مشاوره اقتصادی مختص سازمان شما

مشاوره اقتصادی حضوری، تلفنی و آنلاین

چرا به مشاوره اقتصادی نیاز داریم؟ 

در فرهنگ ایرانی ضرب‌المثل‌ها و اشعار زیادی برای مشورت با دیگران وجود دارد که بارزترین آنها در همان ضرب‌لمثل معروف «چند پیراهن بیشتر از تو پاره کرده» تجلی پیدا می‌کند.

هر فردی در امورات شخصی خود ممکن است بارها با خانواده، دوستان، آشنایان یا روانشناسان و متخصصان مختلف مشورت کند. اما سوال این است که در عرصه کسب‌وکار چگونه می‌توان مشاوره اقتصادی گرفت؟ 

امروزه حتی روش‌های مختلفی به صورت تلفنی، حضوری، آنلاین برای این کار وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز نسبت به دریافت مشاوره اقتصادی و روش‌های مختلف آن بی‌اطلاع هستند.

بسیاری از آنها تمایل دارند تا سوالات خود را از دوستان و نزدیکان خود بپرسند. برخی دیگر ممکن است حتی به مشاوره کسب‌وکار اعتقادی نداشته باشند. این در حالی است که دلایل زیادی وجود دارد برای آنکه به یک مشاور اقتصادی رجوع کنیم. از جمله آنکه: 

  • یک مشاور اقتصادی خوب به ما کمک می‌کند تا از ضرر و زیان‌های احتمالی کسب‌وکار سا سرمایه‌گذاری شخصی جلوگیری کنیم. به عنوان مثال، ممکن است یک مشاور مالیاتی شرکتی را از پرداخت جریمه چند میلیاردی نجات دهد. البته این موضوع بسیار بستگی دارد که چه زمان به وی مراجعه کنیم. گاهی اوقات امکان دارد که گرفتن مشاوره همانند نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب باشد. 
  • برخی اوقات امکان دارد یک شرکت قصد توسعه فعالیت خود را داشته اما مدیران آن نمی‌دانند از چه طریقی باید این کار را انجام داد یا آنکه آنها تمایل دارند تا روش‌های درآمدزایی خود را توسعه دهند. مشاوره اقتصادی کسب‌وکار می‌تواند در افزایش فروش یا انواع سرمایه‌گذاری‌ به کسب‌وکارها کمک کند. بدین ترتیب خروجی آن بازدهی بیشتر و افزایش سود خواهد بود.
    • بهبود فرایندها و روش‌های انجام کار در یک کسب‌وکار، یکی دیگر از مزایای استفاده از خدمات مشاوره اقتصادی است. ممکن است روند انجام یک کار در یک شرکت به لحاظ قانونی یا فرایندی درست نباشد که مشاور اقتصادی با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌تواند آن را اصلاح کند. 
    • برخی اوقات مشکلات اقتصادی باعث می‌شود تا سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف درگیر مشکلاتی شوند که حل آنها به روش‌های عادی امکان‌پذیر نخواهد بود. برخی از این مسائل پیچ‌های خطرناکی هستند که ممکن است حتی حیات سازمان را نیز با خطر مواجه کند. مشاور کمک می‌کند تا با بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش اینگونه مسائل حل شود. 
  • مشاور اقتصادی کیست؟ 

     برای افرادی که به دنبال گرفتن مشاوره اقتصادی تلفنی، آنلاین، حضوری هستند، اولین سوال این است که اساسا مشاور اقتصادی چه فردی است و از کجا می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ در پاسخ باید گفت چنین افرادی ممکن است از ویژگی‌های مختلفی برخوردار بوده و جایگاه‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

    از طرفی مشکلات و مسائلی که با آنها درگیر هستیم، تا حد زیادی تعیین می‌کند که چه فردی بهترین مشاور اقتصادی برای ما خواهد بود. برخی اوقات امکان دارد یک فعال بازار سرمایه یا حتی یک استاد دانشگاه بهترین گزینه برای دریافت یک مشاوره اقتصادی خوب باشند. با این حال، مشاوران اقتصادی معمولا در چندین دسته جای می‌‌‌گیرند: 

     فعالان اقتصادی: همیشه افرادی که به صورت عملیاتی درگیر مسائل مختلف مربوط به کسب‌وکار هستند، بهتر از چم‌وخم کارها اطلاع دارند. برخی از آنها که قدرت تحلیل و ارزیابی خوبی دارند، معمولا مشاوران اقتصادی خوبی خواهند شد.

    این افراد چون خودشان به نوعی دستی بر آتش دارند، بهتر می‌توانند در تشخیص فرصت‌ها یا رفع تهدیدات به ما کمک کنند. هر چند ممکن است برخی از آنها به علت حس رقابت، تمایلی برای انجام این کار نداشته باشند. 

    افراد آکادمیک و دانشگاهی: جستجو، تحقیق و پژوهش باعث می‌شود تا انسان نسبت به ابعاد مختلف یک موضوع تسلط پیدا کند، روش‌های علمی حل مساله را یاد بگیرد و برای آنها راه‌حل‌های منطقی ارائه بدهد.

    بسیاری تمایل دارند تا از اساتید دانشگاه، مدرسان و پژوهشگران، افرادی را به عنوان مشاور اقتصادی برگزینند. این افراد غالبا تحلیل‌های خوبی از مسائل ارائه می‌دهند، با این حال برخی اعتقاد دارند که نداشتن تجربه عملی قابل‌توجه، پاشنه‌آشیل آنها محسوب می‌شود. 

    دوستان و آشنایان: این گروه غالبا در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین روش برای گرفتن مشاوره اقتصادی محسوب می‌شوند. همانگونه که ما در بسیاری از امورات شخصی ابتدا نظر دوستان و نزدیکان خود را می‌گیریم، در فعالیت‌های اقتصادی نیز این روند معمولا وجود دارد.

    با وجود هزینه کم و دسترسی آسان، اما باید گفت همیشه آسان‌ترین روش بهترین روش نخواهد بود. چرا که بسیاری از این افراد فاقد تجربه لازم در ارائه مشورت‌های تخصصی هستند. 

    مشاوران تخصصی: باید قبول کرد که مشاوره هم یک شغل تخصصی است. همانطور که روانشناسان در مسائل شخصی و عاطفی به ما کمک می‌کنند، مشاوران اقتصادی نیز در مسائل و مشکلات مربوط به کسب‌وکار ما را یاری می‌دهند.

    بنابراین برخی از افراد به صورت حرفه‌ای و تخصصی حرفه مشاوره اقتصادی را برای خود برمی‌گزینند. آنها ممکن است به واسطه چندین سال سابقه، تجربه و اطلاعاتی که در این زمینه دارند، به این حرفه ورود پیدا کرده باشند. 

     وظایف مشاور اقتصادی چیست؟ 

    هر شغلی طبعا دارای یک شرح شغل است. شرح شغلی که مشخص می‌کند فرد شاغل باید چه وظایفی انجام دهد، چه اختیاراتی برای انجام آنها داشته و از همه مهم‌تر چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد. بر همین مبنا یک مشاور اقتصادی نیز وظایف متعددی بر عهده دارد که البته این وظایف در تمام موارد ممکن است وجود نداشته باشد.

    چنین فردی می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها به ما کمک کند، بنابراین شرح شغل وی نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اما به طور کل فهرست زیر می‌‌تواند چک لیستی از شرح وظایف یک مشاور اقتصادی باشد: 

    • بتواند بهترین و سودآورترین فرصت‌های اقتصادی را شناسایی و نسبت به فعالیت و سرمایه‌گذاری در آن حوزه‌ها تسلط داشته و آنها را معرفی کند. 
    • با مفاهم مختلف کسب‌وکار در زمینه‌های مختلف خصوصا در زمینه تامین مالی و سرمایه‌گذاری آشنا و در این خصوص راه‌حل‌های تخصصی ارائه دهد. 
    • برای مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی که کسب‌وکار با آن درگیر می‌شود، راه‌حل عملیاتی و نه صرفا کلی داشته باشد. 
    • بتواند طرح‌های اقتصادی زودبازده و سودآور را به مشتریان خود معرفی کند و در راه‌اندازی کسب‌وکار به آنها کمک کند. 
    • به بازارهای مختلف مالی مانند بازار طلا و ارز، بازار سرمایه، مسکن و سایر بازارها اشراف داشته و در خصوص بازدهی آنها تحلیل ارائه دهد. 
    • از چنین فردی انتظار می‌رود که ضررها و هزینه‌های غیرضرور کسب‌وکار را شناسایی و آنها را معرفی کند. 
    • با قوانین و مقررات مختلف در حوزه اقتصادی و همچنین فضای کلی کسب‌وکار کشور آشنایی کافی داشته تا بتواند افراد و کسب‌وکارها را راهنمایی کند.
    • با مفاهیم نوین کسب‌وکار در ایران مانند کسب‌وکارهای آنلاین و سرمایه‌گذاری در این حوزه آشنایی کامل داشته باشد. 

     

    مشاور اقتصادی خوب فردی است که در یک حوزه تخصصی حداقل چندین سال سابقه فعالیت داشته و همچنین بتواند به خوبی مفاهیم را انتقال دهد.

    چگونه یک مشاور اقتصادی خوب پیدا کنیم؟ 

    علی‌رغم رشد و توسعه ارتباطات و تکنولوژی، هنوز برای بسیاری از افراد پیدا کردن یک مشاور اقتصادی خوب دغدغه‌ای اساسی محسوب می‌شود. این مشکل معمولا از دو ناحیه وجود دارد. نخست آنکه بسیاری از حوزه‌ها هستند که یافتن یک مشاور ذی‌صلاح در آن خصوص به سختی امکان‌پذیر است.

    از طرفی دیگر برخی از حوزه‌ها، به علت وجود افراد و مراکز مختلف مشاوره، نمی‌توان به راحتی دست به انتخاب زد. یافتن یک مشاور اقتصادی خبره معمولا از طرق مختلفی امکان‌پذیر بوده که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است: 

    شرکت‌های مشاوره اقتصادی 

    در چند سال اخیر و با رشد کسب‌وکارهای گوناگون در کشور به مرور شرکت‌های مشاوره زیادی نیز در زمینه‌های گوناگون کسب‌وکار شکل گرفتند. آنها با ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف به مشتریانشان سرویس می‌دهند و در قبال آن پولی را دریافت می‌کنند. برخی از شرکت‌های مشاوره اقتصادی در یک زمینه خاص مانند سرمایه‌گذاری، مالیات یا سایر زمینه‌های مشخص فعالیت می‌کنند.

    برخی دیگر از آنها نیز در چندین حوزه مختلف فعالیت دارند. نحوه فعالیت آنها معمولا به صورت‌های مختلفی است. برخی از این شرکت‌ها از طریق همکاری با مشاوران مختلف، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند و برخی دیگر خود اقدام به این کار می‌کنند.

    علی‌رغم رشد اینگونه شرکت‌ها در چند سال اخیر، اما معمولا هزینه بالا و فرایند طولانی برای دریافت مشاوره از معایب مهم آنها به شمار می‌رود. به همین دلیل بسیاری تمایل دارند تا از روش‌های مرسوم دیگر برای دریافت مشاوره اقتصادی کسب‌وکار استفاده کنند. 

    مشاوره اقتصادی تلفنی و حضوری 

    ماهیت مسائل اقتصادی به نحوی است که برخی از آنها به صورت تلفنی و پاره‌ای دیگر به صورت جلسات حضوری قابل حل است. از طرف دیگر، رشد سریع تغییر و تحولات این عرصه باعث شده تا افراد و شرکت‌ها در بسیاری از موارد نیاز به دریافت مشاوره فوری داشته باشند.

    بنابراین نمی‌توانند وقت خود را صرف فرایندهای پیچیده و روندهای دریافت مشاوره کنند. طی چند سال اخیر رشد تکنولوژی باعث شده تا روش‌های زیادی برای ارائه خدمات مشاوره‌ کسب‌وکار به صورت‌های مختلف ایجاد شود که یکی از آنها استفاده از اپلیکیشن مشاوره کسب‌وکار است. 

    مشاوره اقتصادی تلفنی، هم هزینه کمتری برای متقاضیان در بر دارد و هم فرایند انجام آن بسیار کوتاه و آسان است. از طرفی نباید نادیده بگیریم که دسترسی به مشاوران اقتصادی به صورت حضوری همیشه امکان‌پذیر نیست.

    در اینجا مشاوره اقتصادی تلفنی به افراد کمک می‌کند تا در هر شهر و مکانی باشند بتوانند با افراد خبره به صورت تلفنی مسائل خود را مطرح کنند. به عنوان مثال، شما در حال حاضر می‌توانید در هر نقطه از ایران به خدمات مشاوره اقتصادی در تهران، اصفهان، تبریز یا هر شهر دیگر دسترسی داشته باشید. 

    مشاوره اقتصادی در تهران، مشاوره اقتصادی در اصفهان، مشاوره اقتصادی در تبریز 

    مشاوره اقتصادی آنلاین 

    بسیاری از افراد هستند که تمایل دارند به صورت خانوادگی از خدمات یک مشاور حرفه‌ای بهره‌مند شوند. برای این افراد بسیار اهمیت دارد تا یک فرد خبره همواره در دسترس آنها باشد که سوالات و مسائل خود را در میان بگذارند. مشاوره اقتصادی آنلاین یا حتی تلفنی بهترین روش برای آنها است. 

    مشاوره اقتصادی خانواده کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌‌های یک خانوار در مسیر درستی قرار گرفته و بتوانند با استفاده از روش‌های گوناگون میزان درآمدهای خود را افزایش و هزینه‌های خود را کاهش دهند. هر چند که به صورت حضوری نیز می‌توان از این خدمات استفاده کرد. اما بهترین روش برای این دسته از متقاضیان همان مشاوره اقتصادی آنلاین یا تلفنی خواهد بود. 

    برای دریافت مشاوره اقتصادی آنلاین روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آنها استفاده از نرم افزار ادوب کانکت(مشاوره کسب‌وکار)است. مشاوره کسب‌وکار به عنوان اولین سامانه مشاوره کسب‌کار، این امکان را فراهم آورده تا افراد و کسب‌وکارها به صورت‌های مختلف تلفنی، حضوری با مشاوران خبره ایران در تمام زمینه‌های اقتصادی ارتباط برقرار کرده و مشورت بگیرند.