مدارات مقایسه کننده

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد مدارات مقایسه کننده

آشنایی اولیه با مدارات مقایسه کننده

مقدمه

مقایسه دو عدد عملی است آسان. که توسط آن بزرگتر بودن ، کوچکتر بودن یا مساوی بودن آنها معین می شود. یک مقایسه گر مقدار مداری ترکیبی است که دو عدد A و B را مقایسه می نماید و اندازه نسبی آنها را تعیین می کند. نتیجه این مقایسه با سه متغیر باینری که بیانگر A>B يا A<B و یا A=B  می باشد ، مشخص می گردد. در مدارهای دیجیتالی علاوه بر جمع و تفریق اعداد باینری، لازم است بزرگتر بودن، کوچکتر بودن یا مساوی بودن مقدار یک ورودی نسبت به ورودی دیگر را مشخص کنیم.

در مقایسه‌ اعداد باینری یا BCD بزرگ. همواره برای کاهش زمان ابتدا با ارزش‌ترین بیت‌ها (MSB) با یکدیگر مقایسه می‌شوند. اگر این دو بیت مساوی بودند، به ترتیب تا رسیدن به کم ارزش‌ترین بیت (LSB) بیت‌های کم ارزش‌تر با یکدیگر مقایسه می شوند. در صورت برابری همه‌ی بیت‌ها، دو عدد مساوی بوده و خروجی A=B فعال می‌شود. اما اگر در هر مرحله‌ای از این فرآیند دو بیت با یکدیگر برابر نبوده و مثلاً A > B یا A < B باشد، رابطه‌ی بین دو عدد نیز همینگونه خواهد بود.

هدف استفاده از مقایسه‌کننده‌ی دیجیتالی، مقایسه‌ی مجموعه‌ای از متغیرها یا اعداد مجهول است. به عنوان مثال، یک مقایسه‌گر دو ورودی تک بیتی A و B را با هم مقایسه کرده و پس از بررسی در صورت لزوم پرچم مربوط به هر کدام را 1 می‌ کند.

بلوک دیاگرام مقایسه گر یک بیتی

آزمایش : مقایسه کننده تک بیتی با مدار دیکدر

با استفاده از مدار دیکدر ۲ به ۴ بسته شده در آزمایش های قبلی و اضافه کردن یک گیت OR می توان یک مقایسه کننده تک بیتی ساخت . شکل زیر این مقایسه کننده را نمایش می دهد. مدار مربوطه را بسته و با اتصال کلید به ورودی و اعمال صفر و یک منطقی به ورودی و اتصال خروجی ها به LED ها مدار زیر را آزمایش کنید.

شماتیک مدار مقایسه کننده

نتایج خروجی مدار مقایسه کننده

مدار مقایسه کننده 4 بیتی

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir