آشنایی با مبانی و اصول رایانه

آشنایی با مبانی و اصول رایانه

توضیحاتی کاربردی برای شروع کار کردن با رایانه

مقدمه

امروزه کمتر کسی یافت میشود که به اهمیت و کاربرد کامپیوتر یا رایانه در زندگی بشر واقف نباشد. رایانه ها امروزه وظایف مختلفی از کاربردهای خانگی تا صنعتی را بر عهده دارند. مثلا یک کاربر خانگی می تواند با استفاده از رایانه موسیقی گوش نماید یا به تایپ جزوات درسی خود بپردازد. در کاربردهای صنعتی از رایانه در اتوماسیون اداری و صنعتی استفاده میشود. در اتوماسیون اداری، رایانه برای ذخیره سازی اطلاعات، نمایش آنها، مکاتبات الکترونیکی و غیره استفاده می شود. در اتوماسیون صنعتی از رایانه برای برنامه ریزی PLCها و DCSها، مانیتورینگ خط تولید و یا کنترل پروسه استفاده میشود. در این قسمت به بررسی اصول عملکرد رایانه پرداخته و با برخی از خصوصیات آن آشنا می شویم. در قسمت های بعدی بیشتر در مورد آشنایی با مبانی و اصول رایانه بحث خواهیم کرد.

مبانی و اصول رایانه

مبانی و اصول رایانه

آشنایی با مبانی و اصول رایانه

به طور کلی می توان گفت که رایانه وسیله الکترونیکی است که دارای حافظه و قابلیت پردازش داده ها می باشد. رایانه اطلاعات ورودی را دریافت نموده و پس از پردازش آنها، نتایج خروجی را تولید می نماید.

هر رایانه دارای اجزای مختلفی می باشد که عبارتند از

واحد ورودی: وظیفه این بخش در رایانه، انتقال اطلاعات از خارج رایانه، به درون آن است. مثلا موس، کیبورد، اسکنر و غیره از جمله تجهیزات ورودی محسوب می شوند که کاربر توسط آنها می تواند درخواست های خود را به رایانه وارد نماید.

واحد پردازش مرکزی (CPU : (CPU بخش اصلی یک رایانه محسوب می شود که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. نقش CPU در رایانه مانند نقش مغز در انسان است، یعنی همان گونه که مغز داده های ورودی را دریافت نموده و پس از فکر کردن، دستوراتی را برای بخش های مختلف بدن صادر می نماید، CPU نیز بر اساس اطلاعات دریافتی و نیز برنامه مورد نظر، عملیات پردازش را انجام داده و نتایجی را صادر می نماید.

واحد خروجی: بخشی از رایانه است که نتایج عملیات در آن نشان داده می شود. مثلا مانیتور چاپگر، برخی از واحدهای خروجی در یک رایانه می باشند.

واحد حافظه: واحدی است که برای نگهداری اطلاعات از آن استفاده می شود. 

انواع حافظه

حافظه رایانه به سه بخش حافظه اصلی، حافظه جانبی و حافظه CPU تقسیم می شود . چون CPU به طور مستقیم با حافظه اصلی ارتباط دارد، لذا باید دسترسی و تبادل اطلاعات با این حافظه سریع باشد از این رو معمولا جنس  حافظه اصلی از نوع RAM می باشد. منظور از حافظه CPU همان ROM است که توسط سازنده برنامه ریزی شده و اطلاعات آن غیر قابل ویرایش است. حافظه جانبی، با نام دیسک سخت یا HARD شناخته می شود.هارد دارای  ظرفیت بیشتری نسبت به RAM است ولی سرعت تبادل دیتای آن نسبت به RAM پایین تر می باشد. همچنین باید توجه داشت که در صورت قطع برق رایانه، اطلاعات RAM پاک شده ولی اطلاعات هارد پاک نمی شود.

حافظه از نظر جنس به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که برخی از آنها عبارتند از

RAM: مخفف Random Access Memory بوده و حافظه با دسترسی تصادفی محسوب می شود تبادل دیتا با این نوع حافظه با سرعت بالا امکان پذیر می باشد. داده های درون این حافظه به راحتی قابل پاک شدن بوده و تنها تا زمانی اطلاعات را حفظ می کند که تغذیه الکتریکی آن برقرار باشد.

DRAM: از آن با عنوان RAM پویا نیز یاد می شود. هزینه تولید آن کم بوده و سرعت دسترسی به آن نیز پایین می باشد.

SRAM: از آن با عنوان RAM ایستا نیز یاد می شود. سرعت دسترسی به آن نسبت به DRAM بالاتر است.

ROM: مخفف Read Only Memory بوده و حافظه فقط خواندنی محسوب میشود. به عبارتی دیگر اطلاعات درون حافظه ROM غیرقابل پاک شدن یا ویرایش است، از این رو اطلاعات ثابت و غیر قابل تغییر را در آن قرار میدهند. این عمل توسط سازنده صورت می گیرد.

FROM: مخفف Programmable Read Only Memory بوده و حافظه فقط خواندنی از نوع قابل برنامه ریزی محسوب می شود. داده های درون این حافظه فقط یک بار قابل نوشتن است و پس از آن دیگر  پاک نمی شوند.

حافظه های قابل پاک کردن و قابل برنامه ریزی

EPROM: مخفف Erasable Programmable Read Only Memory به معنای حافظه فقط خواندی قابل پاک کردن و قابل برنامه ریزی است پاک شدن این حافظه توسط اشعه ماورای بنفش صورت می پذیرد. این حافظه را می توان به دفعات پاک نموده و در آن عملیات نوشتن را انجام داد.

EEPROM: مخفف Erasable Programmable Read Only Memory بوده و حافظه فقط خواندنی قابل پاک کردن و قابل برنامه ریزی با جریان الکتریکی می باشد. پاک شدن این حافظه توسط جریان الکتریکی صورت می پذیرد. این حافظه را می توان به دفعات پاک نموده و در آن عملیات نوشتن را انجام داد.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir