ثبات ها و شمارنده ها

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد ثبات ها و شمارنده ها

آشنایی اولیه با ثبات ها و شمارنده ها

مقدمه

مدار ترتیبی با پالس ساعت، از مدار ترکیبی و تعدادی فلیپ فلاپ تشکیل شده است. مداری که فقط با فلیپ فلاپ ساخته می شود نیز، یک مدار ترتیبی می باشد، چون دارای حافظه و پالس ساعت است. عده ای از مدارهای ترتیبی MSI که دارای فلیپ فلاپ هستند، به نام شمارنده و ثبات معروف هستند.

ثبات شامل گروهی از سلول های دودویی است که اطلاعات را، در فلیپ فلاپ ها نگهداری می کند. یک ثبات n بیتی دارای n فلیپ فلاپ است و می تواند n بیت اطلاعات دودویی را ذخیره نماید. یک ثبات، ممکن است علاوه بر فلیپ فلاپ، دارای تعدادی گیت نیز باشد که وظیفه خاصی را انجام دهند. در حقیقت فلیپ فلاپ ها، اطلاعات دودویی را نگهداری می کنند و گیت ها زمان و چگونگی انتقال اطلاعات، به فلیپ فلاپ های ثبات را کنترل می نمایند.

ثبات ها و شمارنده ها

در مدارهای MSI ، انواع ثباتها وجود دارد. ساده ترین ثبات، فقط از فلیپ فلاپ تشکیل شده و هیچ گیتی ندارد. شکل (7-1) این ثبات را با چهار فلیپ فلاپ D نشان میدهد که دارای یک پالس ساعت ورودی مشترک است. پالس ساعت ورودی (CP)، اطلاعات موجود در چهار ورودی ثبات را، به فلیپ فلاپها منتقل می کند. برای بدست آوردن اطلاعات ذخیره شده در ثبات، می توان از چهار خروجی فلیپ فلاپها استفاده نمود. همچنین شمارنده در منطق دیجیتال و محاسبات، دستگاهی است که تعداد دفعاتی که یک رویداد یا فرایند خاص رخ داده است را ذخیره می‌کند.

ثبات ها، شمارنده ها و واحد حافظه

ثبات ها، شمارنده ها و واحد حافظه

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir