گوگل چگونه شبکه های بلاک چین را قابل جستجو می کند؟

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه فن آوری

متخصصان گوگل ابزارهایی توسعه می‌دهند که به‌مرور، جستجوی آسان را در شبکه‌های بلاک‌چین، خصوصا ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین و اتریوم، امکان‌پذیر می‌کند.

آلن دی، یک دانشمند علوم داده‌ی ۴۱ ساله است. او ابزاری را برای مطالعه‌ی بهتر بلاک‌چین‌ها در گوگل توسعه داد. یک روز آلن در حال کار با ابزار خود بود که متوجه عملکرد عجیب یک هوش مصنوعی در بلاک‌چین اتریوم شد. اتر، بعد از بیت‌ کوین و ریپل، سومین ارز دیجیتال باارزش جهان است. این ارز باوجود از دست دادن ۸۳ درصد از ارزش خود در سال ۲۰۱۸، هنوز ارزش بازاری برابر با ۱۱ میلیارد دلار دارد.

در توضیح ساده، بلاک‌چین همان مرکز داده‌ی توزیع‌شده‌ای است که تمامی تراکنش‌های صورت‌گرفته در شبکه‌ی اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال را مدیریت می‌کند. آلن در حال بررسی بلاک‌چین اتریوم بود که متوجه حضور چندین کارگزار خودکار در آن شد. این کارگزارها، ارز موجود در شبکه را در روندی خودکار، جابه‌جا می‌کردند. او هنوز نمی‌داند که چه کسی هوش مصنوعی مورد نظر را توسعه داده است، اما گمان می‌کند که آن‌ها (کارگزارهای هوشمند)، برای صرافی‌های ارز دیجیتال کار می‌کنند تا با خرید و فروش مصنوعی، قیمت ارزها را تغییر دهند.

آلن دی در مرکز مدیریت آسیا-اقیانوسیه‌ی گوگل در سنگاپور کار می‌کند. او درfاره‌ی آن کارگزارهای هوشمند می‌گوید:
نمی توان گفت که تنها یک کارگزار هوشمند به‌تنهایی در این حرکت‌ها نقش داشت. آن‌ها با یکدیگر گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند تا درنهایت، تأثیر بیشتری داشته باشند.

آلن دی و گروهی از توسعه‌دهنده‌های اکوسیستم متن‌باز، سال گذشته داده‌های کل شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم و بیت‌کوین را روی پلتفرم تحلیل کلان‌داده‌ی گوگل یعنی BigQuery بارگذاری کردند. سپس، او با کمک یک توسعه‌دهنده‌ی ارشد به‌نام اوجنی مدودف، نرم‌افزاری پیچیده برای جستجود در آن داده‌ها توسعه داد.

باوجود آنکه پروژه‌ی مذکور تقریبا محرمانه بود، کلیات آن به‌مرور در میان برنامه‌نویس‌های حوزه‌ی ارز دیجیتال منتشر شد. در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ پروژه‌ با استفاده از ابزارهای جدید توسعه یافتند. پروژه‌ها با اهداف گوناگون از پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا تحلیل ثروت دیگر دارندگان ارزهای دیجیتال، انجام شدند.

گوگل در حوزه‌ی رایانش ابری بسیار عقب‌تر از آمازون و مایکروسافت حرکت می‌کند. آن‌ها سال گذشته‌ی میلادی حدود ۳ میلیارد دلار از این بخش درآمد داشتند. درحالی‌که آمازون و مایکروسافت به‌ترتیب درآمدهای ۲۷ و ۱۰ میلیارد دلاری را ثبت کردند.

آلن امیدوار است که پروژه‌اش تحت عنوان Blockchain ETL، کمک بزرگی به پیشرفت در حوزه‌ی بلاک‌چین داشته باشد. ETL در نام آن پروژه، مخفف مراحل Extract، Transform و Load است. البته، در این بخش نیز گوگل تنها تلاش می‌کند تا خود را به رقبای پیش‌گام برساند. آمازون، در سال ۲۰۱۸ با توسعه‌ی ابزارهایی به‌منظور ساخت و مدیریت دفاتر کل توزیع‌شده، با قدرت به حوزه‌ی بلاک‌چین وارد شد. مایکروسافت نیز از سال ۲۰۱۵ وارد صنعت شد و ابزارهایی را برای بلاک‌چین اتریوم عرضه کرد. درحال‌حاضر، ابزارهای متعددی نیز توسط مایکروسافت در azure Blockchain Workbench میزبانی می‌شوند.

آمازون و مایکروسافت در تلاش هستند تا ساختن اپلیکیشن‌های بلاک‌چین را برای کاربران آسان‌تر کنند. دراین‌میان، گوگل و آلن دی می‌خواهند روند استفاده از بلاک‌چین‌ها و افراد درگیر در آن‌ها را شناسایی کنند. آلن دی با اشاره به مکانیزم اعتبارسنجی موجود در شبکه‌های بلاک‌چین می‌گوید:

در آینده، انتقال فعالیت‌های اقتصادی به شبکه‌های زنجیره‌ای، تنها با یک سطح اعتماد اجماعی ممکن نخواهد بود. درکنار آن سطح اجماع، شما باید بدانید که در شبکه با چه کسی ارتباط برقرار می‌کنید.

در تفسیر صحبت‌های آلن می‌توان گفت اگر بلاک‌چین قصد تبدیل شدن به یک فناوری عمومی را دارد، باید یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های خود یعنی ناشناس بودن افراد را از بین ببرد.