مرگبارترین پاندمی های تاریخ(قسمت اول)

پردیس فناوری کیش– طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت ومدیریت 

قدیمی‌ترین پاندمی مرگبار جهان

نام: آبله

سال شیوع: محدوده زمانی 1900 تا 1980

محل فراگیری: در زمان معاصر و ابتدا در کشور‌های اروپایی

تعداد قربانیان: بین 300 تا 500 میلیون نفر

مرگبارترین پاندمی تاریخ

آبله (smallpox) کشنده ترین بیماری بوده است که تاریخ بشریت به چشم دیده است و از صد‌ها سال قبل درگیر آن بوده. در واقع میان یک کوادریلیون ویروسی که در جهان وجود دارد دو ویروس با نام‌های آبله ریز و آبله درشت در بین سال‌های 1877 تا 1977 موجب  ثبت یک تغییر اساسی در تاریخ شد.

در گذشته از هر سه فرد مبتلا یک نفر جان خود را از دست می‌داد و زخم‌هایی عمیق و دایمی بر بدن بازمانده‌ها باقی می‌ماند یا برای همیشه نابینا می‌شدند. در اوایل دهه  1950 سالانه 50 میلیون مرگ بر اثر ابله گزارش می‌شد و این روال طی یک دهه ادامه یافت.

سردرد، خارش سطحی، حالت تهوع، تب و درد شکم از جمله علایم این بیماری است. آبله بیشتر در کودکان متداول است و افراد بزرگ سال علایمی شبیه آنفلوآنزا بروز می‌دهند. ویروس از طریق قطره‌های ریز معلق در هوا یا تماس با ضایعات پوستی بیمار به شخصی دیگر انتقال پیدا می‌کند .

در سال 1967 سازمان بهداشت جهانی مرگ‌ومیر این ویروس را حدود دو میلیون نفر اعلام کرد .اسمال پاکس علاوه بر مرگ‌بار بودن، جزو ویروس‌های با قابلیت شیوع سریع و واگیری بالا نیز شناخته می‌شود و سر انجام پس از کشف واکسنی که ساخت آن سالیان سال طول کشید، این بیماری مهلک در 2 می 1980 ریشه کن شد.

ارتباط با ما:

تهران، بلوار کشاورز – خیابان ۱۶ آذر – انتشارات دانشگاه تهران – پلاک ۵۴ طبقه ۵ واحد ۹

تلفن: ۶۶۱۷۶۱۹۶ (۰۲۱)

       ۶۶۴۹۳۵۲۷ (۰۲۱)

تماس فوری ، پیامک و واتساپ : ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰

شبکه های اجتماعی پردیس فناوری کیش :

سامانه آموزش مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir 

کانال تلگرام kishtech@ 

 اینستاگرام _kishtech.ir و kishtech.ir