راهکارهای افزایش تمرکز با مدیریت فضای دیجیتال

راهکارهای افزایش تمرکز با مدیریت فضای دیجیتال

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات :

راهکارهای افزایش تمرکز با مدیریت فضای دیجیتال

 

مدیریت فضای دیجیتال و فعالیت‌هایی که در دنیای دیجیتال یا دنیای دوم محل زندگی خود انجام می‌دهیم، اهمیت زیادی در افزایش تمرکز دارد.

مجموعه‌ مقاله‌های افزایش تمرکز کیش تک تلاش می‌کند تمرین‌های افزایش تمرکز را با ساختاری سلسله‌وار شرح دهد. در مطلب قبلی، لزوم مدیریت تمرکز را برای رسیدن به مدیریت حرفه‌ای زمان شرح دادیم و گفتیم مدیریت تمرکز در دو حوزه‌ی دفاعی و حمله‌ای، یعنی حفظ تمرکز موجود و راهکارهایی برای افزایش تمرکز، انجام می‌شود. در این مطلب، قصد داریم یکی از جنبه‌های مهم‌ مدیریت تمرکز را شرح دهیم که با مدیریت فضای دیجیتال ممکن می‌شود.

بسیاری از مردم اعتقاد دارند نفوذ بیش‌ازحد فناوری به زندگی، موجب ازبین‌رفتن تمرکز شده و عوامل حواس‌پرتی متعددی در زندگی ما ایجاد کرده است. این در حالی‌ است که مشکل اصلی خودِ فناوری نیست؛ بلکه نحوه‌ی استفاده‌ی ما از آن، مشکلات حفظ تمرکز را ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، اعلان‌های گوشی هوشمند که بیشتر با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری طراحی شده‌اند، اگر به‌درستی مدیریت نشوند، بیش‌از‌همه باعث حواس‌پرتی می‌شوند. اعلان‌های متعددی که از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و حتی سرویس‌های بانکی ارسال می‌شوند، موجب تغییر حواس و تمرکز ما از موضوعی به موضوع دیگر خواهند شد. برای حل همین مشکل اصلی و واضح، باید به‌دنبال راهکار جایگزینی همچون تقویم باشیم.

تقویم / Calendar

برای استفاده از تقویم با هدف مدیریت اعلان‌ها، ابتدا باید تمامی اعلان‌های خود را در گوشی هوشمند و کامپیوتر شخصی خاموش کنید. سپس با استفاده از اپلیکیشن تقویم در پلتفرم مدنظر، زمان‌های مشخصی از روز را برای بررسی اعلان‌های هر دسته از سرویس‌ها مشخص کنید؛ مثلا برای هرروز ساعت ۱۰ صبح، قرار ملاقاتی در تقویم تنظیم کنید که بررسی پیام‌های متنی را یادآوری کند.

بسیاری از کاربران دنیای فناوری، به‌خاطر علاقه‌ی شدید به ابزارهای امروزی، برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن به‌دنبال اپلیکیشن یا سرویس آنلاین یا نرم‌افزار هستند. کارشناسان مدیریت شخصی در پاسخ به چنین افرادی می‌گویند به ابزار و اپلیکیشنی نیاز نیست و تمامی ابزارهای موردنیاز برای بهره‌وری، دردسترس مردم قرار دارد. درواقع، اگر کاربران نحوه‌ی استفاده از اپلیکیشن‌های دردسترس خود را به‌خوبی بیاموزند، شاید به اپلیکیشن جدید نیاز نداشته باشند. وفاداری به یک سیستم‌عامل و پلتفرم هم برای حفظ تمرکز روی اپلیکیشن‌ها و یادگیری آن‌ها کارساز خواهد بود. درنهایت، تنها زمانی دانلود و نصب اپلیکیشن جدید پیشنهاد می‌شود که نیاز خاص و جدیدی وجود داشته باشید. درنتیجه در اکثر مواقع، نیاز خاصی نیست و تنها با وسوسه‌ی امتحان اپلیکیشن‌های جدید روبه‌رو شده‌اید.

برای افزایش تمرکز در حوزه‌ی دیجیتال، یعنی همان حوزه‌ی تهاجمی مدیریت تمرکز، شاید اولین سؤال این باشد که چه اپلیکیشن و نرم‌افزاری استفاده کنیم. نکته‌‌ی جالب اینکه بهترین اپلیکیشن برای این هدف، زمان‌سنج (تایمر) است که در تمامی پلتفرم‌ها و سیستم‌‌عامل‌ها دردسترس قرار دارد. فراموش نکنید تمرکز یعنی دقت و توجه خود را در دوره‌ی زمانی طولانی‌تر، روی موضوع و هدف ارزشمندتر معطوف کنیم. ازاین‌رو، زمان‌سنج به‌راحتی به‌ما کمک می‌کند میزان تمرکز (زمان دقت روی موضوع مفید) کنونی را اندازه‌گیری کنیم و سپس با افزایش تدریجی زمان، تمرکز را افزایش دهیم.

راهکار نهایی برای افزایش تمرکز در فضای دیجیتال، ساختن فضایی بدون حضور ساختارهای دیجیتال است. برای چنین هدفی ابتدا باید زمان مشخصی از روز یا هفته یا ماه را برای واردشدن به فضایی عاری از عناصر دیجیتال مشخص کنیم. این دوره را در برنامه‌ریزی‌های زمانی خود مشخص کنید و به آن پایبند باشید. سپس فضایی در خانه یا محل کار را مشخص کنید که هیچ عنصر دیجیتالی حق ورود به آن را نداشته باشد. درنهایت، از زمان و مکان بدون حضور تجهیزات دیجتال لذت ببرید و از آن برای تفکر عمیق‌تر و افزایش تمرکز بهره‌برداری کنید.


منبع : www.lynda.com