پیاده سازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه در ایران

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه فن آوری

محققان ایرانی درادامه تلاش ها برای گذار از نسل چهارم شبکه تلفن همراه موفق به پیاده سازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) درمقیاس آزمایشگاهی شدند.

فصل کوچ به نسل پنجم شبکه تلفن همراه نزدیک است، 10 سال از رونمایی نسل چهارم شبکه تلفن همراه می گذرد، اما امروز زمزمه ها درباره نسل پنجم است،نسلی که گفته می شود تا سال 2020 رونمایی می شود.
ایران نیز با تلاش جوانان از کاروان این حرکت فناورانه عقب نمانده است، به گونه ای که پیاده سازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه درمقیاس آزمایشگاهی توسط همین جوانان انجام شد. در کنار آن با تولید و بومی سازی این دانش امکان ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای نیز بوجود آمده است.

«آزاد روانشید» مدیر این واحد فناور بیان کرد: اگر از جنبه تکنیک‌های پیشرفته علم مخابراتی به این موضوع نگاه کنیم شاید بسیاری از نوآوری ها در نسل چهارم نمایان ومتبلور شده باشد اما نسل پنجم شبکه تلفن همراه با هدف کاهش وابستگی به سخت افزار که درنسل چهارم شاهد آن هستیم و ایجاد انعطاف پذیری و پویایی بیشتر، با حرکت به سمت تکنیک های مبتنی بر IT و شبکه های نرم افزار محور، تحولی ساختاری در این عرصه ایجاد کرده است.

روانشید ادامه داد: نسل پنجم براساس راهکار رایانش ابری قابلیت پیاده سازی بربستر سخت افزاری موجود در مراکز داده را دارد، از این رو شبکه نسل پنجم بسیار قابل انعطاف و توسعه پذیر است که این خود سبب افزایش سرعت و تعجیل در ارائه خدمات به مشترکان سرویس های مخابراتی می شود.
وی ادامه داد: ایران نیزهمانند سایر کشورهای پیشرو اکنون درعرصه پیاده سازی نسل نوین شبکه تلفن همراه قدم نهاده است، البته نسل پنجم شبکه تلفن همراه در دنیا هنوز بصورت تجاری راه اندازی نشده است و فقط برخی از کشورها همانند آلمان و انگلستان به طور آزمایشی در مقیاس های کوچک و محلی آن را راه اندازی کرده اند و به کاربران خاص بصورت محدود سرویس ارائه می دهند.

وی گفت: پس ایران را نیز باید درزمره پیشگام در این حوزه دانست، رهایی از وابستگی سخت افزاری در نسل پنجم نیاز به طی کردن مسیر نسل های قبل را منتفی می کند، با اقدامی که فناوران کشور در این واحد فناور انجام داده اند تحولی در شبکه موبایل ایجاد شده است تا گذار به نسل پنجم هر چه زودتر محقق شود.
وی یادآور شد: البته زمان این جایگزینی بسته به سیاست ها ی اپراتورهای تلفن همراه است اما از دید فناوری هم اکنون با این اقدام، جهش بسیار بلندی در بومی سازی این دانش در کشور صورت گرفته است.

پیش از این وزیر ارتباطات در صفحه توییترش از اجرایی شدن 5G در سال ۹۸ خبر داده بود.