اصول زمان بندی کارها

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد اصول زمان بندی کارها

آشنایی اولیه با اصول زمان بندی کارها

مقدمه

اگر فعالیت های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که افراد یک کار مشخص را به روش های مختلف انجام می دهند.این مسئله در مورد تمام کارها تقريبا صادق است. اگر ما تلاش کنیم تا روش بهتری برای انجام یک کار پیدا نماییم و می گوییم کار را سنجیده و ارزیابی کرده ایم و به نتیجه مطلوب نیز دست یافته ایم . حال اگر روش های مختلف کار را مورد توجه دقیق تر قرار داده و زمان انجام آن را به روش های مختلف محاسبه نماییم، می بینیم که زمان انجام روش های مختلف کار نیز متفاوتند و اگر تلاش نماییم تا بهترین زمان را انتخاب کنیم و مساله سرعت کار مورد توجه قرار گرفته است یعنی عمل ارزیابی را انجام داده ایم.

 اصول زمان بندی کارها

مطالعه کار

مطالعه کار عبارت است از به کار گیری تکنیک هایی مانند روش سنجی و کارسنجی برای بهبود کارایی ، افزایش اثر بخشی در سازمان مطالعه کار، شیوه علمی بررسی و تجزیه و تحلیل کار به طور منظم می باشد که موجب حذف فعالیت های غیر ضروری و رسیدن به روش هایی از انجام کار می شود.

هدف های مطالعه کار

– استفاده موثر از نیروی انسانی

– استفاده موثر از تجهیزات و مواد اولیه

– عملکرد مطلوب تجهیزات و مواد اولیه و نیروی انسانی

 شیوه های مطالعه کار

 اصول زمان بندی کارها

دو شیوه ی روش سنجی و زمان سنجی شیوه های اصلی مطالعه کار هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند: روش سنجی برای بهبود روش های انجام کار مورد استفاده قرار می گیرد و زمان سنجی برای تعیین زمان انجام کار مورد استفاده واقع می شود.

روش سنجی

روش سنجی یا مطالعه روش را می توان چنین تعریف نمود: ثبت منظم و بررسی دقیق روش های انجام کار و پیشنهاد روش های اصلاحی به منظور کاهش هزینه ها ساده کردن عملیات افزایش بازدهی.

مراحل روش سنجی

۱- انتخاب ۲- ثبت ۳- بررسی ۴- پیشنهاد ۵- اعمال ۶- ابقاء

زمان سنجی

زمان سنجی عبارت است از:به کارگیری شیوه هایی برای تعیین زمان لازم جهت انجام فعالیت های خاص و توسط انجام دهنده واجد صلاحیت و در سطح عملکرد مطلوب.

مراحل زمان سنجی

۱- انتخاب ۲- ثبت ۳- زمان سنجی ۴- بررسی ۵- جمع بندی ۶- تعریف

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir