آلودگی هوای داخلی

پردیس فناوری کیش-طرح ملی مشاوره-متخصصین صنعت ومدیریت-گروه محیط زیست

آلودگی هوای داخلی:

منابع تولیدآلودگی هوای داخلی  از مهم‌ترین عوامل کاهش کیفیت هوای محیط‌های داخلی است.
 تهویه نامناسب و ناکافی و در نتیجه عدم رقیق سازی غلظت آلاینده های تولیدی در محیط داخلی با هوای خارج نیز از عوامل مهم تشدید غلظت آلاینده‌ها در محیط های بسته است. علاوه بر این، دما و رطوبت بالا می تواند غلظت برخی از آلاینده‌ها را افزایش دهد.
بسیاری از منابع تولید آلودگی در هر خانه‌ای وجود دارد. این منابع شامل منابع احتراق مانند:

فراورده‌های نفتیگاز، زغال‌سنگ، چوب و تنباکو

مصالح ساختمانی

مبلمان منزل

سیستم‌های عایق‌بندی دارای آزبست

کابینت وکفپوش

مواد مربوط به تعمیر نگهداری و تمیزکردن منزل

سیستم‌های مرکزی گرمایش و سرمایش

 

منابع آلاینده خارجی مانند رادون، آفت‌کش‌ها و سایر آلاینده‌های تولیدی در فضای باز می‌توانند بر کیفیت هوای محیط های بسته تاثیر بگذارند. اهمیت نسبی هر منبع به میزان آلودگی تولیدی و شدت تاثیرات آن بستگی دارد. در بسیاری از منابع آلاینده، سن و نحوه تعمیر و نگهداری در میزان آلودگی موثر است.

به عنوان مثال میزان co خروجی از اجاق گازی که به‌درستی نصب نشده باشد؛ می‌تواند بسیار بالاتر از معمول باشد. برخی از منابع آلاینده در محیط‌های داخلی مانند مصالح ساختمانی، مبلمان و فرش کم‌وبیش دائمی‌اند .برخی از منابع مانند سیگار،‌ حلال‌ها، پاک‌کننده‌ها، اجاق گاز (با نصب نامناسب)، بخاری و آفت‌کش‌ها به صورت متناوب در انتشار آلاینده‌ها در محیط‌ های داخلی موثرند.

آثار فوری آلودگی هوا در محیط‌های بسته می‌تواند پس از یک و یا چندین بار مواجهه بروز کند. شامل سوزش چشم، بینی، گلو، سردرد، سرگیجه و خستگی است. این آثار معمولا کوتاه‌مدت و قابل درمان هستند. با این حال علائم برخی از بیماری‌ها مانند آسم و پنومونی نیز می‌تواند در مواجهه آنی با آلاینده‌های داخلی بروز کند. آثار فوری آلاینده‌هایمحیط‌های داخلی تا حدودی به علائم سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی شباهت دارد که باعث دشواری تشخیص عامل آن می‌شود.