دوره جامع فرآیند مدیریت در باشگاه فوتبال

دپارتمان آموزشی آی تی فوتبال ؛

دوره جامع فرایند مدیریت در باشگاه فوتبال

معمولاً از فوتبال به عنوان بازی جهانی یاد می‌شود. در ابتدا، فوتبال عمدتاً یک پدیده اجتماعی-فرهنگی بود، زیرا مردم و جوامع را تحت یک هویت مشترک گرد هم می‌آورد. با ورود به قرن بیستم و گسترش ورزش حرفه‌ای، مدیریت در فوتبال به یک نکته کلیدی برای شرکت کنندگان و ناظران بازی تبدیل شد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مدیریت خوبی لازم است تا اطمینان حاصل شود که فوتبال رو به توسعه باقی می‌ماند. تغییرات سریع اجتماعی و فناوری به این معنی است که این ورزش اکنون رقابت جدی برای تسلط خود بر اوقات فراغت و سرگرمی دارد. در عین حال، سطح نظارتی که اکنون فوتبال در معرض آن است، تضمین می‌کند که تصمیمات اتخاذ شده در هر زمان، از برگزاری مناقصه تا امضای قراردادهای اسپانسرینگ و …. در جزئیات بررسی می‌شود. باشگاه‌ها مهم ترین بخش در صنعت فوتبال به شمار می‌روند، بخش زیادی از جابجایی مالی در فوتبال به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به باشگاه‌ها مرتبط است. درواقع هرچقدر باشگاه‌ها رشد پیدا کنند، فوتبال نیز توسعه پیدا خواهد کرد. بنابراین مدیریت صحیح در باشگاه‌ها نقش انکارناپذیری را در رشد روز افزون فوتبال ایفا می‌کند. در این دوره سعی می‌شود بخش‌های مهم در فرایند مدیریت باشگاه فوتبال یعنی مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، ساختار سازمانی حرفه­ ای، نحوه راه اندازی آکادمی حرفه­ ای، بازاریابی و درنهایت نحوه بکارگیری و استفاده از علم حقوق و متخصصین این حوزه در باشگاه فوتبال، را ارزیابی کنیم. در این دوره سعی شده است تا نگاهی علمی و عملی به مفاهیم مهم مدیریت باشگاه فوتبال داشته و با تلفیق علم و عمل دوره­ای کاربردی را در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار دهیم.

دوره جامع فرآیند مدیریت در باشگاه فوتبال

مدیریت استراتژیک در فوتبال

برای مدیریت یک کسب و کار با منابع محدود، که بسیاری از باشگاه‌های فوتبال این چنین هستند، به ابزارهایی نیاز است. یکی از این ابزارها مدیریت استراتژیک است. مدیریت استراتژیک با مدیریت عادی روزمره سازمانها متفاوت است، زیرا درگیر این است که چگونه به بهترین نحو به اهداف میان مدت و بلند مدت سازمان دست یابد. شواهدی وجود دارد که بدون سیستم مدیریت استراتژیک، سازمان‌ها در تخصیص موثر منابع و هماهنگی کارآمد اقدامات و تلاش‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند. مدیریت استراتژیک به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی و هماهنگی، نقش مهمی در موفقیت افراد، تیم‌ها و سازمان‌ها ایفا می‌کند. همین امر در مورد سازمان‌های فوتبالی که همیشه نمی‌توانند به منابع برتر یا شانس تکیه کنند صادق است. باشگاه‌های فوتبال با استفاده از رویکرد ساختاریافته می‌توانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند و زمان و تلاشی را که برای رسیدن به اهدافشان لازم است کاهش دهند.

مدیریت منابع‌انسانی در فوتبال

مدیریت منابع انسانی همیشه نقش حیاتی به ویژه در نظارت بر بازیکنان و کارکنان، اتخاذ سبک‌های مدیریتی و … داشته است. از دیدگاه تاریخی، “پرسنل” همیشه به صورت غیر سیستمی در دنیای فوتبال حضور داشته‌اند و مدیران و بازیکنان سوابق کاری گسترده خود را وارد این حرفه می‌کنند. اکنون باشگاه‌ها به دنبال استفاده از تئوری، سیستم‌ها و فرآیندهای مدیریت منابع انسانی معاصر برای حمایت از توسعه خود از تیم اول تا جنبه تجاری و اجتماعی عملیات آن هستند. با این حال، علی‌رغم افزایش استفاده از شیوه‌های HRM، با این حال موضوع بحث‌های بحث‌انگیز در زمینه مدیریت منابع انسانی، بررسی عمومی عملکرد بازیکنان است. . باشگاه ها باید بررسی کنند که چه شیوه پاداش و دستمز برای کارکنانشان مطلوب است و چگونه می‌توانند انگیزه آنها را بالا ببرند.

ساختار حرفه‌ای باشگاه فوتبال

در دنیای امروز هرچقدر سازمان‌ها بتوانند با سرعت بیشتری عمل کنند و به سرعت به تغییرات محیطی پاسخ دهند به همان اندازه شانس بقا و همچنین کسب سهم بیشتری از بازار را برای خود افزایش می‌دهند. در این بین ساختار سازمانی چابک و منعطف می‌تواند سرعت سازمان را بالا ببرد. در گذشته ساختارها عموما از سلسله مراتب زیادی برخوردار بودند و در آنها پست‌های تخصصی و ویژه رشته فوتبال وجود نداشت اما در فوتبال امروز دنیا سعی برآن است تا از سطوح مدیریتی بکاهند و نیروهای تخصصی بیشتری را در ساختار سازمانی بگنجانند تا از این طریق هم سرعت سازمان افزایش یابد و هم بیشتر تصمیمات را متخصصین و افراد آشنا با فوتبال اتخاذ نمایند.

دوره جامع فرآیند مدیریت در باشگاه فوتبال

راه‌اندازی آکادمی حرفه‌ای در باشگاه فوتبال

فوتبال صنعتی بسیار جذاب در جهان به شمار می­رود باشگاه­ها در این صنعت بنگاه‌های اقصادی به شمار می ­آیند که به دنبال سهم بیشتر از بازار موجود هستند. موفقیت مالی باشگاه‌ها به موفقیت ورزشی و موفقیت ورزشی به کیفیت بازیکنان وابسته است. از همین رو باشگاه‌ها به دنبال جذب بهترین بازیکنان هستند. دو راه برای در اختیار داشتن بازیکنان با کیفیت وجود دارد یک بازار نقل و انتقالات که مسیری پر هزینه است و دو پرورش بازیکن در آکادمی. به همین دلیل باشگاه‌ها دنیا بر روی آکادمی پرورش بازیکنان سرمایه‌گذاری عظیمی انجام می­دهند و به نوعی آکادمی‌ها نقش مهمی در فوتبال امروز ایفا می­کنند. بنابراین، داشتن یک آکادمی حرفه‌ای که بازیکنان نخبه را پرورش بدهد می­تواند  بخش مهمی از بازار فوتبال را تصاحب کند.

بازاریابی و فوتبال

بدون تردید بازاریابی نقش حیاتی را در ادامه روند رو به رشد باشگاه‌های فوتبال ایفا می‌کند. علم بازاریابی به باشگاه‌ها کمک می‌کند تا درآمد خود را افزایش دهند. در فوتبال روز دنیا سه راه اصلی درآمدزایی وجود دارد. 1-درآمد روز مسابقه، در این بخش علم بازاریابی از طریق کمک به افزایش حضور تماشاگران و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها مانند رستوران، پارکینگ و… درآمد باشگاه‌ها را افزایش دهد. 2-فروش حق پخش تلویزونی، در این بخش از درآمد باشگاه‌ها، افزایش جذابیت بازی‌ها و افزایش متقاضی برای پخش مسابقات ازجمله تلاشهای علم بازاریابی در جهت افزایش درآمد است .3-فعالیت‌های تجاری، در این بخش نیز روش‌های گوناگونی را (مثل فروش محصولات باشگاه، کارتهای هواداری، استفاده از نام باشگاه و…) فوتبال از علم بازاریابی فرا گرفته است تا بتواند درآمد خود را افزایش دهد. در این بین فوتبال از علم بازاریابی و متخصصین این حوزه بهره می‌گیرد تا علاوه بر اینکه درآمد خود را از این 3 راه اصلی افزایش دهد، تلاش می‌کند از روش‌هایی مانند برندینگ و ایجاد ارزش ویژه برند سهم زیادی از بازار در دسترس را تصاحب کند.

جایگاه علم حقوق در فوتبال

در فوتبال روز دنیا باشگاه مدام در حال انعقاد قراردادهای مختلف می‌باشند، قراردادهای تجاری، حمایت مالی، قراردادهای مرتبط با سخت افزار لازم و همچنین قرارداد با بازیکنان و کادر فنی. با نگاه به موارد بالا می‌توان پی برد که یک باشگاه فوتبال با تنوع قراردادی زیادی مواجه است که بدون تردید استفاده از علم حقوق و متخصص در این زمینه به باشگاه کمک خواهد کرد که در انعقاد قرارداد به دور از سهل انگاری منافع خود را دنبال کندو برخلاف باشگاه‌های معتبر دنیا، باشگاه‌های فوتبال در ایران متاسفانه در این زمینه با مشکلات زیادی روبه رو هستند و در قراردادهایی که به امضا می‌رسانند دچار غفلت می‌شوند و طرف دیگر قرارداد (کارگزار مالی، بازیکن، مربی و ….) معمولا بعد از طرح دعوی در مراجع قضایی، رای مثبت را کسب می‌کند. بنابراین استفاده از علم حقوق و افراد شایسته این حوزه در باشگاه‌های فوتبال ایران یک نیاز ضروری است.

ارتباط با ما :
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
شبکه های اجتماعی آی تی فوتبال :
کانال تلگرام ITFOOTBALL_IR@ 
 اینستاگرام   ITFOOTBALL.IR  
آپارات ITFOOTBALL