مدارات تبدیل کدها

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد مدارات تبدیل کدها

آشنایی اولیه با مدارات تبدیل کدها

مقدمه

سیستم های دیجیتال از سیگنال هایی که دو مقدار مجزا و عناصری از مدار که دو حالت با ثبات دارند استفاده می کنند . بین سیگنال های باینری ، عناصر مدار باینری و ارقام باینری رابطه مستقیمی وجود دارد . مثلا یک عدد باینری n رقمی را می توان با n عنصر مدار باینری که هر یک دارای یک سیگنال خروجی معادل . یا 1 اند، نشان داد . سیستم های دیجیتال نه تنها اعداد باینری بلکه بسیاری از اجزا گسسته اطلاعات را هم دستکاری و نمایش می دهند. هر عنصر گسسته اطلاعاتی را در میان یک گروه از مقادیر می توان با استفاده از کد باینری نشان داد . کد ها باید به صورت باینری باشند زیرا کامپیوتر ها فقط قادرند . ها و ۱ ها را نگه دارند.

مدارات تبدیل کدها

کد BCD

سیستم اعداد باینری طبیعی ترین سیستم برای کامپیوتر است. ولی بسیاری از مردم به سیستم دسیمال عادت دارند . یکی از راه های حل این مشکل تبدیل اعداد دسیمال به باینری است. اجرای همه محاسبات به باینری و سپس تبدیل نتایج باینری به دسیمال است . این روش لازم می دارد تا اعداد دسیمال را در کامپیوتر ذخیره کنیم تا بتوانند به باینری تبدیل شوند . چون کامپیوتر فقط می تواند مقادیر باینری را قبول کند. باید ارقام دسیمال را با کدی مرکب از 0 ها و 1 ها نشان دهیم . هنگامی که این ارقام به فرم کد شده در کامپیوتر ذخیره شوند ، می توان مستقيما عملیات حسابی را روی این اعداد دسیمال اجرا نمود.

کد BCD

مدارات تبدیل کدها

کد گری (GRAY)

خروجی داده بسیاری از سیستم های فیزیکی کمیت های پیوسته را فراهم می کنند . این داده ها باید قبل از اعمال به یک سیستم دیجیتال ، به فرم دیجیتال تبدیل شوند . اطلاعات پیوسته یا آنالوگ با وسیله ای به نام مبدل آنالوگ به دیجیتال به فرم دیجیتال در می آیند. گاهی بهتر است برای نمایش دیجیتال از کد گری در جدول زیر استفاده شود.

کد GRAY

 مدارات تبدیل کدها

تبدیل کد BCD به GRAY

با استفاده از گیت های XOR مدار شکل زیر را بسته و با اعمال کدهای BCD به ورودی ها، کدهای GRAY را طبق جدول به دست آورید و درستی عملکرد مبدل BCD به GRAY را مورد بررسی قرار دهید. در مدار زیر خروجی ها را به LED های موجود روی ست متصل و ورودی ها را به کلید های کشویی متصل کنید.

تبدیل کد بی سی دی به گری

 مدارات تبدیل کدها

تبدیل کد GRAY به BCD

با استفاده از گیت های XOR، مدار شکل زیر را بسته و با اعمال کدهای GRAY به ورودی ها کدهای BCD را به دست آورید. درستی عملکرد مبدل GRAY به  BCD را مورد بررسی قرار دهید. در مدار زیر خروجی ها را به LED های موجود روی ست متصل و ورودی ها را به کلید های کشویی متصل کنید.

مدارات تبدیل کدها

 مدارات تبدیل کدها

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir