استفاده ازگل و گیاه در بهبود عملکرد محیط کار

..پردیس فناوری کیش-طرح ملی مشاوره-متخصصین صنعت ومدیریت-گروه محیط زیست

استفاده ازگل و گیاه در بهبود عملکرد محیط کار:

گل و گیاه در بهبود عملکرد محیط کارعلاوه بر کاربرد تزئینی که دارند، نقش مهمی در سلامت ما ایفا می‌کنند.

نگهداری از گل و گیاه در محیط کار، در ایجاد هوای مطبوع مؤثر است .سطح استرس در بدن ما را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.فضای سبز، همیشه موجب آفریدن روحیه خوب در افراد می‌شود.

طبق نظر روانشناسان، رنگ سبز طبیعت یکی از آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌هاست. به کمک گل و گیاه در محیط کار می‌توانید این حس آرامش را در محیط کار برای کارمندان فراهم کنید.

گیاهان با پاکسازی هوا، کیفیت آن را بهبود می‌بخشند و در نتیجه هوایی که تنفس می‌کنیم تازگی بیشتری دارد . همچنین در کاهش استرس و افزایش انگیزه هم بسیار مفید است.

 دکوراسیون اداری مواد شیمیایی از جمله « فرمالدئید » از خود آزاد می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آلرژی شود. ما همچنین در طول روز در معرض مواد خطرناکی از جمله بنزین، تولوئن و موادی از این دست هستیم .برای سلامتی ما مضر هستند. مطالعات  ناسا نشان می‌دهد که گیاهان توانایی فیلتر کردن بسیاری از آلاینده‌های مضر برای سلامتی بدن را دارند. توصیه می‌شود به ازای هر مساحت 2/2 مترمربعی، یک گیاه در محیط وجود داشته باشد.

بعضی از گیاهان به عنوان تصفیه‌کننده‌های هوا تایید شده‌اند. این گیاهان می‌توانند سموم هوا را جذب کنند و باعث تمیز شدن هوا شوند. با جذب گازهای سمی، سلامت کارمندان در محیط کار بیشتر خواهد شد.

گیاهان می توانند جاذب صدا باشند. این ویژگی گیاهان به دفع صداهای مزاحم پس زمینه محیط کار کمک زیادی می کنند. همین مسئله خود باعث افزایش تمرکز و کارایی کارمندان می‌شود.

گلدان‌های کوچک برای روی میزها مناسب‌اند .اما برای این که بهترین نتیجه را بگیرید، چند گلدان بزرگ در گوشه‌ها و حاشیه‌های دفتر کار قرار دهید.

نگاه کردن به طبیعت یا حتی تصویری از طبیعت، می‌تواند مغز را فعال کند. به این ترتیب کارمندان با دیدن مداوم گیاهان احساس آرامش بیشتری می‌کنند و راحت‌تر متمرکز می‌شوند.

همین مسئله باعث افزایش خلاقیت در کار می‌شود. حضور گیاهان سبز به کارمندان کمک می‌کند کارهای روزانه را با دقت بیشتری انجام دهند. همچنین باعث می‌شود ظرفیت توجه آن‌ها را تا 20 درصد افزایش پیدا کند.