روش های بازاریابی یک کسب و کار

روش های بازاریابی یک کسب و کار

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_دپارتمان دیجیتال مارکتینگ :

انواع بازاریابی به مفهوم شناخت روشهایی جهت جذب مشتری بیشتر برای کسب و کار است. روشهایی که به ماندگاری و پیشرفت برند و کسب و کار ما کمک می کنند. پس اگر برای شما این مسئله مهم است در مقاله شناخت انواع بازاریابی همراه باشید.

در ابتدا می خواهیم انواع بازاریابی را معرفی کنیم و سپس به توضیح کوتاهی از هر یک بپردازیم تا با مفهوم هر کدام از روشهای بازاریابی آشنا شوید.

انواع بازاریابی

  • بازاریابی سیستماتیک
  • بازاریابی عصبی
  • بازاریابی اینترنتی
  • بازاریابی سبز
  • بازاریابی خدمات
  • بازاریابی اجتماعی
  • بازاریابی پارتیزانی
  • بازاریابی تلفنی
  • بازاریابی مستقیم
  • بازاریابی صنعتی
  • بازاریابی مستقیم
  • بازاریابی حسی
  • بازاریابی شبکه ای

انواع بازاریابی در هر کشور متفاوت است اما ما در اینجا سعی کردیم کلیات روشهای بازاریابی را به شما معرفی کنیم. در کشورهای مختلف، روشهای بازاریابی با توجه به رویکرد و بازار هر کشور استفاده می شود و تنوع آن با دیگر کشورها فرق دارد. اما ما با شناخت کلیه روشهای بازاریابی می توانیم دید جامع تری برای کسب بخشی از بازارهدف بدست آوریم.

حال قبل از اینکه به توضیح روشهای بازاریابی بپردازیم به چند مسئله اصلی اشاره می کنیم:

هدف از بازاریابی چیست؟

هدف تمامی مدیران و صاحبان کسب و کار از بازاریابی یک چیز است و آن قوی کردن برند خود! یک برند معروف و قابل اعتماد هم باعث فروش بیشتر می شود و هم می تواند هر روزه مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند.

این نکته قابل تامل است که همیشه فروش در سایه بازاریابی حاصل می شود. بازاریابی معمولا شامل تحقیقات اولیه در بازار، شناسایی نیازهای مخاطبان، کشیدن طرح استراتژی برای برطرف سازی نیازها و اجرای آن است.

ما در اینجا هستیم تا با بررسی انواع روشهای بازاریابی به این مسئله برسیم که با بازاریابی درست می توانیم تحولی شگرف را در کسب و کار خود ایجاد کنیم و همیشه رضایت مشتریان خود را داشته باشیم. البته کسب رضایت مشتریان در مرحله پس از خرید یا استفاده از خدمات صورت می گیرید که خود نیز بخشی از بازاریابی است که به اصطلاح در بازار به آن خدمات پس از فروش می گویند.

چه روشهای بازاریابی ای را انتخاب کنیم؟

اینکه چه مسیری را در جهت جذب مخاطب طی کنیم کار آسانی نیست. باید شناخت و آگاهی خود را نسبت به مشتریان هدف بالا ببرید. در این خصوص پیشنهاد می کنم مقاله پرسونای مخاطب را مطالعه نموده تا با چند و چون شناسایی مخاطبان هدف آشنا شوید.

نکته آخر در ایجاد استراتژی بازاریابی نتیجه گیری است. استراتژی ای درست است که دو دیدگاه کوتاه مدت و بلند مدت را برای نتیجه گیری طراحی کند و تا جای ممکن تمام مشکلات و راهکارهای حین انجام کار را پیش بینی کند.

 انواع بازاریابی عبارتند از:

بازاریابی درخواست به اقدام Call to Action Marketing

این بازاریابی بخشی از بازاریابی درون سیستمی است که در داخل وب سایت از طریق بنر، متن یا یک تصویر اتفاق می افتد، این ابزارها، تلاش می نمایند تا فرد را به کلیک بر روی آن ترغیب نموده وارد دالان ارتباط با سایت گردد که نهایتاً به یک فروشگاه آنلاین ختم شده و آن را به فروش تبدیل نماید.

بازاریابی Alliance Marketing

بدین معنا که چند شرکت که با یکدیگر بر سر منابع خویش ائتلاف نموده تا یک محصول یا خدمت ترویج نموده و به فروش برسانند. در این حالت، نه تنها سود بیشتری برای سهامداران خویش ایجاد مینمایند، بلکه سهم بازار خویش را نیز افزایش و تاثیری بیشتری بر بازار خواهند داشت.

بازاریابی گاز انبری Ambush Marketing

شناسایی و حضور در محل کمپین برندینگ یک شرکت، برای انجام تبلیغات در خصوص یک برند دیگر، بدون پرداخت هیچ مبلغی به عنوان اسپانسر به شرکت برگزارکننده آن کمپین ، که این امر موجب کاهش ارزش سرمایه گذاری بر آن کمپین ازنقطه نظر اسپانسرها می گردد.

بازاریابی محدود Close Range Marketing 

این نوع بازاریابی را بازاریابی از نوع نزدیک Proximity Marketing نیز می گویند. از تکنولوژی هایی نظیر Wi-Fi یا Bluetooth در جهت ترویج محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان بهره می گیرد.

بازاریابی ابری Cloud Marketing

این گونه بازاریابی در مورد بازاریابی در فضای وب است، جایی که تمام منابع و امکانات بازاریابی تحت شبکه آنلاین جابجا می گردد و مخاطبین در فرایند این نوع بازاریابی قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک گذاری آن هستند.

بازاریابی مشارکتی Affinity Marketing

بازاریابی مشارکتی Partnership Marketing نیز خوانده می شود،این تکنیک سبب ایجاد یک رابطه عمیق بین برندهای مکمل می گردد، از سوی دیگر این استراتژی مشارکتی دارای منافع بر هر دو برند(شرکت) خواهد بود. هنگامی که یکی از شرکت ها در جهت کسب درآمد برای خود موجب خلق ارزش برای یک مشتری می شود، دیگر درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است.

بازاریابی گروه اجتماعی Community Marketing

این تکنیک بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها و احتیاجات مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه جغرافیایی خاص است و با جذب مصرف کنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف است.

بازاریابی محتوا Content Marketing

در این مورد، محتوا تولید و در کانال ها و بسترهای متفاوتی منتشر می گردد . این محتوا در جهت ارائه اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مشخص به مشتری بالقوه و تأثیرگذاری بر آن، بدون استفاده از هیاهوی سنتی فروش و فروشندگی است.

بازاریابی مفهومی Context Marketing

در بازاریابی مفهومی تمرکز بر مشخصات محصول و خدمات نیست، بلکه تمرکز بر ایجاد رابطه و معرفی و تبیین یک سبک زندگی است. بازاریابی مفهومی به معنای انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب است.

بازاریابی با نمونه رایگان Free Sample Marketing

این نوع بازاریابی شبیه به بازاریابی شبه رایگان نیست، زیرا صرف نظر از آنکه بر ارائه محصول رایگان تکیه دارد، اما این ارائه رایگان در جهت آشنایی مشتری با محصول است. شرکت امیدوار است تا با تأثیر مناسب بر مشتری، او را برای خرید در آینده ترغیب نماید.

بازاریابی پایگاه داده Database Marketing

این بازاریابی با به کارگیری اطلاعات موجود در پایگاه داده مرتبط با مشتریان موجود و یا مشتریان بالقوه در جهت سفارشی نمودن استراتژی ارتباط با مشتری و با به کارگیری آن استراتژی در هرگونه کانال در جهت ترویج محصول یا خدمت اتفاق می افتد.

بازاریابی دیجیتال Digital Marketing

این نوع بازاریابی با به کارگیری تجهیزات دیجیتال مثل تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات می پردازد. بازاریابی اینترنتی، عنصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی مستقیم Direct Marketing

این اصطلاح اشاره به تکنیکی دارد که سازمان از طریق آن به صورت مستقیم با مشتری خویش ارتباط برقرار می نمایند، نظیر: نامه، ایمیل، اس.ام.اس، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی.

بازاریابی متنوع Diversity Marketing

هدف از این نوع استراتژی، جلب نظر فرهنگ های گوناگون است. این فرهنگ ها دارای اعتقادات، باورها، انتظارات، سلایق و نیازهایی هستند که باید با در نظر گرفتن این عناوین، یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای اثرگذاری بر این دسته از مشتریان هدف تبیین و پایه سازی گردد.

بازاریابی رسانه متقاطع Cross-media Marketing

استفاده از کانال های چندگانه نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در جهت ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابلCross-promotion، بکار گرفته می شود.

بازاریابی بشارتی Evangelism Marketing

این نوع بازاریابی، شبیه به بازاریابی دهان به دهان است. برای به کارگیری بازاریابی بشارتی، شرکت می بایست میزان مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد، این به دین معناست که این مشتریان ویژگی های محصول یا خدمات را ترویج می دهند و سود شرکت را افزایش خواهند داد.

بازاریابی بدون عوض؛ شبه رایگان Freebie Marketing

در این حالت، محصول را باقیمت بسیار ناچیز فروخته و یا کاملاً رایگان به مشتری ارائه می نمایند. هدف، فروش سایر تجهیزات تکمیل کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.

 

حالا با شناخت انواع روشهای بازاریابی می توانیم بهتر در افزایش فروش و مشتری کسب و کار خود فعالیت کنیم. در این امر یکی از مهمترین و روی بورس ترین انواع بازاریابی ، بازاریابی در دنیای دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است .

جهت مشاوره (آنلاین و حضوری) و یا شرکت در دوره های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ میتوانید با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را ثبت نمایید .

www.kishindustry.com