مدارات مولتی پلکسر

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد مدارات مولتی پلکسر

آشنایی اولیه با مدارات مولتی پلکسر

مقدمه

یک مالتی پلکسر مداری ترکیبی است که اطلاعات باینری را از تعدادی خط ورودی دریافت کرده و آنها را به یک خط خروجی هدایت می نماید . انتخاب یک ورودی خاص به وسیله مجموعه ای از خطوط انتخاب انجام می شود . معمولا 2 به توان n خط ورودی و n خط انتخاب وجود دارد و ترکیب بیتی تعیین کننده ورودی انتخاب شده است . مالتی پلکسرها اغلب با نمودارهای بلوکی و کلمه MUX نمایش داده می شوند.

بلوک دیاگرام یک مالتی پلکسر

آزمایش : ساخت مولتی پلکسر ۲ به ۱ با استفاده از گیت های منطقی

یک مولتی پلکسر ۲ به ۱ یکی از دو منبع I1 یا I2 را طبق شکل زیر به یک مقصد مشترک متصل می کند. مدار دارای دو خط ورودی داده و یک خروجی و یک خط انتخاب S است . وقتی 0=S باشد ، گیت AND فوقانی فعال شده و I0 به خروجی راه می یابد. وقتی 1=S باشد ، گیت AND تحتانی فعال شده و I1 به خروجی متصل می شود. مالتی پلکسر مثل یک کلید الکترونیک عمل کرده و یکی از دو منبع را انتخاب می نماید.

مدار شکل زیر را بسته و با اعمال صفر و یک منطقی توسط کلیدهای کشویی به ورودی ها و اتصال LED به خروجی درستی عملکرد مالتی پلکسر را مورد بررسی قرار دهید.

یک مدار مولتی پلکسر

مولتی پلکسر

یک مالتی پلکسر را انتخابگر داده هم می خوانند. زیرا یکی از چند ورودی را انتخاب کرده و اطلاعات باینری را به خط خروجی هدایت می کند. وجود گیت های AND و NOT در مدار مالتی پلکسر بالا مدار دیکدر را به خاطر می آورد و به علاوه آنها خطوط ورودی انتخاب را دید می کنند. به طور کلی یک مالتی پلکسر ۲ به توان n خط به 2 به توان n گیت AND یعنی هر خط به یک گیت AND وصل به شده است.

خروجی های گیت های AND به تنها گیت OR اعمال می گردند. سایز مالتی پلکسرها به ۲ به توان n خط ورودی داده و تنها یک خط خروجی مشخص می شود. همانند دیکدرها مالتی پلکسرها هم ممکن است خط ورودی فعال ساز داشته باشند تا عملکرد كل قطعه قابل کنترل باشد. وقتی که ورودی فعال ساز در وضعیت غیرفعال قرار دارد خروجی ها غیر فعالند و وقتی در حالت فعال خود قرار دارد مدار به عنوان یک مالتی پلکسر معمولی عمل خواهد کرد.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir