رونمایی از ارز دیجیتالی با پشتوانه طلا

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه فن آوری

‎اولین رمزارز ملی با پشتوانه طلا در مراسمی با حضور معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه و مدیران عامل چند بانک کشور، رونمایی شد. ارزرمز ملی نوعی پول دیجیتال است که در بستر بلاکچین عرضه می شود.

‎ولی الله فاطمی مدیر سامانه عرضه اولیه توکن با پشتوانه طلا و بلاک‌چین، از رونمایی این ابزار نوآورانه در نظام بانکی خبر داد و گفت: عرضه این رمزارز ملی در شرایطی است که شاید سال قبل کسی باور نمی‌کرد که ایران به چنین هدفی دست یابد و کمتر از یک سال بتواند این توکن را عرضه نماید.

‎او هدف از اجرای این طرح را توکنیزاسیون املاک و اموال مازاد بانک‌ها بیان کرد و گفت: توکن اولیه براساس طلا صادر می‌شود و در ادامه فعالیت در سایر سرمایه‌های مالی دنبال خواهد شد. این ابزار برای رفاه مردم، کمک به خدمات‌رسانی بانک ها و دستیابی به فناوری بلاک‌چین است که می‌تواند بانک‌ها را توانمند کرده تا فناوری‌های نوینی را به مردم عرضه کنند.

‎مدیر بخش اجرایی این کنسرسیوم افزود: توکن می‌تواند در قالب کیف پول و ابزار موبایلی در اختیار مردم قرار گیرد و با توجه به سرعت مبادله در این ابزار، می‌توان شاهد تحول بود و دارایی‌های منجمد را به چرخه‌ اقتصاد وارد کرد، که براساس دغدغه‌ کارشناسان به منظور جلوگیری از ایجاد تورم به‌دنبال خلق ارزش افزوده‌ ملی در کشور با حمایت از تولید و کمک به اقتصاد کشور است.

‎حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضاییه نیز در این مراسم حضور داشت و گفت:
‎زنجیره‌ بلوک تلفظ سختی از فناوری بلاک‌چین است و قوه‌ قضاییه نام زنجیره‌ همتایان را برای آن در نظر گرفته است. یک نگاه نهادی به حوزه‌ رمزارز داریم؛ ما متوجه شده‌ایم که سونامی بلاک‌چین تهدیدی است که نهادهای تأسیسی ما از جمله بانک و سازمان ثبت احوال را مورد حمله قرار می‌دهد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. باید به سوی حاکمیت نوین و درک فرصت‌ها و تهدیدها از فناوری زنجیره‌ بلوک حرکت کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

‎محمد صمدی، معاون فنی این سامانه نیز در این مراسم اعلام کرد فعالیت شبکه‌ از هم‌اکنون آغاز شده و جزییات تراکنش‌ها به‌دلیل شفافیت بالا قابل رصد است. وی در مورد جزییات ارائه‌ رمزارز مربوطه افزود:  یک میلیارد واحد از این رمز ارز توزیع می‌شود با هماهنگی انجام‌شده دو کیلو طلا تأمین شده و قرار است براساس معادل طلا، رمز ارز در اختیار میزبانان عرضه شود.