مدارهای منطقی ترکیبی

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد مدارهای منطقی ترکیبی

آشنایی اولیه با مدارهای منطقی ترکیبی

مقدمه

مدارهای منطقی در سیستم های دیجیتال، ترکیبی یا ترتیبی هستند. مدارهای ترکیبی متشکل از مدارهای منطقی هستند که خروجی آن ها، بوسیله ترکیب حاضر متغیرهای ورودی در همان لحظه، مشخص می گردد و ربطی به مقدار قبلی آنها ندارد. مدارهای ترکیبی عملیات خاصی را انجام می دهند که با یک سری توابع منطقی مشخص می شوند. در مدارهای ترتیبی علاوه بر گیت های منطقی، عناصر حافظه (سلول های دودویی) نیز به کار می رود، لذا خروجی این مدارها تابع متغیرهای ورودی، و وضعیت عناصر حافظه است، که حالت فعلی حافظه، خود تابع حالتهای قبلی ورودی ها می باشد. در نتیجه خروجی مدارهای ترتیبی نه فقط تابع مقدار فعلی ورودی ها است، بلکه به مقادیر قبلی ورودی ها نیز بستگی دارد. لذا رفتار این مدارها، باید بوسیله ترتیب تغییر ورودی ها در زمان حاضر و وضعیت داخلی مدار مشخص شود.

مدارهای ترکیبی

مدارهای ترکیبی شامل متغیرهای ورودی، گیت های منطقی و توابع خروجی هستند. کیت های منطقی سیگنال ها را از ورودی میگیرند و سیگنال های دیگری را در خروجی خود تولید می کنند. در گیتها اطلاعات ورودی و خروجی، با سیگنال های دودویی نمایش داده می شوند. دیاگرام بلوکی مدار ترکیبی در شکل (۴-۱) نشان داده شده است. در این مدار n متغیر دودویی ورودی، از منابع خارجی دریافت شده و m تابع خروجی، از مدار خارج می شوند. در اکثر کاربردها، منبع و یا مقصد ثبات های ذخیره اطلاعات هستند، که در مجاورت مدارهای ترکیبی و یا در دستگاه های دورتر خارجی قرار دارند. بنا به تعریف، ثبات خارجی اثری در طرز کار مدارهای ترکیبی ندارد، زیرا اگر چنین باشد تبدیل به یک مدار ترتیبی می گردند.

مدارهای منطقی ترکیبی

روش طراحی مدارهای ترکیبی

طراحی مدارهای ترکیبی، با تعریف مسئله شروع میشود و به دیاگرام منطقی و یا به توابع بول که با استفاده از آنها مدار منطقی بدست می آید، ختم می شود. روش مذکور شامل مراحل زیر است:

1- تعریف مسئله

۲- تعیین تعداد متغیرهای ورودی و تابع های خروجی

٣- تخصیص حروف سمبولیک به ورودی ها و خروجی ها

۴- تشکیل جدول درستی، که رابطه بین ورودی ها و خروجیها را مشخص می کند

۵- بدست آوردن تابع بول ساده شده برای هر خروجی

۶- رسم مدار منطقی

مدارهای منطقی ترکیبی

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir