بیمه های بازرگانی

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد بیمه های بازرگانی

آشنایی اولیه با بیمه های بازرگانی

اصولا بازارهای بیمه ای با توجه به قوانین و مقررات بیمه ای و ساختار بازار از تقسیم بندی های مختلف استفاده می کنند. در این مجموعه، بیمه های بازرگانی به بیمه های اشیاء مسئولیت، زیان پولی و بیمه ی اشخاص به شرح زیر تقسیم شده اند:

بیمه های اشیا

در این نوع بیمه، موضوع تعهد بیمه گر، شیء است. یعنی آنچه قابل تقویم به وجه نقد است. بیمهی اشیاء قراردادی برای جبران زیان وارده و پرداخت غرامت است. در نتیجه، بیمه گاری که متحمل زیانی شده است، نمی تواند غرامتی بیشتر از مرز واقعی دریافت کند، یعنی نمی تواند وضعی بهتر و مساعدتر از زمان قبل از بروز حادثه داشته باشد.

از مهم ترین ویژگی های انواع بیمه های اشیاء خسارتی بودن آنهاست. حداکثر تعهد بیمه گر تا سقف مبلغ بیمه شده ی خسارت وارده به بیمه گذار است. به عبارت دیگر، بر اثر تحقق خطر بيمه شده، وضعیت مالی بیمه گذار، نامتعادل می شود که بیمه گر این وضعیت نامتعادل را برطرف می کند. بیمه های اشیاء متنوع ترین شاخهی بیمه های بازرگانی اند.

پیشرفت تکنولوژی و ورود انواع محصولات و فرآورده های صنعتی و غیره، با وجود این که تسهیلات و رفاه اجتماعی برای مردم به همراه دارد، پتانسیل خسارت را نیز با خود به ارمغان می آورد.

بیمه گران، طرح ها و پوشش های بیمه ای را برای جبران خسارت و زیان های احتمالی ناشی از این گونه خطرها به بازار بیمه عرضه می کنند. در نتیجه، انواع بیمه های اشیاء به طور مرتب در حال افزایش اند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود:

1 بیمه ی آتش سوزی، انفجار، صاعقه و خطرهای

دیگر، نظیر سیل، زلزله، طوفان، شکست شیشه، ترکیدگی

لوله ی آب، ضایعات ناشی از برف و باران، دزدی

۲ بیمه ی اتومبیل (بدنه، سرنشین، شخص ثالث)

٣ بیمه ی محصولات کشاورزی

۴ بیمه ی هواپیما

۵ بیمه ی مهندسی

۶ بیمه کشتی

7 بیمه ی حمل و نقل کالای زمینی و دریایی؛

8 بیمه ی کامپیوتر

9 بیمه ی سفینه های فضایی

بیمه های بازرگانی

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت بیمه ای است که مسئولیت مدنی بیمه گذار را در قبال اشخاص ثالث، بیمه می کند. بنابراین اصل حقوقی، هر کس مسئولیت زیان و خسارتی است که به جان و مال اشخاص دیگر وارد می آورد.

بیمه زیان پولی

در بیمه زیان پولی، موضوع بیمه، میزان معینی پول است که بیمه گر به دلیل عدم ایفای تعهد بیمه گذار می پردازد. انواع بیمه های زیان پولی عبارت اند: 

1 بیمه ی اعتبار

٢ بیمهی تضمین

٣ بیمه عدم النفع

۴ بیمه صداقت و امانت

بیمه های بازرگانی

بیمه ی اشخاص

در بیمه اشخاص، موضوع تعهد بیمه گر، فوت یا حیات یا سلامت بیمه شده است. در بیمه ی اشخاص، بیمه گر نمی تواند غرامت وارده به بیمه شده را برآورده کند. تعیین سرمایه ی بیمه بر عهده ی بیمه گذار است.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir