۱۰ مورد از بدترین افسانه‌های سئو

افسانه‌های مربوط به سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر اغلب اوقات توسط مردمی ساخته می‌شود که فرضیه‌های خود را استدلال‌های محکمی برای این موضوع قرار می‌دهند اما همیشه اشتباه می‌کنند، این افسانه‌ها توسط افراد مختلفی ساخته می‌شود و دلیل آن این است که انجام چنین کاری جذاب‌تر است از چسبیدن به دماغ خود و انجام کارهایی که مربوط به خود است. 

10 مورد از بدترین افسانه‌های سئو

الگوریتمی که در حال حاضر گوگل از آن استفاده می‌کند بسیار پیچیده‌ است، به همین دلیل مردم بسیاری در رابطه با سئو تسلیم شده‌اند، به این دلیل که مشاهده نتایج مفهومی برای آن‌ها بسیار سخت است. اما این بدان معنا نیست که در رابطه با سئو خود بسیار سخت‌گیرانه عمل کنید یا اینکه از انجام تلاش و کوشش خودداری کنید. در هر حال موضوعی است که نیازمند کار درست و حرفه‌ای است.

افسانه ۱: تجربه استفاده از موتورهای جستجوگر یکسان است، هیچ ربطی به کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید ندارد

گوگل دیگر به این شکل کار نمی‌کند. گوگل بسیاری از اوقات نتایج و پیشنهاداتی را به شما ارائه می‌دهد که بیشترین ارتباط را با شما داشته باشند، گوگل شما را می‌شناسد و مواردی که جستجو می‌کنید را ردیابی می‌کند. برای مثال ممکن است افراد مختلفی در رابطه با وبسایت شما جستجویی انجام دهند و تمام این موارد را به صورت یکسانی در نظر بگیریم، اما برخی اوقات ممکن است پیشنهادات بسیار متفاوت از یکدیگر باشند و برای کلمه‌کلیدی که شما در تلاش برای بهینه‌سازی آن هستید، نتیجه برعکس نشان داده شود.

در یک کلام ساده، تعداد استفاده کردن از کلمات کلیدی در یک وبسایت هیچ اهمیتی ندارد. اما شما باید آن‌ها را داشته باشید. آن‌ها منسوخ نشده‌اند و هنوز استفاده می‌شوند اما مورد مهمی که وجود دارد این است که نباید تمام تمرکزتان را روی آن‌ها قرار دهید.

افسانه ۲: تگ‌های کلیدی، عنوان‌ها و توضیحات متا دیگر اهمیتی ندارند

اطلاعات متا و فراداده‌ای به دلایل مختلفی مهم هستند، اما به آن میزانی که گفته می‌شود اهمیت ندارند. چیزی که مهم است این است که وبسایت‌هایی که از تگ‌های کلیدی، عنوان‌ها و توضیحات متا استفاده نمی‌کنند همواره نسبت به رقبای‌شان و وبسایت‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند نتیجه کمتر و پائین‌تری را کسب می‌کنند. 

دستورالعمل‌هایی برای سئو وجود دارد که ماندگار می‌مانند و هنوز هم مهم هستند، برای مثال اگر می‌خواهید روی کلمات کلیدی تمرکز کنید، بهتر است در پاراگراف اول‌، عنوان‌های h۱ و… و یا در قسمت توضیحات حتما از آن‌ها استفاده کنید.

بهتر است که تمرکز بسیار زیادی را روی این موارد در هر جای ممکن داشته باشید اما اگر برخی اوقات آن‌ها را از دست دهید، مطمئنا جایگاه‌تان را در گوگل از دست نخواهید داد.

افسانه ۳: می‌توانید چیزها را در تصاویر از گوگل پنهان کنید

شما دیگر نمی‌توانید مواردی که در تصاویرتان وجود دارد را از گوگل پنهان کنید. مردم از عباراتی استفاده می‌کنند که اگر به صورت متن آن‌ها را بنویسند ممکن است گوگل آن‌ها را جریمه کند، برای همین آن‌ها را تصاویر قرار می‌دهند اما واقعیت امر آن است که پردازش تصویر چنان قدرتی را به گوگل داده که می‌توانید مفاهیم داخل تصاویر را مطالعه کند.

این توانایی گوگل تنها به خواندن متن منتهی نمی‌شود از طریق این امکان گوگل می‌تواند صورت‌ها، موقعیت‌ها، اشیا و… را تشخیص دهد. 

افسانه ۴: می‌توانید برای یک کلمه‌کلیدی خاص به یک نقطه ثابت دست پیدا کنید

این مفهوم تا موقعی، تقریبا درست بوده، اما دیگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید. اگر در حال حاضر یک کلمه‌کلیدی را در گوگل وارد کنید، تعداد بسیار زیادی از وبسایت ها را مشاهده می‌کنید. البته مگر اینکه برای یک مورد بسیار خاص جستجو کنید، برای مثال کلمه McDonalds باید این انتظار را داشته باشید که در رتبه اول وبسایت مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید.

اما برای کلماتی دیگر برای مثال Drink اگر شما امروز چیزی را جستجو کنید ممکن است به مقاله‌ای بر بخورید در رابطه با یک آب نوشیدنی یا هرچیز دیگر اما وقتی فردا این جستجو را انجام دهید با یک چیز متفاوت دیگر برخورد خواهید کرد و این روند همینطور ادامه خواهد یافت.

افسانه ۵: ساخت لینک‌ها مرده است

ساخت لینک‌ها بیش از هر وقت دیگری در حال حاضر زنده است و حضور فعالی دارد. 

ساخت لینک‌های مربوط مختلف برای وبسایت‌تان بسیار کمک کننده است به این دلیل که می‌تواند ترافیک و بازدید بسیاری را جمع‌آوری کند. هر مقدار ترافیک و توجه به وبسایت شما بیشتر شود، گوگل بیشتر و بیشتر وبسایت شما را ایندکس می‌کند و در نهایت نرخ و رتبه بیشتری را به شما می‌دهد.

گوگل همچنین این قابلیت را دارد که وبسایت‌های مختلفی که توسط خودتان ساخته شده تا به یک برند متصل شود را شناسایی کند، اما مطمئنا شما نمی‌توانید ۶۰ وبسایت مختلف را خریداری کنید و به یک برند ارتباط دهید.

افسانه ۶: مردم با بودجه کم درست به اندازه مردمی که بودجه زیاد دارند، می‌ترسند

قبلا گفته می‌شد که هر شرکتی با داشتن حتی زمانی محدود می‌تواند موفقیت بسیار بزرگی را در گوگل و دیگر موارد به دست بیاورد. اما این موضوع دیگر برای شرکت‌های بزرگ صحیح نیست. 

حال باید گفت که وبسایت‌هایی با بودجه مالی و زمانی زیاد می‌توانند روی نتایج گوگل تسلط داشته باشند و این یک امر واقع است. 

بدترین کسی که می‌توان در این زمینه نام برد آمازون است، تقریبا وقتی که یک فرد دنبال چیزی باشد و آن را جستجو کند، آمازون را در همه جا می‌بیند.

افسانه ۷: صفحات مختلف باید کلمات کلیدی متفاوتی داشته باشند

این افسانه بیشتر توسط شرکت Yoast منتشر شده است، Yoast یک پلاگین وردپرسی است که می‌گوید اگر شما روی صفحات مختلف از کلمات کلیدی مشابهی استفاده کنید باعث ایجاد مشکل می‌شود، به همین دلیل است که افراد مختلف بر این باور هستند که در صفحات مختلف حتما باید از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کنند.

این موضوع دیگر چندان اهمیتی ندارد، گوگل به این موضوع توجهی ندارد.

هیچ قضاوتی رو میزان تمرکزتان در کلمات کلیدی وجود ندارد. تمرکز شما روی کلمات کلیدی تنها یک توجه کوچک است برای زمانی که وبسایت‌تان رنک‌دهی می‌شود. برای مثال اگر تمرکز وبسایت شما روی «حل مشکلات وام و بدهی» است، پس استفاده از این کلمات کلیدی برای جلب کاربران مهم خواهد بود. 

افسانه ۸: شما به شرکت‌های بهینه‌ساز موتورهای جستجوگر که رتبه اول را گارانتی می‌کنند نیاز دارید

شرکت‌های مربوط به سئو که به شما قول اول بودن در نتایج را می‌دهند دروغ می‌گویند. هیچکسی نمی‌تواند به شما رتبه اول را گارانتی کند. حتی افرادی که خودشان در گوگل کار می‌کنند نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

یک شرکت خوب سئو، شرکتی است که با تلاش و تقلای بسیار سعی دارند وبسایت شما را در عرصه‌های رقابتی یاری دهند، البته این روند تنها یک روزه یا در یک بازه زمانی نیست، بلکه باید تداوم داشته باشند، منابعی که معتبر نیستند و یا مواردی مانند آن تنها زمانی لازم به استفاده هستند که در یک رقابت بسیار سخت قرار گرفته‌اید و به هر شکلی که وجود دارد می‌خواهید در آن موفق شوید. این صنعتی است که باید بسیار کم در آن مشارکت داشته باشید.

افسانه ۹. بهترین لینک‌ها در قالب وبسایت‌های Edu. و Gov. هستند 

این درست نیست. برخی از مردم فکر می‌کنند که این وبسایت ها از نظر تایید و مواردی مانند این در رقابت با وبسایت‌های دیگر متفاوت در نظر گرفته می‌شوند اما بدین شکل نیست، در حقیقت اگر وب مستر اینگونه وبسایت‌ها اصول سئو را رعایت نکند، مطمئنا رنک آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین به اینکه بهترین لینک‌ها از طرف وبسایت‌های خبری هستند را باور نکنید.

حتی اگر این موضوع نیز درست باشد، باید بدانید که پرطرفدارترین محتوایی که در اینترنت عرضه می‌شود در کنار شبکه‌های اجتماعی در وبسایت‌های خبری است، این پرطرفدار بودن بدلیل بروزرسانی‌های پایدار است، پس لینک‌های شما تنها برای چند روز می‌تواند در اینگونه وبسایت‌ها نمایش داده شود و یا اینکه ارزش پیدا کند. در اینکه سعی کنید مطالب‌تان را در روزنامه‌های خبری و مواردی مانند این قرار دهید، هیچوقت تلاشی انجام ندهید.

افسانه ۱۰: پیوند به بیرون، به رنک‌تان کمک می‌کند

این مورد یکی از بزرگترین شایعاتی است که بین مردم پخش می‌شود، اما به نظر می‌رسد که هیچ واقعیتی در پشت آن قرار ندارد. 

اما در حال حاضر نیز افراد بسیاری وجود دارند که به امید اینکه مقالات‌شان رنک بالایی را دریافت کند یا اینکه بازدید آن‌ها بالا برود، لینک‌هایی را به پیوند‌های خارجی متصل می‌سازند، اما واقعیت آن است که این موارد هیچ تاثیری ندارند. تنها تصوری که می‌توان از یک فرد که در حال لینک قرار دادن در وبسایت است این است که در حال ساخت یک شبکه عظیم از بک لینک‌های مختلف است.

چگونه می‌توانید بفهمید که کدام درست و کدام نادرست است؟

تنها از طریق تجربه می‌شود به اینکه کدام مورد درست و کدام نادرست است پی ببرید.

همانطور که به وبسایت و پایدار نگه داشتن آن ادامه می‌دهید، می‌توانید چیزهایی را پیدا کنید که تاثیر مثبت و یا منفی روی وبسایت‌تان می‌گذارند. می‌توانید متوجه شوید که چه مقدار ترافیک را به دست آورده‌اید و یا اینکه از دست داده‌اید. 

می‌توانید این مقادیر را از طریق گوگل آنالیتیکس به دست بیاورید. با گذر زمان می‌توانید این موضوع که چه چیزهایی برای شما به خوبی کار خواهد کرد و چه چیزهایی به زیان شما خواهد بود را درک کنید. به یاد داشته باشید که تمام این موارد صرفا در جهت جذب مخاطب انجام می‌شود.

منبع