چطور تدریس انلاین داشته باشیم

چطور تدریس انلاین داشته باشیم

پردیس فناوری کیش -طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه اموزش

آموزش آنلاین چیست؟ یادگیری برنامه ریزی شده ای است که در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به تکنولوژی های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است. یادگیری آنلاین فقط بر روی نیاز های یاد گیرنده برای رابطه با مدرس تمرکز می کند، درحالی که آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد.
آموزش آنلاین چیست
آموزش آنلاین چیست

در روزگار کنونی اینترنت یک منبع آموزش قوی در رسانه ها آموزشی و  به شکل کلی قادر به ارزیابی، مطابقت و اصلاح است که با استفاده از کامپیوتر برای تمام اشخاص در هر نقطه از جهان در هر زمان است. محبوبیت استفاده از اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آموزشی در حال افزایش است. در آینده، به این ترتیب که اکثر مشاغل بیشتر با اینترنت رو به رو می شوند و از نرم افزار آموزش مجازی LMS استفاده می کنند. با افزایش سرعت و امنیت و پیشرفت فن آوری و تکنولوژی  نیاز به اینترنت در زندگی روزمره افزایش می یابد.

تاکنون سوالات زیادی شبیه به سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) چیست؟ و یا یادگیری مجازی چیست، در فروم ها و سایر گفتمان های اینترنتی شنیده ایم. جملاتی که در پاسخ به این سوالات مطرح می شود عموما تمام ویژگی های سیستم آموزش الکترونیکی lms و سیستم آموزش مجازی را در بر نمی گیرد. بسیاری از افراد سیستم مدیریت آموزش lms و مدیریت آموزش الکترونیکی را با آموزش وبینار و نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت شبکه داخلی یکسان دانسته اند. برخی نیز بدون در نظر گرفتن درخواست های مخاطبان ویدیو کنفرانس با متقاضیان نرم افزارآموزش مجازی، تفاوتی بین این دو قائل نشده و نظرات متفاوت و نادرستی در این زمینه مطرح کره اند.
سیستم پیاده سازی یادگیری مجازی می تواند مجموعه از از نرم افزار آموزش مجازی lms که برای برگزاری کلاس زنده مجازی به کار می رود، نرم افزار کنفرانس تصویری و نرم افزار آموزش مجازی adobe connect که برای برگزاری جلسات آنلاین مشاوره ای و آموزشی به کار می رود، سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاه های حضوری پیاده سازی می شود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی می باشد و بنا به نوع درخواست مخاطبان،  به صورت جداگانه و یا همگی با هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

آموزش آنلاین روشی نوین برای طراحی، تدوین، عرضه و ارزشیابی آموزش است که از توانایی ها و امکانات الکترونیکی برای یاری به یادگیری بهره می گیرد.آموزش الکترونیکی روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و رشد این پدیده فن اوری و استفاده از توانایی های آن ایجاد گردیده است و در حقیقت تکامل یافته روش آموزش از راه دور و مجازی و برطرف کننده احتیاجات انسان‌های دانش طلب و خواهان یادگیری است به ویژه اینکه وقت و مکان در این شیوه آموزشی تماما اختیاری است. آموزش الکترونیکی امروزه توجه بسیاری از مدرسین و موسسات آموزشی را به خود جلب نموده و از مباحث و مصارف بسیار اساسی و پرطرفدار در اینترنت است.

اگرچه فناوری و تکنولوژی در آموزش و پرورش ترکیب شده است، بهره وری از آن جهت آموزش و یادگیری همچنان یک چالش است. علیرغم اینکه بسیاری از مدارس و دانشگاه ها  امروزه دارای امکان دسترسی راحت به فناوری و اینترنت و مدرسان آموزش دیده و محیط تحصیل مناسب هستند، استفاده از تکنولوژی در کلاس هنوز کم است. استفاده کم و اندک تکنولوژی در آموزش و پرورش به نظر آموزشی مدرسان می باشد.

آموزش آنلاین، یادگیری برنامه ریزی شده ای است که در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش آنلاین ، به تکنولوژی های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است. تعامل در سامانه یادگیری الکترونیکی  باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد. در واقع آموزش الکترونیکی از زیرشاخه های آموزش آنلاین است که در آن ارتباط مدرس و یادگیرنده به تکنولوژی اینترنت محدود می شود. در آموزش انلاین ، ارتباط مدرس و یاد گیرنده می تواند از طریق ویدئو کنفرانس و یا اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد.

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech.ir مراجعه فرمایید