کنترل کننده های منطقی

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد کنترل کننده های منطقی

آشنایی اولیه با کنترل کننده های منطقی

کنترل کننده های منطقی

مقدمه

از زمان ورود کنترل کننده های منطقی هوشمند به صنعت، کمتر از نیم قرن می گذرد اما مزایای این سیستمها به حدی قابل توجه بوده است که به سرعت جایگزین مدارات کنترلی قدیمی شده و جایگاه خود را در صنایع مختلف به دست آورده اند.

در سالهای دور، از سیستم های مکانیکی، هیدرولیکی، رله ای و …. به منظور پیاده سازی سیستم کنترل در صنایع استفاده می شد. ولی در سالهای اخیر استقبال از سیستم های کنترل الکترونیکی از قبیل PLC به شدت افزایش یافته و در اکثر صنایع، این سیستم های نوین جایگزین سیستم های قدیمی تر شده اند.

کنترل کننده های منطقی

آشنایی با انواع سیستم های کنترل

در هر فرآیند صنعتی (در صنایع و کارخانجات مختلف) نیاز به سیستمی است که بتواند بخش های مختلف فرآیند را تحت کنترل قرار دهد تا محصول نهایی تولید شود. به این سیستم، سیستم کنترل گفته می شود. بدیهی است که هیچ کارخانه ای را نمی توان بدون سیستم کنترل راه اندازی نمود. لذا در همه کارخانجات و صنایع، سیستم کنترل وجود دارد. اما آنچه از دیرباز تاکنون در صنایع مختلف تغییر نموده است، نوع سیستم کنترل است. در این بخش به بررسی انواع سیستم های کنترل می پردازیم.

کنترل کننده های منطقی

سیستم های مکانیکی

از قدیمی ترین سیستم های به کار رفته به منظور کنترل صنعتی، می توان به سیستم های مکانیکی اشاره نمود. در این سیستمها با استفاده از تجهیزات کاملا مکانیکی و بدون از استفاده از تجهیزات هوشمند، سیستم کنترل پیاده سازی می شده است. از جمله این سیستمها میتوان به سیستم کنترل موتورهای بخار اشاره نمود، البته لازم به ذکر است که به دلیل معایب فراوان این سیستم ها، استفاده از آنها تقریبا منسوخ شده است.

برخی از معایب سیستم های کنترل مکانیکی عبارتست از:

غیر هوشمند بودن

عدم امکان کنترل از راه دور

استهلاک زیاد 

هزینه زیاد

 امکانات کنترلی کم

 حجیم بودن

سیستم های نیوماتیکی

این سیستم ها با تغذیه فشار هوای ابزار دقیق کار می کردند و مجهز به تجهیزات خاصی از قبیل شستی ها و پوش باتون های مخصوص و در برخی از موارد کنترل کننده های PID پنوماتیکی بودند. در این سیستم، فشار هوا از تجهیزاتی مشابه شستی ها و پوش باتون های مخصوص عبور داده شده و به عملگرهای خاصی اعمال میشد. عملگر نیز به نوبه خود عمل خاصی را انجام میداد. ساختار و طراحی این نوع سیستم های مشابه مدارات فرمان رله ای است، با این تفاوت که در مدارات رله ای جریان الکتریکی از شستی ها و پوش باتونها عبور نموده و باعث ایجاد یک عمل خاص می شود اما در سیستم های نیوماتیکی فشار هوا از تجهیزات عبور داده شده و باعث انجام عملیات خاصی می گردد. سیستم های نیوماتیکی نیز دارای معایبی بودند که برخی از آنها عبارتند از:

به دلیل استفاده از فشار هوا، استفاده از این سیستم در هر جایی ممکن نبوده و باید از کمپرسور به منظور تولید فشار هوا استفاده نمود.

باید در همه بخش های کارخانه لوله کشی مناسب برای انتقال هوا صورت پذیرد. 

از نظر اقتصادی هزینه سیستم زیاد است.

سیستم به صورت غیر هوشمند می بانمد.

نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir