دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست و چه کاربردی دارد؟
با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به رشد آن، بازاریابی هم تحت تاثیر قرار میگیرد. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند هدف بگیرید؛ یعنی در اینترنت. بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به اندازه گذشته موثر واقع نمیشود و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتالی بشتابید.
در این مقاله همراه ما باشید تا با هم به بررسی موضوع پر طرفدار دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. (چنانچه قصد ثبت نام در دوره دیجیتال مارکتینگ را دارید، میتوانید از شرایط ثبت نام و سرفصلهای دوره اطلاعات بیشتری کسب نمائید!)
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به این سوال اینگونه پاسخ میدهد:
«دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود».
طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط میشود به بیش از 100 سال پیش. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. 10 سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آنجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش فوراً بلیطهای آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد.
تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)
بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهیها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامهها و غیره میپردازد. در این روش هزینههای تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمیتوان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینهها هدر میروند. اندازهگیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان میشود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.
در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدماتتان را با روشهایی مثل تبلیغات در شبکههای اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ میکنید. در این نوع بازاریابی هزینهها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدفگیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازهگیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسبوکارتان مناسبتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرآیند بازاریابیتان مشخص باشد.
اگر میخواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعینحال هزینهها را پایین نگهدارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را میدهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمعآوری کنید تا بتوانید کمپینهای بازاریابی موثرتری ایجاد کنید.
بااینحال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر میخواهید به مخاطبان مسنتر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روشهای بازاریابی سنتی ممکن است سازندهتر و بهتر از روشهای بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روشها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود میبینید این است که برای بعضی از کسبوکارها خوب جواب میدهند و کارآمد عمل میکنند.
وقتی در نظر میگیرید که کدام استراتژی بازاریابی برای کسبوکار شما بهترین است، مخاطبان خود را در نظر بگیرید که چه علایقی را دنبال میکنند و اطلاعات خود را از کجا میگیرند و از آن برای تصمیمگیری استفاده کنید. هنگام تصمیمگیری بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، لزوماً درست نیست که یکی از آنها بهتر از دیگری باشد؛ زیرا اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. شما باید به طور کامل کسبوکار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژیای را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.
نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ میتواند همزمان آنلاین باشد یا آفلاین. در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت، اپلیکیشنها، موتورهای جستجو و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید و هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی میکنید (آزمون A/B) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
انواع کانالهای دیجیتال مارکتینگ
انواع مختلفی از کانالهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این کانالها پلتفرمهایی هستند که میتوانید از آنها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند، محصول یا خدماتتان هستند، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.
به خاطر داشته باشید که هیچ نوع ذاتاً بهتر از دیگری نیست؛ بسته به شرایط و نیازهایتان باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین شیوهها را برای رسیدن به یک هدف خاص اجرا کنید. بیشتر اهداف شما احتمالاً مربوط به ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت، فروش بیشتر خواهد بود. بهعلاوه شما میتوانید ترکیبی از استراتژیها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و با هم ترکیب کنید.
در ادامه به هرکدام از این شاخههای دیجیتال مارکتینگ میپردازیم و خواهید دید که کدامیک بیشترین پتانسیل را برای رفع نیازهای کسبوکار و مخاطبان شما دارد.
- بازاریابی محتوا
- بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
- جستجوی پولی
- ایمیل مارکتینگ
- تبلیغات کلیکی
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- اتوماسیون بازاریابی
- محتوای حمایت شده
- روابط عمومی آنلاین
- بازاریابی درونگرا
- افیلیت مارکتینگ
- بازاریابی موبایلی
۱. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا یکی از بهترین انواع شاخههای دیجیتال مارکتینگ است. معمولاً کسبوکارها با تبلیغ محصولات، خدمات یا برند خود را به بازار عرضه میکنند. با بازاریابی محتوا، تمرکز خود را به ارتقای ارزش خود از طریق محتوای مرتبط و مفید معطوف میکنید. بازاریابی محتوا منجر به نتایج، افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی از برند میشود. با انتشار محتوای باکیفیت، خود را بهعنوان یک مرجع در حوزه کاری خود معرفی میکنید. محتوای عالی همچنین بهاحتمالزیاد به اشتراک گذاشته میشود و به آن ارجاع داده میشود و شهرت شما را هم در بین مشتریان و هم در میان متخصصان صنعت افزایش میدهد. بهعبارتدیگر بازاریابی محتوا همهچیز در مورد ایجاد محتوایی است که مخاطبان شما میخواهند ببینند، با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید آنها؛ بنابراین محتوای خوب باید پایه و اساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد.
بازاریابی محتوا انواع مختلفی از محتوا را در برمیگیرد. وبلاگها، ویدیوها، پستهای شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیکها، مطالعات موردی و غیره همگی نمونههایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.
تعداد و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. در این محتوا سعی کردیم بسیاری از آنها را معرفی کنیم. امیدواریم آشنایی با آنها به شما کمک کند تا با تصمیمگیری و انتخاب مناسب، کمپینهای بهتر و موثرتری اجرا کنید.
۲. بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
بیش از 90 درصد از تجربیات آنلاین افراد با یک جستجوی آنلاین ساده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل آغاز میشود و از آن برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده میکنند.
زمانی که افراد به دنبال محصولات یا خدمات میگردند، تمایل دارند با هرکسی که رتبه بالاتری دارد پیش بروند. با سئو میتوانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبطترین کلمات کلیدی خود رتبهبندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرفکنندگان بالقوه دسترسی یابید. وبسایت خود را با بهینهسازی درون صفحه (One-Page Seo) و خارج از صفحه (Off-Page Seo) بهینه کنید.
سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما است؛ درحالیکه سئو خارج از صفحه شامل تکنیکهای لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک، بهینهسازی فنی وبسایت و موارد دیگر است. سئوی داخلی و خارجی با هم سیگنالهایی را ایجاد میکند که گوگل میتواند از آنها برای رتبهبندی سایت شما استفاده کند. حتی یک زیرمجموعه خاص به نام سئوی محلی وجود دارد که بر بازاریابی مشاغل کوچک برای جوامع محلی آنها تمرکز دارد. سئو به بازاریابان کمک میکند تا با بهینهسازی محتوای آنلاین، ترافیک وبسایت باکیفیت بالا و پتانسیل تبدیل بالایی داشته باشند.
بزرگترین ایرادی که میتوان به سئو گرفت این است که نتایج آن در درازمدت به بار مینشیند؛ این امر شاید برای برخی از صاحبان کسبوکار اندکی وقتگیر باشد؛ بهخصوص الگوریتمهایی که موتور جستجویی مانند گوگل برای رتبهبندی محتوا استفاده میکند، همیشه بهروز میشوند. بااینحال با سئو ماندگاری بیشتری برای دیده شدن در نتایج اولیه خواهید داشت.
ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما در بهینهسازی موتور جستجو کمک میکند. در زیر برخی از آنها را معرفی میکنیم:
SEMrush
SEMrush یکی از ابزارهایی است که شما را در کسب رتبهی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری میکند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار میدهد میتوانید بکلینکهای رقبایتان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبایتان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشتهاند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید.
ابزارهای دیگری از جمله MOZ، الکسا و… نیز وجود دارند که به شما کمک میکنند تا بتوانید کانالهای مختلف ورودی و خروجی مخاطبانتان را بررسی کنید و به مشاهده رتبهی سایت خود و سایتهای رقیب در ایران و خارج از کشور بپردازید؛ با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کمپینهای مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنید.
۳. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو (یا SEM) اغلب با SEO اشتباه گرفته میشود زیرا هر دو نامهای بسیار مشابهی دارند. هر دو همچنین با موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ سروکار دارند.
سئو به بازاریابان کمک میکند تا بهطور ارگانیک برای کلمات کلیدی هدف خود رتبهبندی کنند، درحالیکه SEM افزایش ترافیک وبسایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است؛ به این صورت که به ازای هر کلیکی که دریافت میکنید باید هزینهای پرداخت کنید. دو سرویس متداول SEM عبارتاند از Bing Ads و Google AdWords.
SEM به بازاریابان کمک میکند تا تبلیغات پولی را در صفحه نتایج موتور جستجو قرار دهند. این تبلیغات پولی تقریباً شبیه به نتایج جستجوی ارگانیک در Google با شناسه AD در کنار خود هستند. آنها در بالای نتایج جستجو ظاهر میشوند. با این تبلیغات SEM میتوانید کلمات کلیدی خاص (حتی کلمات کلیدی رقبا) و جمعیت یا منطقهای مشخص را هدفگیری کنید و آگاهی از برند و نرخ تبدیل خود را به همراه ROI صد درصدی افزایش دهید. با اینکه SEM سریعتر و راحتتر از سئو شما را به اهدافتان میرساند ولی جایگزینی برای آن نیست و همیشه باید از هر دو برای تحقق اهداف مارکتینگی خود بهره ببرید تا در حد امکان ترافیک جستجو را به وبسایت خود هدایت کنید.
۴. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل همچنین توانایی پشتیبانی از سایر اهداف بازاریابی را دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست که 73٪ از بازاریابان B2B میگویند که ایمیل ابزار اصلی آنها برای ایجاد سرنخ و درآمد است.
فراتر از تولید سرنخ و درآمد، ایمیل بهقدری گسترده شده است که در سال 2020 به 3.9 میلیارد کاربر رسید و انتظار میرود این رقم در سال 2023 به 4.3 میلیارد کاربر افزایش یابد؛ بیش از نیمی از جمعیت جهان! تقریباً هر 1 دلاری که برای بازاریابی ایمیلی خرج میشود، میتوانید انتظار بازگشت سرمایه 42 دلاری را داشته باشید. مجموعهای از ایمیلهای ارسالشده به مشتریان برای ایجاد رابطه و ایجاد اعتماد با آنها مفید است و در بسیاری از مواقع به خرید میانجامد.
برای استفاده بهتر از این کانال بازاریابی، لیستی از اتفاقات و روزهای مهم پیش رو بسازید و به مخاطبین خود پیشنهادهای شگفتانگیز بدهید.
کمپینهای بازاریابی ایمیلی خود را شخصیسازی کنید. هر زمان که شخصی اقدام خاصی انجام داد، مانند بازدید از صفحات محصول شما یا ثبتنام برای یک دوره آزمایشی رایگان، بر اساس مکانی که در چرخه خرید قرار دارند، ایمیلهای حاوی پیام مناسب را برای او ارسال کنید.
ایمیل را برای بازخورد و پشتیبانی مشتری رزرو کنید. خدمات خوب به مشتریان همیشه راه خوبی برای افزایش فروش است؛ بنابراین از نظرسنجی گرفته تا بررسی و حل مشکل، استفاده از ایمیلها بسیار کاربردی هستند.
در ادامه به بررسی دو مورد اصلی که در ایران بیشترین استفاده را دارد، میپردازیم:
Mailchimp
یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما میتوانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیمبندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارشهایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر میدهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذابتری برای ایمیل خود خلق کنید.
میتوانید از سرویسهای ایرانی خوبی همانند میلچی، میلتاز، نامهرسان چابک و… و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و… برای اجرای کمپینهای خود استفاده کنید.
۵. تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)
پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک مدل تبلیغاتی خاص است که در آن شما فقط به ازای تعداد کلیکهایی که روی تبلیغ خود دریافت میکنید هزینه میپردازید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کردهاند، متناسب است. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا میکند. در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین میکنید و متناسب با بودجهای که برای تبلیغات خود در نظر میگیرید، کلیک دریافت میکنید و هزینه میپردازید.
PPC زمانی که برای تبلیغات در SERP اعمال میشود، زیر چتر بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) قرار میگیرد؛ اما میتواند به بازاریابی وابسته (که در ادامه توضیح میدهیم) و تبلیغات در سایتهای پربازدید دیگر نیز گسترش یابد.
ازآنجاییکه برای تبلیغات کلیکی معمولاً هزینه اولیه کمی نیاز است، این امر آن را برای مشاغل کوچکی که بودجه محدودی دارند، بسیار مناسب میکند.
انواع تبلیغات کلیکی که یکتانت ارائه میدهد به شکل زیر است:
- تبلیغات بنری
- تبلیغات بنری همسان
- تبلیغات ریتارگتینگ محصول
۶. بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)، همانطور که از نام آن پیداست، همهچیز در مورداستفاده از قدرت محتوا در این شبکهها برای بازاریابی کسبوکار شما است. شبکههای اجتماعی در دهه گذشته بر رسانههای دیجیتال تسلط داشتهاند و میلیونها یا حتی میلیاردها کاربر را در سراسر جهان جذب کردهاند. همین موضوع آنها را به منبعی ارزشمند برای افزایش ترافیک تبدیل میکند.
کلید موفقیت کمپین بازاریابی در رسانههای اجتماعی، ایجاد محتوای قابل اشتراکگذاری (شاید حتی ویروسی) است. شما میتوانید مستقیماً در پروفایل خود پستهای محصول یا خدمات خود را به اشتراکگذارید یا میتوانید دکمههای اشتراکگذاری رسانههای اجتماعی را در وبسایت خود اضافه کنید.
شبکههای اجتماعی یکی از معدود کانالهای دیجیتال است که ارتباط دوطرفه را بین برند و مشتریان بهراحتی فراهم میکند. کاربران میتوانند پستهای شما را لایک کنند، نظر بگذارند و با محتوای شما درگیر شوند.
برای تبلیغات محصول و به دست آوردن فالوورهای بیشتر در شبکههای اجتماعی نیاز به هزینههای زیادی ندارید و این روند برای شما بسیار مقرونبهصرفه است.
۸. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزار یا مجموعه برنامهنویسیهایی اطلاق میشود که عملیات اصلی بازاریابی دیجیتالی شما را خودکار میکند. بسیاری از بخشهای بازاریابی میتوانند کارهای تکراری را که در غیر این صورت به صورت دستی انجام میدهید را خودکار کنند. مانند:
- خبرنامه های ایمیل: اتوماسیون ایمیل فقط به شما این امکان را نمیدهد که به طور خودکار برای مشترکین خود ایمیل ارسال کنید؛ بلکه به شما کمک میکند فهرست مخاطبین خود را به صورتی تنظیم کنید که خبرنامههای شما فقط به افرادی ارسال شود که میخواهند آنها را در صندوق ورودی خود ببینند.
- برنامهریزی برای پست شبکههای اجتماعی: اگر میخواهید حضور سازمان خود را در یک شبکه اجتماعی افزایش دهید، باید به طور مکرر پست بگذارید. ابزارهای زمانبندی شبکههای اجتماعی، محتوای شما را به کانالهای رسانههای اجتماعی منتقل میکنند؛ بنابراین میتوانید زمان بیشتری را صرف تمرکز بر استراتژی محتوا کنید.
- روند پرورش لید: تولید سرنخها و تبدیل آنها به مشتریان میتواند یک فرآیند طولانی باشد. شما میتوانید این فرآیند را با ارسال ایمیلها و محتوایی که با معیارهای خاصی مطابقت داشته باشند، خودکار کنید.
- ردیابی و گزارش کمپین: کمپینهای بازاریابی میتواند شامل تعداد زیادی افراد مختلف، ایمیلها، محتوا، صفحات وب، تماسهای تلفنی و موارد دیگر باشد. اتوماسیون بازاریابی میتواند به شما کمک کند هر چیزی را که روی آن کار میکنید را بر اساس کمپین در حال اجرا مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین را بر اساس پیشرفت همه این موارد در طول زمان، پیگیری کنید.
۹. محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
با محتوای حمایت شده، شما به عنوان یک برند به شرکت یا نهاد دیگری پول میدهید تا محتوایی را ایجاد و تبلیغ کند که به معرفی برند یا خدمات شما بپردازد. یکی از انواع محبوب محتوای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ است. با این نوع محتوای حمایت شده، یک برند از یک اینفلوئنسر در صنعت خود حمایت میکند تا پستها یا ویدیوهای مربوط به شرکت را در شبکههای اجتماعی منتشر کند.
نوع دیگری از محتوای حمایت شده میتواند یک پست وبلاگ یا مقاله باشد که برای برجسته کردن موضوع، خدمات یا نام تجاری نوشته شده است. این محتوا به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر میشود.
۱۰. روابط عمومی آنلاین (Online PR)
برای درک بهتر روابط عمومی در فضای آنلاین، می توان آن را با روابط عمومی سنتی مقایسه کرد.
روابط عمومی آنلاین، عملی است برای پوشش آنلاین به دست آمده با نشریات دیجیتال، وبلاگ ها و سایر وب سایتهای مبتنی بر محتوا. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است، اما در فضای آنلاین. دنیای آنلاین به شما امکان می دهد بدون پرداخت هزینه مالی با افراد مختلف در شبکههای اجتماعی در تماس باشید. با کمک ابزارهای تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل کنید. از دلایل عدم خرید آنها آگاه شوید و تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید.
۱۱. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا روشی برای رشد سازمان شما از طریق ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی است. این روش به ارزشگذاری و توانمندسازی مشتریان مربوط میشود که در نهایت شما را به اهداف بازاریابیتان برسانند. فراموش نکنید که وقتی مشتریان شما موفق به اقدامی مثل خرید میشوند، در واقع شما موفق میشوید.
بازاریابی درونگرا شامل سه مرحله است:
- جذب: جذب افراد مناسب با انتشار محتوای کاربردی و ارائه راه حل و مکالمات ارزشمند که شما را به عنوان مشاور قابل اعتمادی معرفی میکند که میخواهند با افراد تعامل داشته باشید.
- تعامل: ارائه بینش و راهحلهایی که افراد بیشتری را به سمت خرید هدایت کند.
- پشتیبانی: ارائه کمک و پشتیبانی برای توانمندسازی مشتریان خود برای موفقیت در خریدشان.
۱۲. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
بازاریابی وابسته یکی از پردرآمدترین انواع بازاریابی دیجیتالی است که شامل مشارکت با یک خردهفروش آنلاین است که در آن از هر فروش یا سرنخهایی که وارد میکنید، کمیسیون دریافت میکنید. با این کار محصولات یا خدمات شما به شبکه گستردهای از مخاطبان از طریق وبسایتها، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، وبلاگها یا خبرنامهها ارجاع داده میشود.
سرنخهای فروش واجد شرایط تا حد زیادی توسط بازاریابهای وابسته تأثیرگذاری ایجاد میشوند که مخاطبان هنگام تصمیمگیری برای خرید به آنها اعتماد میکنند. این به شما امکان میدهد با مشتریان آنها که برای خرید نیز آماده هستند ارتباط برقرار کنید.
در بیشتر موارد این روش یک بازی یک برد-برد است. شما با همکاری در فروش با یک شرکت وابسته به مخاطبان هدف یا مصرفکنندگان جدید در جوامع خاص دسترسی پیدا میکنید، برای هزینه هر کلیک یا فروش به تواق میرسید و فقط برای تبدیلهای واقعی ملزم به پرداخت هزینه میشوید. در ازای آن، شرکای شما بدون هزینه اولیه و استرس بسیار کم، درآمدی غیرفعال به دست خواهند آورد. مثلا دیجیکالا که یکی از شرکتهای بازاریابی وابسته است را در نظر بگیرید. فروشندگان مختلف میتوانند به واسطه همکاری با دیجیکالا محصولات خود را برای کاربران میلیونی این سایت به نمایش بگذارند تا فروش قابلتوجهی به دست آورند؛ در عوض مبلغی توافق شده که درصدی از فروش است را به دیجیکالا پرداخت میکنند.
۱۳. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
تعداد کاربران تلفن همراه روزبهروز در حال افزایش است و انتظار میرود این روند در سالهای آینده نیز ادامه یابد. همچنین کاربران گوشیهای هوشمند 90 درصد از زمانی را که درگوشیهای خود صرف میکنند به استفاده از برنامهها و بازیها میگذرانند که همین امر برنامههای تلفن همراه را به یک کانال بازاریابی سودآور تبدیل میکند. به همین دلیل، ارائه محتوای تبلیغاتی صرفاً به کاربران تلفن همراه امری منطقی است. به لطف استراتژیهای هدفیابی جغرافیایی که با بهرهگیری از اطلاعات مکان کاربر تلفن همراه به او توصیههایی راحتتر جهت دسترسی به محصولات یا خدمات میکند، تجربه مشتری نیز میتواند بهطور مداوم بهبود یابد.
تلفن همراه میتواند دادههای مشتری را جمعآوری کند که سپس میتوانید از آنها برای ترسیم استراتژی بازاریابی تلفن همراه استفاده کنید که نتیجهای بهتر ایجاد میکند.
با فناوریهای تلفن همراه مانند کدهای QR (پاسخ سریع)، مشتریان میتوانند آنها را اسکن کنند تا به وبسایت شما بروند، به جزئیات کسبوکارتان دسترسی داشته باشند یا آنها را ذخیره کنند، هزینه خریدشان را بپردازند و هر چیزی که تعامل بین شما و مشتریانتان را فوریتر کند. به یاد داشته باشید که حتماً وبسایتهای خود را برای موبایل بهینه کنید.
اگر قصد ثبت نام در دوره دیجیتال مارکتینگ را دارید، میتوانید از شرایط ثبت نام و سرفصلهای دوره اطلاعات بیشتری کسب نمائید!)
ارتباط با ما :
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶ ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲ ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : خیابان جمالزاده شمالی نبش کوچه سرو پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵
شبکه های اجتماعی پردیس فناوری کیش :
سامانه آموزش مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir
کانال تلگرام itfootball_ir@
اینستاگرام itfootball.ir
لینکدین www.linkedin.com