موتورهای آسنکرون تک فاز

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد موتورهای آسنکرون تک فاز

آشنایی اولیه با موتورهای آسنکرون تک فاز

آشنایی با ساختمان موتورهای آسنکرون تک فاز و کاربرد آنها

گروه دیگری از موتورهای آسنکرون، موتورهای تک فاز می باشند. که با برق AC تک فاز کار می کنند. این موتورها عموما در توان های پایین (در حد کسری از اسب بخار تا چند اسب بخار) ساخته می شوند. در مصارف خانگی و اداری کاربرد داشته و کمتر در کاربردهای صنعتی به کار می روند.

موتورهای تک فاز را میتوان به چهار گروه زیر تقسیم نمود:

موتورهای القایی: شامل موتورهای فاز شکسته، قطب چاکدار و خازنی

موتورهای یونیورسال

موتورهای دفعی

موتورهای سنکرون

یک نمونه موتور تک فاز

در این بخش به بررسی ساختمان و چگونگی عملکرد موتورهای القایی تک فاز می پردازیم.

موتورهای القایی تک فاز

ساختمان این موتورها بسیار شبیه موتورهای القایی سه فاز روتور قفسی می باشد. و از دو بخش استاتور و روتور تشکیل شده است. روتور از نوع قفسی بوده و استاتور دارای سیم پیچی تک فاز می باشد. اصول عملکرد موتورهای القایی تک فاز بر مبنای خاصیت القای مغناطیسی و تئوری دو میدان گردان بنا شده است.

موتورهای تک فاز القایی به خودی خود راه اندازی نمی شوند. باید به روش های خاصی آنها را راه اندازی نمود. از این رو در استاتور این موتورها از دو عدد سیم پیچ استفاده می شود که یکی از آنها به عنوان سیم پیچ اصلی بوده و دیگری به عنوان سیم پیچ کمکی (راه انداز) مورد استفاده قرار می گیرد. نقش سیم پیچ کمکی، ایجاد گشتاور لازم برای شروع به کار موتور بوده و در برخی از موتورهای القایی تکفاز، پس از راه اندازی موتور، سیم پیچ کمکی از مدار خارج می شود.

موتور القایی فاز شکسته

در این موتورها استاتور دارای دو سیم پیچ اصلی و سیم پیچ کمکی یا راه انداز میباشد که از نظر مکانی با یکدیگر 90 درجه اختلاف دارند. سیم پیچ اصلی دارای تعداد دور زیاد و سطح مقطع بزرگ بوده از این رو دارای مقاومت کم و راكتانس زیاد می باشد. سیم پیچ کمکی دارای تعداد دور کم و سطح مقطع کم می باشد از این رو دارای مقاومت زیاد و راكتانس کم میباشد. این موضوع باعث ایجاد اختلاف فاز لازم بین جریان سیم پیچ اصلی و کمکی شده و در نتیجه گشتاور لازم برای شروع به کار موتور تامین می گردد. شکل 11.2 شماتیک مداری این موتور را نشان میدهد.

شماتیک یک موتور فاز شکسه

همان طور که در شکل 11.2مشاهده میشود، در این موتورها از یک کلید گریز از مرکز برای خارج نمودن سیم پیچ کمکی از مدار استاتور در 75% دور نامی استفاده میشود.

توان این موتورها در گستره 60W تا 250W بوده و از آنها در کاربردهایی مانند پمپ ها، بادبزن ها، کولرهای آبی و غیره استفاده می شود. شکل 12.2 یک نمونه از این موتورها را نشان می دهد.

نمای تصویری یک موتور القایی فاز شکسته

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir