدید از مناطق مختلف شکل می‏ گیرد.

در جریان گردشگری فرهنگی جنبه‌های معنوی فرهنگ بومی و همچنین تبلور عینی آن به عنوان میراث فرهنگی از پارامترهای اساسی هستند که به شدت دارای اهمیت اقتصادی بوده و اطلاعات در آن به صورت دیداری منتقل می‌شود، میراث فرهنگی به عنوان هدف اصلی در بازدیدهای گردشگری فرهنگی‏ شامل آداب محلی، سبک‌های معماری و موسیقی، زبان‌های محلی و ارزش‌های دینی و ‏معنوی و تبلور عینی ادیان در چارچوب مناسک و مکان های مقدس است.

Small planet with landmarks around the world