آشنایی با الکتروموتورهای AC

توضیحاتی کاربردی در مورد الکتروموتورهای AC

آشنایی اولیه در مورد الکتروموتورهای AC

مقدمه

موتورهای الکتریکی از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنعت محسوب می شوند که از آنها برای ایجاد حرکت، تولید فشار، پمپاژ مایعات و غیره استفاده می شود. شکل زیر دو نمونه از کاربرد موتورهای الکتریکی را نشان میدهد. در قسمت های بعد توضیحات بیشتری در مورد آشنایی با الکتروموتورهای AC داده شده است.

الکتروموتورهای AC

از نظر جریان الکتریکی، می توان موتورها را به دو نوع AC و DC تقسیم بندی نمود که موتورهای الکتریکی AC کاربرد بیشتری نسبت به نوع DC دارند. از جمله مزایای موتورهای AC نسبت به DC می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1 ساختمان ساده تر

2 راه اندازی ساده تر

3 تعمیرات و نگهداری ساده تر

4 هزینه کمتر

5 مقاومت محیطی بیشتر

6 به دلیل در دسترس بودن برق AC، تقریبا در همه جا میتوان از موتورهای AC استفاده نمود.

موتورهای AC خود به دو نوع تک فاز و سه فاز تقسیم میشوند که هر کدام از آنها دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند. در این بخش به بررسی ساختمان و نحوه راه اندازی این نوع از الکتروموتورها می پردازیم.

آشنایی با ساختمان موتورهای آسنکرون سه فاز و کاربرد آنها

موتورهای الکتریکی سه فاز به دو نوع سنکرون و آسنکرون تقسیم می شوند که از نظر کاربرد، نوع آسنکرون کاربرد بیشتری نسبت به نوع سنکرون دارد. در این بخش با آشنایی با ساختمان موتورهای آسنکرون سه فاز و کاربرد آنها می پردازیم.

ساختمان و اصول عملکرد

اساس ساختمان و اصول عملکرد در موتورهای آسنکرون بر مبنای میدان مغناطیسی دوار بنا شده است و ساختمان آنها از دو بخش اصلی ساخته میشود:

1- استاتور

2- روتور

استاتور

استاتور که از یک استوانه توخالی شیاردار ساخته می شود، وظیفه تولید میدان مغناطیسی دوار را بر عهده دارد. این  بخش به عنوان بخش ثابت (غیر متحرک) یک موتور محسوب می شود. استاتور از یک قاب فولادی تشکیل شده است که دارای شیارهایی از جنس فولاد سیلیکونی بوده و در آن سیم پیچی خاصی به صورت سه فاز قرار داده می شود. شکل زیر یک نمونه استاتور را نشان می دهد.

استاتور یک موتور سه فاز آسنکرون

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir