اولین بافت زنده توسط روس ها در فضا

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه فن آوری:

فضانوردان روس برای اولین بار در تاریخ ایستگاه بین المللی بافت های غضروف و تیروئید را چاپ کرده اند.

«اولگ کونونِنکو» با استفاده از زیست چاپگر تولید شده توسط شرکت پزشکی Invitro بافت غضروف انسان و غده تیروئید جوندگان را با موفقیت چاپ کرده است. هدف از اینکار بررسی اثرات میکرو جاذبه (محیطی که در آن جاذبه بسیار نزدیک به صفر است) بر فرایند توسعه ارگان ها و بافت های زنده با نگاهی به سفرهای فضایی بشر در آینده بوده است.

این آزمایش قرار بود دو ماه قبل صورت بگیرد اما فضاپیمای سایوز MS-10 حامل زیست چاپ به خاطر مشکل بوستر از حرکت بازماند و علی رغم اینکه فضانوردان به سلامت به زمین برگشتند، زیست چاپگر به شدت آسیب دید.

پس از این ماجرا بلافاصله دستگاه دیگری جایگزین نسخه اولیه شده و نحوه کار با آن به کونونِنکو آموزش داده شد. این فضانورد روس حدود سه هفته پیش و همراه با تجهیزات آزمایشگاهی روانه ایستگاه بین المللی شده و در اولین فرصت تحقیقات را کلید زد.

پشتیبانی این تحقیقات توسط آژانس فضایی روسیه صورت گرفته و قرار است در آینده گسترش بیشتری پیدا کند. ناسا هم از نیمه اول سال ۲۰۱۹ چنین آزمایشاتی را در دستور کار قرار خواهد داد.

پس از تولید اولین بافت زنده قدم بعدی بررسی اثرات میکرو جاذبه فضا بر آن روند توسعه آن خواهد بود. این مواد آزمایشگاهی به منظور تحقیقات بیشتر  همراه با سایوز MS-09 به زمین ارسال شده اند و آژانس فضایی روسیه قرار است تا ماه آینده نتیجه بررسی های خود روی این بافت های زنده را اعلام کند.

خارج شدن فرد از جو زمین برای مدتی کوتاه پیامدهایی از قبیل کشش ستون فقرات، کوتاه شدن ماهیچه ها و برهم خوردن چرخه خواب را به همراه دارد. اثرات حضور بلندمدت در جو خارج از زمین نیز شامل ضعیف شدن عضلات و استخوان ها، کوچک شدن قلب، مسطح شدن کره چشم و افزایش قد می شود.