رزومه چه مهارتهایی را به کارفرما نشان نمیدهد
پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه فن آوری
داشتن رزومهی حرفهای گام اول برای پیداکردن شغل است؛ اما مهارتهایی مانند برقراری ارتباط و انگیزهی کار در شرکت مدنظر را نشان نمیدهد
رزومه اولین ابزار برای بازاریابی شخصی است و نقش انکارناپذیری در تعیین مسیر شغلی دارد؛ اما نمیتواند تمام جنبههای شخصیتی را به کارفرما نشان دهد. بسیاری از مهارتهایی که بخت استخدام را افزایش میدهند، نمیتوان در رزومه بهدرستی عنوان کرد. بهعنوان مثال، در رزومه نمیتوان مهارتهای شبکهسازی یا برقراری ارتباط را نشان داد.
ازآنجاکه رقابت در بازار کار تنگاتنگ و شدید است، داشتن حتی مهارتی کوچک میتواند بخت استخدام را افزایش دهد. رزومه اولین معرفینامهای است که کارفرما از متقاضی کار مشاهده میکند و اگر بهخوبی نوشته نشده باشد، کارجو بختی برای دعوت به مصاحبه نخواهد داشت. در اینجا، این سؤال پیش میآید: «چگونه میتوان تمام مهارتها را در رزومه نشان داد؟»
در ادامه، چهار ویژگی را معرفی میکنیم که معمولا در نگارش رزومهها راهی برای نشاندادنشان نیست. سپس، مناسبترین راه برای نشاندادن آنها را بررسی میکنیم.
۱. چقدر باانگیزه و مصمم هستید
نوشتن جملهی «من شخص باانگیزهای هستم» در رزومه و کاور لِتِر (Cover Letter) کافی نیست. هرکسی میتواند از این جمله استفاده کند؛ اما کارفرما یا استخدامکننده به خواندن آن اکتفا نخواهند کرد. این جملهی رایج در تمام رزومهها نوشته میشود و احتمالا پیش از خواندن رزومهی شما، در ۲۰ رزومهی دیگر نیز این جمله یا مشابه آن را خواندهاند. کاور لِتِر معرفینامهای است که در چند پاراگرف نوشته میشود و کارفرما را به خواندن رزومهی شخص تشویق میکند. درواقع، متقاضی کار در کاور لِتِر نشان میدهد چرا برای آن موقعیت شغلی مناسب است و چرا او باید استخدام شود.
وقتی صحبت از انگیزه بهمیان میآید، «عمل» بیشتر از «کلمات» تأثیر دارد. نوشتن رزومه و کاور لِتِر عمومی و فرستادن آن برای تمام شرکتها نادرست است و مناسب کارمند باانگیزه نیست. کارمند باانگیزه کسی است که برای هر آگهی شغلی زمان میگذارد و رزومه و کاور لِتِر مناسب تهیه میکند. این کار نشان میدهد چقدر برای کارکردن در آن شرکت انگیزه دارد که برای نوشتن رزومهی مخصوص همان شرکت زمان گذاشته است.
در آگهیهای شغلی، معمولا مشخصات شخصی که آگهی را نوشته ذکر میشود. چند روز بعد از فرستادن رزومه، پروفایل او را در لینکدین مشاهده کنید تا متوجه شود پیگیر وضعیت خود هستید و برای کارکردن در آن شرکت انگیزه دارید.
۲. کارکردن با شما چگونه است
رزومه اطلاعاتی دربارهی تحصیلات و تجربیات و مهارتها را بهخوبی نشان میدهد؛ اما واسطهی مناسبی برای بازتاب شخصیت فرد نیست. بسیاری از کارفرمایان ترجیح میدهند شخصی را استخدام کنند که با کار تیمی مشکلی ندارد و هر کاری برای پیشبردن اهداف تیم انجام میدهد. درمقابل متخصصانی هستند که هیچ اهمیتی برای کار تیمی قائل نیستند و برای منافع تیم از نقطهی آسایش خود خارج نمیشوند. مطمئنا کارکردن با چنین افرادی آرزوی هیچ کارفرمایی نیست.
صحبت حضوری یا تلفنی با مدیر استخدام تصویر بهتری از شخصیت واقعی و رفتار شما در محیط کار را نشان میدهد. اگر واقعا برای استخدامشدن انگیزه دارید، باید به کارفرما نشان دهید اهل کار تیمی هستید و برای پیشرفت شرکت تلاش میکنید. اگرچه این نکته کوچک است، نقش مهمی در متمایزکردن شما با سایر متقاضیان دارد.
۳. چرا موقعیت شغلی قبلی را ترک میکنید
فضای رزومه محدود است و متقاضی کار باید در این فضای محدود، خودش را به کارفرما بفروشد. این، یعنی رزومه نمیتواند به بسیاری از سؤالهای کارفرما، مانند دلیل تعویض موقعیت شغلی، پاسخ دهد. پاسخ این پرسش بسیار مهمتر از چیزی است که فکرش را میکنید و میتواند دیدگاه کارفرما را دربارهی شما تغییر دهد. بهعنوان مثال، اگر متوجه شوند بهدلیل عملکرد بد خودتان به تغییر شغل مجبور شدهاید، بخت بسیاری کمی برای استخدام خواهید داشت.
در رزومهتان، باید دلیل تعویض شغل را مثبت نشان دهید. بگویید در شرکت قبلی بهاندازهی کافی رشد کردهاید و دیگر جایی برای پیشرفت باقی نمانده است. در کاور لِتِر خود بنویسید چرا میخواهید موقعیت شغلی فعلی خود را ترک کنید. البته فراموش نکنید هرگز نباید از کارفرمای فعلی خود بدگویی کنید.
اگر امکانش را دارید، این کار را از پای تلفن انجام دهید. مکالمات مستقیم اشتیاق و انگیزهی فرد برای استخدام در موقعیت شغلی جدید را نشان میدهند و دلیل تعویض شغل را بهخوبی برای کارفرما تشریح میکند.
۴. انتظاری که از محیط کار جدید دارید
رزومه گذشته و زمان حال متقاضی کار را بهخوبی نشان میدهد؛ اما برنامههای آینده را توصیف نمیکند. یکی دیگر از سؤالهای هر کارفرما این است: «چرا میخواهی در این شرکت مشغول بهکار شوی؟» پاسخ این سؤال نیز بسیار تأثیرگذار است.
شخصی که بتواند در پاسخ به این پرسش نشان دهد واقعا بهکارکردن در این شرکت و موقعیت شغلی موجود علاقه دارد، درمقایسهبا سایر متقاضیانی بخت بیشتری دارد که فقط دنبال شغل هستند. خودتان را جای کارفرما بگذارید: میخواهید شخصی را استخدام کنید که شرکت و کسبوکارتان را تحسین میکند یا شخصی که اهمیتی برای ورشکستگی و تعطیلی شرکت قائل نیست؟
وقتی برای شغلی درخواست میدهید، به کارفرما نشان دهید چقدر به آن شرکت اهمیت میدهید. فرستادن کاور لِتِر مشابه برای همهی شرکتها نشاندهندهی علاقهی شما به آن شرکتها نیست. پیش از فرستادن رزومه و کاور لِتِر، کمی زمان بگذارید و دربارهی شرکت یا موقعیت شغلی مدنظر تحقیق کنید تا کارفرما متوجه شود انگیزهی فراوانی برای کار دارید.
اگر دنبال کار میگردید، باید رزومهی مناسبی داشته باشید؛ اما نمیتوانید به آن اتکا کنید. رزومهی حرفهای باید با صحبتکردن و برقراری ارتباط همراه باشد تا بخت استخدام را افزایش دهد.