تابستان و بازار داغ برندهای تقلبی

در ماه‌هایی که فعالان بازار سخت‌افزار پیوسته اعلام می‌کنند با کمترین فروش و سود در سال‌های اخیر مواجه هستند و تمایل کاربران برای خرید کالاهای اصلی این بازار همچون تبلت و لپ‌تاپ کمتر از پیش شده است، بار دیگر نگرانی از بازگشت گارانتی‌های تقلبی به بازار سخت‌افزار برای بالا رفتن میزان فروش افزایش یافته است. در حال حاضر بیشترین کالاهایی که در تیررس خرید و فروش به همراه گارانتی نامعتبر هستند، ابزارهای جانبی تجهیزات کامپیوتری و موبایل هستند اما اخیرا اتحادیه رایانه تهران نسبت به فروش کالاهای غیر اصل با گارانتی‌های نامعتبر در زمینه تبلت، لپ‌تاپ و PC نیز خبر داده است.

در هشداری که از سوی این اتحادیه به مصرف‌کنندگان ارائه شده است، تاکید شده کاربران در زمان خرید کالاهای سرمایه‌ای مانند سرور، کپی، لپ‌تاپ، تبلت، ALL IN ONE، PC و… حتما از فروشنده فاکتور خرید دریافت کنند. در این فاکتور باید مدل و سریال دستگاه حتما درج شود و ممهور به مهر واحد صنفی با آدرس و شماره تلفن آن واحد صنفی باشد. همچنین اعلام شده که افراد می‌توانند پیش از خرید با مراجعه به سایت اتحادیه رایانه نام شرکت‌هایی که معتبر و دارای گارانتی مورد تایید اتحادیه هستند را مشاهده کرده و کالاهای گارانتی شده توسط این شرکت‌ها را خریداری کنند و خریداران از خرید در فروشگاه‌هایی که فروشنده اصرار به ارائه گارانتی در فاکتور دارد خودداری کنند. وجود اتحادیه‌های صنفی در زمان بروز چنین مشکلاتی این مزیت را برای خریداران به همراه دارد که پس از بروز مشکل بتوانند برای پیشگیری مطالباتشان اقدام کنند.

بنابراین بر اساس وظایف اتحادیه‌ها تهیه لیستی از فروشگاه‌های معتبر با گارانتی رسمی و خرید از آنها این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت بروز هر گونه مشکلی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران پیگیر مطالبات خواهد بود و درصورت تخلف واحد صنفی، کالا طبق قانون تعمیر یا تعویض می‌شود. این درحالی است که کالاهایی که شرکت و گارانتی آنها مورد تایید اتحادیه نباشد در زمان بروز مشکل اتحادیه هیچ‌گونه حمایتی از آن نخواهد کرد. پیش از این و بر اساس اجرای طرح ساماندهی شرکت‌های خدمات پس از فروش و گارانتی بازار سخت‌افزار در معرض رصد بازرسان سازمان تعزیرات و ستاد مبازره با قاچاق کالا قرار گرفت و در یک‌سال گذشته اعلام شد ورود کالای قاچاق به این بازار کاهش یافته است اما در ماه‌های اخیر به‌دلیل رکود در این بازار و در پاسخ به نیاز مصرف‌کنندگانی که از کالای بدون گارانتی با قیمت کمتر استقبال می‌کنند، نگرانی‌هایی از افزایش فروش گارانتی‌های نامعتبر و کالاهای قاچاق در بازار کامپیوتر شدت گرفته است.