فعالیت های حسابداری

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد فعالیت های حسابداری

آشنایی اولیه با فعالیت های حسابداری

مقدمه

اداره ی کسب و کار، شامل تعداد زیادی مبادلات برای دستیابی به هدف و سود است. در یک کسب و کار، اقلام مختلفی به طور مکرر خرید و فروش می شود. دائما دریافت و پرداخت صورت می گیرد. کار آفرین نمی تواند جزئیات مبالات دریافت و پرداخت را دقیق و مو به مو به خاطر بسپارد. زیرا اصولا حافظه ی انسان محدود است.

در جریان انجام معاملات، ضرورت می یابد که حساب معاملات انجام شده نگهداری شود. معاملات در دوران ما معمولا مبادله ی کالا و خدمت با پول است. عرضه کنندگان کالا یا خدمات، مایل اند میزان عرضه ی کالا و خدمات خود را اندازه گیری کنند. به ویژه مایل اند از میزان معاملات نقدی و غیرنقدی خود اطلاع دقیق داشته باشند تا براساس اطلاعات در اختیار و میزان سود و زیان حاصل و وضعیت مالی ناشی از آن، برنامه ی کار آینده ی خود را تنظیم کنند.

حسابداری در دوران های گذشته به سبک ساده یا یک طرفه بود. به این معنی که در جریان انجام وقایع مالی، به زمینه ی اصلی معامله توجه می شد. به عنوان مثال، هنگام خرید کالا، میزان وجه پرداختی یا بدهی ایجاد شده بابت خرید کالا ثبت و ضبط می شد. اگر قرار بود حساب جنسیت خریداری شده نیز نگهداری شود به این امر، مستقل و مجزا از وجه پرداختی یا بدهی ایجاد شده بابت خرید کالا توجه می شد.

فعالیت های حسابداری

تحولات در حسابداری

در پی ایجاد تحولات صنعتی، حسابداری نیز ناگزیر می بایست بتواند پاسخگوی نیازهای این دوران باشد. حسابداری یک طرفه برای این نیاز، پاسخ مساعدی نداشت. از این رو، در پی بررسی ها و مطالعات به عمل آمده در قرون پانزدهم، ابتدا در ایتالیا، سپس در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا موضوع حسابداری دوبل یا مترادف یا دو طرفه، به بحث و بررسی گذاشته شد و به مرور به صورت امروزی در آمد.

حسابداری، سیستمی است که فعالیت های واحد کسب و کار را اندازه گیری می کند. سپس این اطلاعات را در قالب گزارش ها پردازش می کند. و در نهایت، نتایج فعالیت و عملکرد واحد تجاری را به تصمیم گیران می دهد. به همین دلیل، حسابداری را “زبان کسب و کار” نامیده اند.

بر طبق نظر “اسمیت و آشبوران “حسابداری عبارت است از ثبت و طبقه بندی مبادلات و رخدادهای مالی کسب و کار و هنر تلخيص، تجزیه و تحلیل و تفسیر این مبادلات و رخدادهای مالی و برقراری ارتباط بین نتایج برای بهره برداری تصمیم گیرنده.

فعالیت های حسابداری

تعریف فعالیت های حسابداری

یکی از متداول ترین تعاریف، حسابداری را چنین توضیح می دهد: حسابداری عبارت است از فن ثبت، طبقه بندی و تلخیص فعالیت های مالی مؤسسات در قالب اعداد و ارقام قابل سنجش به پول رایج کشور و تفسیر نتایج حاصل از آن. در حسابداری دو طرفه، معاملات و وقایع مالی، ابتدا در فرمی به نام سند حسابداری با سند روزنامه منعکس و تجزیه و تحلیل می شود و سپس مندرجات اسناد یاد شده، به ترتیب تاریخ وقوع در دفتر کل طبقه بندی شده، سپس ماندهی هر حساب، تعيين و صورت های مالی اساسی، یعنی صورت حساب سود و زیان، صورت حساب سرمایه و صورت حساب ترازنامه، با استفاده از این اقلام تهیه می شود. تا استفاده کنندگان از این صورت حساب ها، اطلاعات مورد نیاز خود را از آنها برداشت و بهره برداری کنند.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان 16 آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک 45 – طبقه 4 – واحد9

همه روزه از ساعت 9 تا 16.00 واتساپ و تلگرام : 09059626900 ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : 66176196 (021)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : 09:00 – 16:00

وب سایت: www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir